Presentatie ‘Hoe bereik je jongeren?’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Advertisements

presentatie NPV 10 oktober 2012
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Seksualiteit: gave van God
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Opvoeden in de puberteit
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Welkom.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Woord van Leven April 2014.
Levensvragen Over geluk…..
Pastoraal op school.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Ludo Daems.
Workshop Relationele en seksuele vorming
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Voorstelling 6de leerjaar
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Kansen voor Samenwerken
Handen af van het evangelie van genade! Paulus met hartstocht en passie in de bres voor het evangelie van genade om de jonge gelovigen in ‘Kelten-land’
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Zijn we werkelijk anders?!
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
WMO en DIACONAAT regionale avonden 2014
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
ADVENT 2014.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Jij, God en je kind.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Aanvaarding en tolerantie
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
“En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt!”
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Workshop Identiteit?.
Economie als religie Aanbid ik de gaven of de gever?
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Rauw en troosten.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Onderzoeks- presentatie. Programma Algemene gegevens respondenten Resultaten o Plek van geloof o Prioriteiten o Godsbeeld o Beeld van de kerk o Sterke.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Vriendschap.
Verbonden voelen met de natuur
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
“OPDAT ZIJ ALLEN ÉÉN ZULLEN ZIJN”
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Zichtbaarheid Creëren
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Presentatie ‘Hoe bereik je jongeren?’ Door Henkjan Oosterink (marketing en communicatieconsultant)

TO THE POINT JONG en (ON)GRIJPBAAR Hoe bereik je jongeren? Wat zijn postmoderne jongeren? Wat willen we werkelijk met jongeren….

Post moderne christenen Christenen zijn weer een minderheid en hebben minder macht, ze verliezen hun centrale positie en voorrechten. Er zijn minder gedeelde normen en waarden, de cultuur van Nederland komt verder van christenen af te staan. Veel mensen zijn niet bekend met de christelijke verhalen en symbolen. Ze weten niet wat er in een kerk gebeurt. Mensen hebben minder vooroordelen over geloven, er is een nieuwe nieuwsgierigheid naar wat het geloof inhoudt. Christenen en kerk hebben een slecht imago gekregen in onze samenleving Het is niet meer vanzelfsprekend om christen te zijn, je bent het niet meer ‘automatisch’.

Gevolgen post moderne christen Imago verslechtering christenen/kerk Onstaan van ‘extra kloof’ tussen ongelovige en God.

Hoe ziet de buitenstaander de kerk/christenen Antihomoseksueel Veroordelend Hypocriet Gericht op behalen van bekeerlingen Ouderwets en saai Te politiek

Karakteristieken hedendaagse jongeren bijzonder lange opleidingstrajecten en open levensontwerpen. Zij willen zich nog lang niet – en misschien nooit – op een vast beroep, een vaste partner en een gezin vastleggen. Zij experimenteren met opleidings-, beroeps- en partnerkeuzen en houden lang vast aan jeugdculturele leefvormen. Zij zien volwassenheid óf als een toestand die niet nastrevenswaardig is óf als een levensfase waar zij pas (ver) na hun vijfentwintigste, misschien zelfs na hun dertigste levensjaar, in terecht zullen komen.”

Culturele veranderingen jongeren Individualisering Mensen stellen hun eigen levensbeschouwing samen wat tot een veelheid aan opvatting over de inhoud van geloof en levensbeschouwing leidt. De-traditionalisering Vervaging van tradities. De-institutionalisering Geen vanzelfsprekende motivatie hebben om instituties in stand te houden

Culturele veranderingen jongeren Relaties worden oppervlakkiger Globalisatie De wereld wordt steeds kleiner en toegankelijk door allerlei ontwikkelingen op het gebied van de media Informatie explosie Door langere opleidingen, ontwikkelingen van media (met name internet) kan men tegenover overal en over van alles informatie ontvangen en verzamelen

behoeften van de hedendaagse jongeren De belangrijkste levensdoelen vrij en onafhankelijk zijn van het leven genieten een gelukkige relatie hebben Keuzevrijheid De hedendaagse jongeren nemen steeds meer zelf beslissingen over hun leven Keuzedwang Ze MOETEN voortdurend keuzes maken die op zichzelf een identiteitsvormende activiteit zijn geworden (e.g keuze voor opleiding)

Kansen bereiken jongeren Ze hebben een open levensontwerp (kiezen in grote mate wie ze willen zijn) Ze zijn experimenteel (ook op gebied van religie) Ze zijn sterk bezig met relaties Ze zijn door de keuzedwang Zeer reflexief Voortdurend bezig met levensbeschouwelijk en identiteitsvormende vragen > Wie ben ik? Waarom? Wie mag ik zijn?

Uitdaging Ze willen zich niet snel vastleggen (dus ook niet aan religie) Ze staan “vijandig” tegenover instituties zoals de kerk Ze zijn experimenteel (ook op gebied van religie)

HOE RAKEN WE JONGEREN IN HET HART?! KANS trefkans via traditionele media wordt kleiner communicatie met het individu wordt groter (vraag gestuurd en community gericht) adverteerders zoeken de dialoog via directe en nieuwe communicatievormen Zonder sterke interactie (betrokkenheid) geen transactie. HOE RAKEN WE JONGEREN IN HET HART?!

Uitgangspunten Ruimte en richting > onderwijzer of gids Investeer echt in jongeren > zaaien en oogsten > ze zijn echt belangrijk! Wees aansprekend > echtheid Durf jezelf te zien > authentiek Eerlijkheid > geen dubbele agenda of belang Laat liefde en passie zien voor kerk, Jezus en God zien! Zijn we echt bewogen? Waar komt het verlangen vandaan?

TO THE POINT To the point Ga niet voor een one-night-stand Bouw een structureel relatie met jongeren Zet jongeren in de driver’s seat Eigen participatie om te communiceren > geef verantwoordelijkheid Beware of fake! Authenticiteit is de centrale waarde in het leven van jongeren > wees echt en eerlijk Iedereen is VIP Iedereen is gelijk > wederkerigheid > betrek ze van begin af aan! Ze zijn bijzonder en uniek!

HEB JE JONGEREN IETS TE BIEDEN? Hebben we jongeren iets te bieden? Pak uit met events Geef jongeren die er niet waren of niet meededen het gevoel iets gemist te hebben. Als het maar een beleving is jongeren willen ontdekken, ervaren en beleven drang naar experience creëer een positieve fysieke ervaring en koppel je boodschap en doel daaraan Randactiviteiten verdiepende acties > workshops, ontmoetingen > binding en bonding Evangelie > samen Jezus volgen/ ontdekken

SMAAKBEPALERS Smaakbepalers Vrienden programma’s om samen met je vrienden te doen (competitie) focus op eigen participatie jongeren zijn op zoek naar uitdaging en risico Ouders participatie tussen ouders en kinderen moeders hebben grotere invloed dan vaders impact van ouders 3 x zo groot dan de jeugdwerkers of school Jeugdwerkers (kerk <> school) gedroomde verzamelplaats voor jongeren (kans) > meeste trefkans met de meeste zendtijd.

EEN KWESTIE VAN STIJL Een kwestie van stijl huisstijl > samen ontwikkelen met jongeren? gebruik van beeld > TMF cultuur gebruik internet : sociale netwerken <> voor binding en dialoog <> hyves, myface, linkindn tone of voice > jongeren lezen niet! bad girls and boys : guerrilla marketing

NIET COOL, GEEN TIJD > DOE ER IETS AAN! jongeren hebben oog voor aankleding en stijl jongeren identificeren zich graag met degenen die direct met hen communiceren. Geen tijd jongeren willen meer uren vrije tijd en noemen tijdgebrek de oorzaak voor hun niet participatie zorg er voor dat er geen tijddrempels zijn.

JONGEREN BOUWEN AAN DE KERK VAN NU? The case Jongeren willen kerst vieren, vandaar de vraag : organiseer een eigentijds kerstfeest voor minimaal 500 jongeren tussen de 18 en 25 jaar voor een midden grote stad. Moet een missionair karakter hebben, dus voor iedereen, waar begin je? En waarom? OBJECTIVES

EN NU? VORM (MERK) <> INHOUD Ruimte en richting > onderwijzer of gids Investeer echt in jongeren > zaaien en oogsten > ze zijn echt belangrijk! Wees aansprekend > echtheid Durf jezelf te zien > authentiek Eerlijkheid > geen dubbele agenda of belang Laat liefde en passie zien voor kerk en God!