Vaardigheid onderwijs Max Groenhart Nationaal Cursusleider BLS/AED
Doelstelling Aan het einde van deze voordracht: Kunt u de 4 fasen van het leerproces benoemen Kunt u benoemen welke stap van de 4 stappen methodiek past bij de verschillende leerstijlen volgens Kolb
Stelling Als instructeur wil ik het beste van mijn kunnen in de cursist stoppen OF Als instructeur wil ik het beste uit de cursist halen
4-stappen methodiek Demonstratie op werkelijke snelheid Demonstratie langzaam met uitleg Cursist(en) leiden instructeur Cursist(en) oefenen Vragen? na stap 2 Cursist geeft geen goede opdracht Direct corrigeren handelingen
Waarom? Sluit aan bij hoe mensen kennis construeren en de transfer naar lange termijn geheugen Voorgeschreven door NRR Uniformiteit Internationaal (ERC) Cursisten hebben recht op beste methode
Wat willen wij met de cursus bereiken? Fasen leerproces: Onbewust incompetent Bewust incompetent Bewust competent Onbewust competent
Leerstijlen Kolb Doener Denker Beslisser Dromer
Concretisering Doener: Denker: Dromer: Beslisser: direct ervaringen opdoen Denker: bestudering vooraf Dromer: observeert en reflecteert Beslisser: verbanden tussen leerstof en werk
4-stappen methodiek Demonstratie op werkelijke snelheid Denker Demonstratie langzaam met uitleg Beslisser Cursist(en) leiden instructeur Dromer Cursist(en) oefenen Doener
Samenvatting De 4-stappen methodiek in het vaardigheidsonderwijs is een krachtig instrument Stel de leerstijl van de cursist centraal