1. I NLEIDING 2. P ERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE IN ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGISCHE PERSPECTIEF 3. O NTWIKKELINGSASPECTEN BIJ HET ONTSTAAN VAN PERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
3-jarigen in het basisonderwijs
Teamleren, hoe werkt dat?
Werken met onbewuste delen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Opvoeden in de puberteit
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Visie Mensontwikkeling WSD
Presentatie Technaplaza
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Diagnostiek van gedragsstoornissen
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Doctorandus: Melanie Hendrickx Promotor: Prof. Dr. G. Crombez
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Neurotische en structurele pathologie
Een eigen persoonlijkheid
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Mindfulness.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Depressie bij kinderen en adolescenten.
De adolescentie als reorganisatie
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Cross-cultural OB Gelfand, Erez, & Aycan (2007) Annual Review of Psychology, 58,
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Klinische les medisch maatschappelijk werk
(Ped)agogiek Hoorcollege 2
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Stress op de middelbare school
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Het ongemak van autonomie
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Gesprekstechnieken Les 5.
Voorlichting, advies en instructie
Agressie Les 2.
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
ACT model van menselijk functioneren
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Kleurloos hulpverlenen
Parkinson en Depressie
Kortdurende dynamische psychotherapie
Gedragsproblemen en stoornissen
Doelgroepen Adolescentie
Afrikaanse filosofie Les 2: inleiding.
Transcript van de presentatie:

1. I NLEIDING 2. P ERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE IN ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGISCHE PERSPECTIEF 3. O NTWIKKELINGSASPECTEN BIJ HET ONTSTAAN VAN PERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE 4. T HEORETISCHE MODELLEN VOOR DIAGNOSTIEK BIJ ADOLESCENTEN MET PERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE 5. C ONCLUSIES EN AANBEVELINGEN

 Persoonlijkheid en persoonlijkheidspathologie van kinderen en adolescenten onstabiel => moeilijk classificeren.  Onderzoeken: bestaan andere redenen voor moeilijke classificatie?  3 UITGANGSPUNTEN

 Diagnose van persoonlijkheidspathologie a.d.v. enkele ontwikkelingmodellen die zich richten op: - stabiliteit van persoonlijkheidsfactoren - interactie met omgevingsfactoren - persoonlijkheidsfctoren in samenhang met psychopathologie

 Primaire zorgomgeving: cruciaal belang -> voorwaarde ° reflectieve functies  Persoonlijkheidsproblematiek? Onvoldoende reflectieve functies. (Bleiberg, 2001)  Adolescentie als kritische periode: hormonale veranderingen, onzekerheden over identiteit...

 Model met 3 vraagstllingen (Westen, 1995) geeft een relatief omvattende beschijving van het persoonlijke functioneren van een individu

 Wat zijn de wensen, angsten en waarden van deze persoon en tot welke hoogte zijn deze motieven met elkaar (op bewust of onbewust niveau) in conflict (klassieke modellen van motivatie en conflict)?

 Welke psychologische bronnen (zoals cognitieve processen, affect- en impulsregulatie) heeft de persoon tot beschikking om met interne en externe wensen en eisen om te gaan (egopsychologie)?

 Welke interpersoonlijke capaciteiten heeft de persoon en hoe ervaart hij hierin zichzelf en de ander (objectrelatietheorie)?

 Kloof tussen 2 onderzoekstradities bij classificeren en diagnosticeren van persoonlijkheidspathologie  Verschil maken tussen diagnose en classificatie  Uniforme manier van classicficatie ontwikkelen