1
Niet om primaire behoeftes (liefde, aandacht, vertrouwen,…) ‘Racketbehoeftes’: Het compenseren van gebrek aan liefde, aandacht, vertrouwen en ook de behoefte om een andere te vernederen of om macht uit te oefenen 2
3 De 4 perspectieven
Pester leeft vanuit Ik OK – Jij NIET OK Ik NIET OK – Jij NIET OK De gepeste sluit aan Ik NIET OK – Jij OK Ik NIET OK – Jij NIET OK 4
Mensen voelen zich OK als ze erbij horen Mensen voelen zich NIET OK als ze er niet bij horen 5
Niet gewend aan gelijkwaardige transacties Link naar de eerste groep waar het kind deel vanuit maakt (het gezin) 6
Deze ego toestanden kunnen zowel een negatief als positief karakter kennen, 7
Aangepaste kind, kan tijdens pubertijd omslaan. Vrij/rebellerend kind kan tegenreactie stellen. Pestgedrag vertonen 8
De invloeden en reacties van de directe omgeving hebben zich in de persoon vastgezet. Negatief & onrealistisch zelfbeeld 9
De ‘zwakke plek(ken)’ van de gepeste matchen met de ‘zwakke plek(ken)’ van de pester. 10
ering-moet-je-niet-willen/ ering-moet-je-niet-willen/ een-goed-leven-maar-ik-mis-iets-wezenlijks/ een-goed-leven-maar-ik-mis-iets-wezenlijks/ Odding,F.(2012) artikel via website academie.nl/images/stories/pdf/Pesten_vanuit_TA- perspectief_voor_Strook.pdfhttp:// academie.nl/images/stories/pdf/Pesten_vanuit_TA- perspectief_voor_Strook.pdf 11