“Aansluiting VMBO-MBO”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
Advertisements

Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
Jaar- en diplomaresultaat
Voor iedere leerling een oplossing!
Startpagina CWI presentatie.
Mentorproject Haarlem
Talent Speciaal Werken met ePortfolio in het Speciaal Onderwijs Nationaal ePortfolio Congres 2011 – Den Bosch.
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Geld voor school en studie
Energieke doelgerichte regionale aanpak
informatiebehoefte VO ROC
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Regionale probleemanalyse VSV
VTB Technasium Vakcollege
Hans Everhardt – MBO Groningen
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
De weg naar het voortgezet onderwijs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
PO-VO conferentie 4 december 2013
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen.
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
JongerenLoket Zeeuws Vlaanderen Gent, vrijdag 16 november 2012.
Traject van de toekomst Presentatie voorlopersaanpak 23 april 2012 Thema: soepele overgang van school naar werk Otto Jongsma – Gemeente Groningen Hans.
1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV RMC-Regio 029 Rijnmond voortgezet onderwijs Schiedam, 31 maart.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
SchoolVenster en ManagementVenster Vensters voor Verantwoording.
Locatie van Schendelstraat
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Pilot Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Convenant voortijdige schooluitval
Welkom op de 3 e Bijeenkomst VSV contactpersonen samenwerking: alle scholen alle gemeenten 10 november 2010regio 37.
Op naar…
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Convenanten Voortijdig Schoolverlaten0. Convenanten Voortijdig Schoolverlaten 2008 – 2011 Fred Voncken, directeur themadirectie VSV.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Inclusieve Arbeidsmarkt NHN Aanpak Jeugdwerkloosheid AJW 2.0
1 Ontwikkelingen in het mbo nader belicht Tim Blom Mondriaan Loopbaancentrum 29 maart 2012.
Presentatie Sluitende aanpak VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN in de Provincie Groningen “Wat doen we goed en wat kan beter”? Maandag 19 mei 2008.
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs Telefoon: – uur Servicekantoor Eindhoven Clausplein XP Eindhoven Internet:
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
De gemeente Valkenburg aan de Geul nader belicht Cijfers uit het: Jaarverslag Regionaal Bureau Voortijdig Schoolverlaten Maastricht-Heuvelland.
Monitor “BO-JOZ op koers” Michiel van der Grinten Eelco van Aarsen.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
3 april 2014 Miniconferentie VO  MBO Regio Eemland Welkom.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
De Overstap, wat doen we? Startbijeenkomst Systeem: Intergrip
Lerend Netwerk LOB WELKOM! 1.
Voortgezet Onderwijs Anderstaligen
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Indicatoren de Overstap
Transcript van de presentatie:

“Aansluiting VMBO-MBO” Project “Aansluiting VMBO-MBO”

Doel project Processen op elkaar afstemmen, (dmv methodiekbeschrijvingen) met als doel dat schoolgaande jongeren in Eindhoven een startkwalificatie kunnen behalen. Toelichtende tekst: Doelstelling is een methodiekbeschrijving die ervoor kan zorgen dat schoolgaande jongeren in Eindhoven een startkwalificatie kunnen behalen. Bedoeling is dat de aansluiting verbetert dmv het protocolleren van werk- en overdrachtsprocessen; wij willen dat niemand tussen wal en schip valt. Processen moeten daarom op elkaar afgestemd worden. Dit om ervoor te zorgen dat alle vmbo-leerlingen een tijdige en goede overstap maken (lees: “overgedragen worden”) en bij aanvang van het schooljaar staan ingeschreven. Wij willen de administratieve processen in beeld brengen en voorkomen dat leerlingen onzichtbaar dreigen te worden.

Doelgroepen project de gediplomeerde vmbo’ers die doorstromen naar het mbo; de ongediplomeerde vmbo’ers, havisten of vwo’ers die doorstromen naar het mbo; de neveninstromers die binnen het vo- onderwijs van school wisselen; de neveninstromers die binnen het mbo-onderwijs van instelling wisselen; de mbo-uitstromers die zonder startkwalificatie uitstromen naar de arbeidsmarkt. Toelichtende tekst: De methodiek bestaat uit 5 hoofdprocessen gericht op 5 typen jongeren zonder startkwalificatie: Momenteel vindt de ontwerp-, en implementatiefase plaats van procesbeschrijving 1: gediplomeerde vmbo/mbo leerlingen uit 2010-2011. De systematiek van het ontwerpen van de andere processen is conform de eerste procesbeschrijving.

Randvoorwaarden De beschreven methodiek is te gebruiken voor alle jongeren die nog geen startkwalificatie hebben behaald, zowel voor de vmbo’ers als voor de ongediplomeerde havisten / vwo’ersen mbo’ers. De methodiek bestaat uit 5 hoofdprocessen gericht op 5 typen jongeren zonder startkwalificatie. In de 5 hoofdprocessen zijn alle processtappen vastgelegd die belanghebbenden in de keten moeten uitvoeren, alsmede het tijdstip waarop en /of de periode waarin. Aan de hoofdprocessen zijn instrumenten gekoppeld waarmee kritische momenten in het proces getoetst worden. De hoofdprocessen zijn op schoolniveau te gebruiken om verder uit te werken met schoolgebonden details.

Procesindicatoren, procesbeschrijving 1 Op 1 maart 2011 zijn alle in ’10-’11 beoogd gediplomeerde leerlingen uit het vmbo aangemeld bij een mbo-opleiding. Van alle in ’10-’11 beoogd gediplomeerde vmbo-leerlingen zijn binnen 5 werkweken na 1 maart, de plaatsingsbesluiten bekend. Toelichtende tekst: Deze procesindicatoren zijn opgesteld om de kwaliteit van genoemde processen in schooljaar 2010-2011 te meten.

Reikwijdte project Toelichtende tekst: Het project “Aansluiting vmbo-mbo” is een Eindhovens project. De huidige reikwijdte is daarmee beperkt tot jongeren die Eindhovense vmbo-onderwijs volgen en willen doorstromen naar een van de 3 aanwezige mbo-instellingen. Omdat het projectdoel feitelijk een middel is om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan en de verkregen subsidie daarop gericht dient te zijn, is een verbreding van het project op de schaal van Zuidoost-Brabant wenselijk. Door de verbreding kan de implementatie van de methodiekbeschrijving beter geborgd worden. In de regio zijn in het kader van het convenant “Aanval op uitval” meer projecten gericht op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten. Van belang voor de implementatie van het Eindhovende project “Aansluiting vmbo-mbo” zijn met name de projecten: “Monitoring vmbo-mbo” en “Digitaal doorstroomportfolio”. Beide projecten zijn onderdeel van het regionale Programma van Maatregelen, dat onderdeel is van het convenant “Aanval op uitval”. Het betreft de maatregelen 3 en 5. Vanaf schooljaar 2010-2011 wordt het Eindhovense project verder verbreed en richt zich daarbij op de schaal van Zuidoost-Brabant op vmbo en havo / vwo. De huidige projectorganisatie en inzet van toegekende subsidie wordt daarop afgestemd. Behoefte aan aanvullende subsidie in schooljaar 2011-2012 wordt voorgelegd aan de regionale Stuurgroep VSV i.v.m. de mogelijke aanvullende inzet van programmagelden VSV.

Prestatie-indicatoren 2010-2011: Er zijn 5 hoofdprocessen ontworpen en bestuurlijk vastgesteld. Van alle gediplomeerde vmbo’ers is 40% doorgestroomd volgens het 1e hoofdproces van het model van methodiekbeschrijving. In oktober 2011 wordt dit percentage gemeten en bestaat inzicht over de reden waarom dit voor 60% niet is gebeurd. 2011-2012: Van alle 5 typen jongeren is 75% aangemeld + geplaatst volgens methodiekbeschrijving van procesbeschrijving 1. In oktober 2012 wordt dit percentage gemeten en bestaat inzicht over de reden waarom dit voor de resterende 25% niet is gebeurd. Toelichtende tekst: Vanaf schooljaar 2012-2013 stromen 4 typen jongeren voor 100% door volgens de regionaal gehanteerde methodiekbeschrijving en zijn alle jongeren per 1 oktober ingeschreven in het onderwijs. Voor 1 type jongere (hoofdproces 5) is bemiddeling naar de arbeidsmarkt succesvol verlopen.

Projectorganisatie* De ontwerpgroepen De beleidsgroepen Het netwerk VSV-contactpersonen De klankbordgroepen * Afhankelijk van het te ontwerpen proces Toelichtende tekst: Om in schooljaar 2011-2012 te kunnen borgen dat 40% van de leerlingstromen vmbo / havo / vwo richting mbo verloopt volgens de beoogde hoofdprocessen, wordt schooljaar 2010-2011 gebruikt om regiobreed belanghebbenden te betrekken bij de ontwikkeling en ontwerp van de 5 onderscheiden hoofdprocessen. De ontwerpgroepen De ontwerpgroep bestaat uit de projectleider en 2 inhoudsdeskundigen uit het voortgezet onderwijs, het mbo en de gemeenten. De ontwerpgroep laat zich bij het ontwerpen adviseren door de achterban die zij vertegenwoordigen. Hiertoe onderhouden zij de noodzakelijke voorbereidende contacten. Per hoofdproces wordt bekeken welke bemensing voor de ontwerpgroep de meest effectieve is. De beleidsgroepen In deze beleidsgroep zitten de projectleiders van de 3 (samenhangende) projecten “Aansluiting vmbo-mbo”, “Monitoring vmbo-mbo”en “Digitaal doorstroomportfolio”. Daarnaast bestaat de beleidsgroep uit een vertegenwoordiging van het regionale netwerk VSV-contactpersonen. Dit zijn directieleden van vo-scholen en mbo-instellingen. Minimaal is de contactgemeente vertegenwoordigd namens de regiogemeenten van Zuidoost-Brabant. Zie vervolg toelichtende tekst op volgende dia.

Bijlage: Procesbeschrijving 1 Vervolg toelichtende tekst: Projectorganisatie De beleidsgroep reageert op de ontwerpen van de diverse hoofdprocessen, stemt de voortgang af in het netwerk VSV contactpersonen, de bestaande decanenkringen, stelt een definitief voorstel hoofdproces vast, brengt dit in bij de Stuurgroep VSV. Na goedkeuring in de Stuurgroep VSV bereidt de beleidsgroep de verdere implementatie voor. Vanaf 2011-2012 bewaakt de beleidsgroep de uitvoering van de processen en bewaakt deze via de geëigende instrumenten aan de hand van vastgestelde prestatie-indicatoren. Het netwerk VSV-contactpersonen In het netwerk wordt de voortgang van het project besproken, wordt advies gevraagd en keuzes voorgelegd. Input wordt door de beleidsgroep bij het definitief vaststellen van een hoofdproces in meegenomen. De klankbordgroepen (afhankelijk van het te ontwerpen proces) Bijv. decanenkringen of relevante groepen vanuit het mbo. In de decanenkringen wordt de voortgang van het project besproken, wordt advies gevraagd en keuzes voorgelegd m.b.t. de onderwijsinhoudelijke aspecten van de hoofdprocessen. De input wordt door de beleidsgroep bij het definitief vaststellen van een hoofdproces in meegenomen.