1.  Niet om primaire behoeftes (liefde, aandacht, vertrouwen,…)  ‘Racketbehoeftes’:  Het compenseren van gebrek aan liefde, aandacht, vertrouwen en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
Het nieuwe spelen is oud
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Z I NNAI. Wat? Inspirerend lerend netwerk van, voor en door ervaren werknemers in de Vlaamse overheid, die zin hebben in ZINvol werk en die zich ZINvol.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Themabijeenkomst Pesten
Pleegzorg.
Voor: 1 e jaars studenten KT, in: studiejaar , door: Margreet de Vries, in het kader van: “Mens in biografie” door Louise Berkhout.
Harajuku.
Vrijdag 1 oktober 2010 huwelijksdienst van Mark Vernooij & Marjolijn Vos Psalm 85: Liefde en trouw ontmoeten elkaar, rechtvaardigheid en vrede.
Ik wil graag dat mijn leven leuker wordt
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Project SOCIALE MEDIA Samen uitzoeken op welke wijze de sociale media werkt, geregeld is, wordt gebruikt…..
Hogescholen in Dialoog
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
6 ASO St-Guido Anderlecht
Omgaan met goed gedrag / pbs
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Talentontwikkeling: klaarstomen voor de toekomst – of worden wie je bent? De ideeën van Janusz Korczak Voordracht door Joop Berding, ter gelegenheid van.
Godsdienst.
Artikel over transactionele analyse
Voorstelling 6de leerjaar
Godsdienst.

Leven in Verbondenheid
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Kanjergroep 4.
Mijn eerste levensbehoefte is…
Transactionele analyse en sociale rollen
Kinderen en hun sociale talenten
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Een onverwacht feest Les 2
Venus.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Les Amsterdammertje. Verkiezing Amsterdammer van het jaar 2011 Bekijk: jaar/aflevering/9040http://
Anatomie deel 2 les 3 Hoeveel botten in je lijf?
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Lisa Matten 1BaSW B Informatievaardigheden. Boek van Jaak Peeters Immigranten in ons land De grote kloof Geen zuivere cultuur.
Onderzoek en ontwikkeling van online complimententool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Wie ben ik….? -Zelfbeeld: positief of negatief? 1.
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Jij bent in de kring getreden,
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

1

 Niet om primaire behoeftes (liefde, aandacht, vertrouwen,…)  ‘Racketbehoeftes’:  Het compenseren van gebrek aan liefde, aandacht, vertrouwen en ook de behoefte om een andere te vernederen of om macht uit te oefenen 2

3 De 4 perspectieven

 Pester leeft vanuit  Ik OK – Jij NIET OK  Ik NIET OK – Jij NIET OK  De gepeste sluit aan  Ik NIET OK – Jij OK  Ik NIET OK – Jij NIET OK 4

 Mensen voelen zich OK als ze erbij horen  Mensen voelen zich NIET OK als ze er niet bij horen 5

 Niet gewend aan gelijkwaardige transacties  Link naar de eerste groep waar het kind deel vanuit maakt (het gezin) 6

Deze ego toestanden kunnen zowel een negatief als positief karakter kennen, 7

 Aangepaste kind, kan tijdens pubertijd omslaan.  Vrij/rebellerend kind kan tegenreactie stellen.  Pestgedrag vertonen 8

 De invloeden en reacties van de directe omgeving hebben zich in de persoon vastgezet.  Negatief & onrealistisch zelfbeeld 9

 De ‘zwakke plek(ken)’ van de gepeste matchen met de ‘zwakke plek(ken)’ van de pester. 10

  ering-moet-je-niet-willen/ ering-moet-je-niet-willen/  een-goed-leven-maar-ik-mis-iets-wezenlijks/ een-goed-leven-maar-ik-mis-iets-wezenlijks/  Odding,F.(2012) artikel via website academie.nl/images/stories/pdf/Pesten_vanuit_TA- perspectief_voor_Strook.pdfhttp:// academie.nl/images/stories/pdf/Pesten_vanuit_TA- perspectief_voor_Strook.pdf 11