ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt
Programma Workshop 1.Voorstellen 2.Marketingtheorie – Associaties – Definitie(s) 3.Verschillende aanvliegroute – Concurrenten – SWOT – Klantrelatie
Camillo Spratt 1. Directie (NoSuchCompany) 2. Adviseur, onderzoeker (WissemaGroup, Camillo) 3. Docent (Sioo, Transfergroep, Erasmus, SRA)
Wat is marketing?
“After about eighty years of formal marketing education (thought) there is no consensus definition of marketing." Ernest F. Cooke
Marketing Wat zijn uw associaties bij het begrip?
De marges worden lager, de prijsdruk groter, Het imago is niet optimaal Alles moet efficiënter Toegevoegde waarde onvoldoende zichtbaar Klant minder loyaal Kritiek op de rekeningen
Marketing Ontstond begin 20e eeuw als wetenschappelijke discipline in Illinois in de VS, waar agrarische overschotten leidden tot een zoektocht naar afzetmarkten.
American Marketing Association Het is belangrijk de relaties met alle stakeholders te managen; Het doel van Marketing is waarde creëren; Marketing is een bedrijfsactiviteit en -functie; Van een focus op transacties, naar een focus op relatie.
De concurrent als stakeholder “marketing is oorlog, waarbij de concurrent de vijand is en de klant het gebied dat overwonnen moet worden…” A. Ries en Jack Trout
Vrienden voor het leven
De 4 P’s 1.Prijs, 2.Promotie, 3.Product en 4.Plaats. 5.(Personeel, positionering, etc.) U kunt in essentie vier variabelen (ingrediënten) gebruiken bij het opstellen van een marketingplan.
S.W.O.T.
Focus op relaties Voor een goed advies moet u uw klant goed kennen, ook kennis van het primaire proces (bijvoorbeeld ingericht op branchekennis), want dan weet U wat de klant bezighoud en kunt U inspelen op de behoefte i.p.v. op het pushen van je diensten.
Uw strategisch marketingplan Dit vertalen we in de tweedaagse naar: Waar staat u NU met uw organisatie (uitgangspositie)? Wat gebeurt er in de omgeving van uw organisatie?; Sterke en zwakke punten van uw organisatie en de belangrijke trends; Gemotiveerd maken van een strategische keuze; Op welke doelgroep richt U zich met uw organisatie (segmentatie) en hoe bepaalt U realistische targets; Wat wordt Uw positionering? (Dat wordt uw boodschap naar de markt)
Hartelijk dank voor uw aandacht!