Taalbeleid Het ontwikkelen van een schooltaalbeleid houdt in dat vanuit 1 bepaalde visie op taal en taalonderwijs, op gefaseerde wijze, maatregelen worden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Aanvang eerste leerjaar
Eindwerk zesde jaar.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Kansrijke combinatiegroepen
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Welkom MAS
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Taalbeleid.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Zelfstandig werken Groepen 3.
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Deze Workshop wordt verzorgd door het
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Workshop evalueren Dcp
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Vaco’s
Taalscreening fase 2: opvolging
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
informatieavond Voortgezet Onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Zelfevaluatie GOK.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Inleiding campusvoorrang
GOK in BuO Korte geschiedenis
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid Het ontwikkelen van een schooltaalbeleid houdt in dat vanuit 1 bepaalde visie op taal en taalonderwijs, op gefaseerde wijze, maatregelen worden genomen m.b.t. inhoud en organisatie van het taalonderwijs (NT1, NT2, ET) en over de relatie tussen taal-onderwijs en het taalgebruik in de niet-taalvakken (NIT)

Oefening: rangschik in 3 groepen Taalvaardig-heid (Tvo) Taalbeleid (TB) Nederlands als instructie-taal (NIT)

Oefening: oplossing Taalvaardig-heid (Tvo) = taak van leerkracht Nederlands op klasniveau Taalbeleid (TB) beleid op schoolniveau (TB=Tvo+NIT) Nederlands als instructie-taal (NIT) taak van alle leerkrachten (klasniveau)

Meest gestelde vragen Instaptoetsen om de beginsituatie vast te stellen? Anderstalige nieuwkomers? Tasan (nieuw - steunpunt NT2) 1A? Tas (steunpunt NT2) Het is een goed idee om nog dit schooljaar in een kleine groep deze toets uit te testen. 1B? Tas = te moeilijk, sommige scholen maken gebruik van de vroegere toets, andere van de AVI-leestesten 2de-3de graad? Er is nog geen toets beschikbaar Belangrijk is eerst te bepalen wat men wil testen

Mag men met de uren voor het GOK-beleid inhaallessen of huiswerkbegeleiding organiseren? De problemen stelselmatig uit de klas halen = een valkuil! Het is belangrijk dat er vóór alles op klas- en schoolniveau een taalbeleid wordt georganiseerd (spoor 1) Indien er een taalbeleid is, dan kan ook de individuele leerling worden ondersteund (spoor 2) Acies op spoor 2 kunnen niet, als er geen acties zijn op spoor 1

Wat zijn de criteria voor goede lesmethodes om een taalbeleid op te zetten? leerlingen moeten leren omgaan met allerlei soorten teksten - gevarieerd in interessesfeer opdrachten moeilijkheidsgraad taakgericht werken (zelfstandig aan de slag, eigen oplossingsstructuur = zelf strategieën ontwikkelen) - naast product ook proces evalueren alle mogelijke vormen van interactie : uitnodigend (niet altijd leerkracht-leerling, vooral lln onderling) voldoende bijkomende ondersteuning voorzien cf. workshops, georganiseerd door de PBD: “Activerende werkvormen” (3 sessies materiaalontwikkeling)

Hoe zet men differentiatie op in de lessen Nederlands? Men organiseert best activiteiten in groepen met een redelijke heterogeniteit (geen leerlingen met extreem verschillende taalvaardigheid bij elkaar zetten). zelfde leerstof aanbieden, maar met een verschillende mate aan ondersteuning bv. meer illustraties stapsgewijze oefeningen Taakgericht werken: voor de hele groep de taak formuleren (één overkoepelende taak  andere taken erin verweven, met verschil in ondersteuning) Zorg dat de acties erop gericht zijn om de kloof te dichten, niet ze te vergroten! Dit gevaar is reëel bij bv. tempodifferentiatie

Welke lespakketten bestaan er om mee aan de slag te gaan? 1 ste graad: Tatami deel 1 – 2 – 3 2de graad: Tatami deel 4 – 5 – 6 gericht op het bereiken van de eindtermen 1ste graad/2de graad Ex-anderstalige nieuwkomers: Sesam remediërend = zelfde leerstof, andere werkwijze bedoeld voor alle leerlingen NIT: Werkboek NIT, te bestellen bij de VLOR (www.vlor.be) , publicaties S.O., Gelijke Onderwijskansen

Hoe kunnen we het hele schoolteam motiveren, om een taalbeleid op te zetten, en eraan mee te werken? . Dit doet men best door het actieplan in team te bespreken en vast te leggen De einddoelstelling is: Tvo + NIT + taalbeleid . Vraag= Wat is de beginsituatie van onze leerlingen met een vragenlijst per groepje ontstaat er discussiegelegenheid . Eventueel: enquête lln – lkn : bestaat taal als belemmering in (de) uw lessen? . Nascholing is belangrijk (bv. www.nt2.be)

Opzetten van een taalbeleid: zie http://www. gemeenschapsonderwijs Opzetten van een taalbeleid: zie http://www.gemeenschapsonderwijs.be/pbd/so/10taalbeleid.pdf Belangrijke vraag = Wat doen we al? Is er al een vorm van taalbeleid? Beter dan te hoog te mikken, is het aangewezen om gefaseerd te werken, door stapsgewijs afspraken te maken voor kleinere concrete acties. Want net zoals voor de leerlingen, zijn ook voor de leerkrachten veiligheid, motivatie en ondersteuning belangrijk. Informeren en duidelijke afspraken maken kunnen helpen om het team aan de slag te krijgen.

Anderstaligen gebruiken nogal eens hun thuistaal: hoe gaan we daarmee om? Best geven we deze thuistaal een eigen plaats, op momenten die niet storend zijn. Een verbod, repressieve maatregelen worden als negatief ervaren. Het is dus beter ons te richten op het ontwikkelen van hun taalvaardigheid door bv. veel interactie te voorzien in de lessen. De CLIM-pakketten van ICO kunnen hierin een hulp zijn (cf.het nascholingsaanbod dat op de school aankomt halverwege mei).

Is de vorm van het actieplan vrij? Wat zijn de minimale vereisten? Hiervoor raadpleegt u best het decreet van 28/06/2002 betr. GOK-1 de omzendbrief SO/2003/01 dd 21012003 Deze zijn ook te vinden via de website http://www.ond.vlaanderen.be/gelijke_onderwijskansen De onderwijsinspectie gaat bij de controle op de aanwending van de extra uren-leraar in de loop van het 3de schooljaar na of, en in welke mate de gelijkekanseninstrumenten werden uitgebouwd, rekening houdend met de schoolcontext en de kenmerken van de leerlingenpopulatie. Daarnaast conroleert de inspectie de uitvoering van de gekozen doelstellingen en de zelfevaluatie.

Dit impliceert dat wordt nagegaan of en in welke mate - de analyse van de beginsituatie vold. kwaliteitsvol en volledig werd uitgevoerd - de keuze van de doelstellingen in functie hiervan vold. verantwoord zijn - de gelijkekanseninstrumenten werden uitgebouwd - de zelfevaluatie kwaliteitsvol werd uitgevoerd De vorm van het actieplan is vrij. Verdere informatie vindt u op http://www.gemeenschapsonderwijs.be/pbd/gok/stappenplan_intervisie_2_gok.ppt