Identiteit en imago openbaar onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Identiteitsverankering
Waartoe zijn wij op aarde?
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Realisatie kindcentrum
Introductiebijeenkomst
Communicatiemanagement
Aanzet tot strategisch denken
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Samen met ouders aan het werk!
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
strategie als een proces
communicatieambtenaar
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Corporate Communication & Design
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Wat is een communicatieplan?
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Basisboek marketingcommunicatie
Eenheid in verscheidenheid
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
School-als-organisatie en schoolcultuur
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Keuze van de VMBO leerling
KICK OFF PROJECT INFUSIE
Communicatie met ouders
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Leren van lastige kwesties
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
H2 Organisatiestructuur
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Historische Vereniging Raalte en Omstreken
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Corporate Communicatie
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Beleving en consumenten gedrag
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Workshop Identiteit?.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
De marketing van kennis
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Waarden & organisatiecultuur
Naar een typologie van scholen
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
International experience
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Identiteit en imago openbaar onderwijs Hoe kunnen wij het imago van het openbaar onderwijs verbeteren?

Wat zeggen we eigenlijk Hoe kunnen wij …. Hebben wij invloed? het imago…. Wat is imago eigenlijk? van het openbaar onderwijs … Wat verstaan we daar onder? verbeteren… Wat is het nu, en wat willen we dat het is?

Imago De reflectie van de identiteit: Hoe praten en denken anderen over ons? vervormd, gesimplicifeerd ingebed in persoonlijke waarden relatief Imago is realiteit

Associaties en de werkelijkheid

Imago 1. Hoe zien gebruikers, beslissers en beïnvloeders ons? Welke waarden en associaties koppelen zij daaraan? (IST) 2. Hoe willen wij dat zij ons zien? Gewenste waarden en associaties? (SOLL)

Merken maken het verschil Unbranded Bavaria Dommelsch Amstel Hertog Jan Grolsch Ridder Heineken Brand Branded Grolsch Hertog Jan Heineken Dommelsch Amstel Brand Ridder Bavaria Een merk kan: voorkeur creëren een hogere prijs rechtvaardigen

Identiteit De persoonlijkheid van de organisatie, zoals die tot uiting komt in gedrag, communicatie en symboliek Hoe gaan wij met afnemers om? Hoe gaan wij met elkaar om? Waar staan wij voor? Wat voor mensen zijn wij? Hoe zijn wij georganiseerd? Op termijn kan een organisatie zich niet anders voordoen dan zij werkelijk is of wil zijn

Identiteit en imago Gecontroleerd merkcontact merk Imago Producten en diensten Visuele identiteit merk Gedrag Communicatie Identiteit

Merkimago merk Ongecontroleerd merkcontact Producten en diensten Visuele identiteit merk Gedrag Communicatie Identiteit

Gepercipieerde werkelijkheid Gedrag Visuele identiteit Communicatie Producten en diensten eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 Imago = merkrepresentatie = associaties = gepercipieerde werkelijkheid

Merkrepresentatie in de tijd Marketingcommunicatie: gecontroleerd merkcontact Dagelijks leven: ongecontroleerd merkcontact

Gepercipieerde werkelijkheid Producten en diensten Merk/ kernwaarden Visuele identiteit Gedrag eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 merkrepresentatie: resultaat van gecontroleerd én ongecontroleerd merkcontact Communicatie

Merk- en kernwaarden Kernwaarden missie algemene doelstellingen cultuur inspirerende waarden structuur Producten en diensten Merk/ kernwaarden Visuele identiteit Gedrag eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 Communicatie

Merk- en kernwaarden Gedrag strategie producten en diensten service en prijs kernwaarden gedrag medewerkers managementstijl ethiek Producten en diensten Merk/ kernwaarden Visuele identiteit Gedrag eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 Communicatie

Merk- en kernwaarden Visuele identiteit, symboliek corporate design, huisstijl en logo taalgebruik kledingstijl. kunst gebouw, locatie, inrichting bijeenkomsten en evenementen waarden, doelstellingen, filosofieën, principes mythen, rituelen en historie herkomst, nationaliteit aard v.d. branche Producten en diensten Merk/ kernwaarden Visuele identiteit Gedrag eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 Communicatie

Merk- en kernwaarden Communicatie boodschappen en stijl (in formele en informele contacten) managementcommunicatie marketingcommunicatie organisatiecommunicatie (interne-, financiële- en arbeidsmarktcommunicatie) Producten en diensten Merk/ kernwaarden Visuele identiteit Gedrag eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 Communicatie

Wat is “openbaar onderwijs” Deze openbare school Alle openbare scholen van de stad of streek Alle openbare scholen van Nederland Alle niet-bijzondere scholen …

Wat is de identiteit van het OO? De persoonlijkheid van de organisatie, zoals die tot uiting komt in gedrag, communicatie en symboliek Hoe gaan wij met afnemers om? Hoe gaan wij met elkaar om? Waar staan wij voor? Wat voor mensen zijn wij? Hoe zijn wij georganiseerd? Op termijn kan een organisatie zich niet anders voordoen dan zij werkelijk is of wil zijn

Identiteit en imago Imago moet zoveel mogelijk hetzelfde zijn als de identiteit Imago verandert alleen als we consequent en consistent zijn in ons gedrag, uitstraling, communicatie en symboliek. Welke identiteitselementen deelt het openbaar onderwijs met elkaar en kan ze deze consequent uitdragen en waarmaken? In hoeverre zijn dit de gewenste waarden en associaties? In hoeverre zijn dit elementen die relevant zijn voor de afnemer (de “koopbeslissing”)?

Positionering Extern Intern Positionering Organisatie strategie Veranderingen in de omgeving Cultuur Positionering Afnemers en Stakeholders Kenmerkende kwaliteiten Concurrentie

Onderzoek Universiteit van Tilburg Besluitvormingsproces van ouders van basisschoolleerlingen Betreft twee basisscholen in Wouw. Onderzoek in lokale context

Conclusies Vóór oriëntatie al lichte voorkeur Moeders meer invloed dan vaders Bekendheid van de school vooraf heeft invloed op keuze Hoger opgeleiden oriënteren zich intensiever dan lager opgeleiden Sfeer en omgaan met problemen zijn belangrijkste criteria Aandachtspunten: Begeleiding van het kind Toegankelijkheid Hygiëne Openheid Omvang van de klassen

Aanbevelingen Zorg voor grotere bekendheid Beperk contact tot potentiële leerlingen Verbeter hygiëne Zorg voor contact door open dagen en persoonlijke gesprekken Spreek het typische “Baayaert-gezin” aan Zorg voor goede bereikbaarheid