DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Doublet deel 1 – de basis.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Differentiëren naar leerwegen
Ondernemen in de praktijk
WELKOM Vrijwilligersbijeenkomst De WENDE Programma  20.05: Waarom deze bijeenkomst  20.10: Samen vooruit -Huidige situatie & voorstellen -Waar.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
Methodisch begeleiden
The CAF Procedure voor externe feedback
Mobiliteit en Loopbaan
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Zorg, Wetenschap en Technologie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
managen analyseren begeleiden adviseren organiseren creëren
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
PLATO™-Intensief- Leadership
Gedrag in organisaties, 10e editie
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Functieprofiel en beoordeling
Opleiden van medewerkers
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Schitterende Organisaties®
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Samen werken aan een gezonde regio!
Van Barometer naar Netwerken Mr. Peter E. ter Horst Lector Innovatief Ondernemen.
A B Positioneren betekent vaststellen van de huidige positie (A) en de gewenste positie (B) van een organisatie. De keuze voor de gewenste positie B is.
Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking ?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Organisatie van de HRM-functie
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Gert-Jan Kloos 10 november 2015
Functiewaarderen workshop OOP
Bijeenkomst September 2015
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Startpunt fase 3 : verdiepingsfase (uitwerking plannen)
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Werken zonder te beperken – Het programma
Het leuke van communicatie, je doet het (meestal) met een ander.
Gesloten settings in de zorg
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Transcript van de presentatie:

DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN Communicatienetwerk Limburg Sittard, 19 april 2011

PROGRAMMA Welkom Peter van den Besselaar en Caroline Wehrmann De nieuwe beroepsniveauprofielen voor communicatie Casus: aan de slag met Smile In duo’s: mijn profiel en ontwikkelingsrichting Maar eerst een filmpje:

BEROEPSNIVEAUPROFIELEN Beroepsniveauprofielen beschrijven het werkterrein en de verantwoordelijkheden van de communicatieprofessional Jaren 60: Basisdiploma PR Jaren 70: NGPR A, later NGPR A + B Eind jaren 90: BvC introduceert ABCD-model BNP A - Assistent communicatiemedewerker BNP B - Communicatiemedewerker BNP C - Senior Communicatiemedewerker BNP D - Communicatiemanager

MOTIEVEN VOOR NIEUWE PROFIELEN ABCD-model te generiek Nieuwe ontwikkelingen in: communicatievak technologie Europa organisaties Het ABCD-model doet geen recht aan de ontwikkeling en diversiteit van het vak en biedt te weinig ruimte voor onderscheidend vermogen

DE OPZET VAN DE NIEUWE PROFIELEN Zes kerntaken analyseren, adviseren, creëren, organiseren, begeleiden, managen Zes niveaus Elke kerntaak kan op 6 verschillende niveaus worden uitgeoefend Een functie bestaat vaak uit een combinatie van kerntaken, uitgevoerd op verschillende niveaus

KERNTAKEN Analyseren in kaart brengen Adviseren organisaties communicatiever maken Creëren iets doen ontstaan Organiseren zorgen voor ontmoetingen Begeleiden mensen communicatiever maken Managen leiden en bewaken van het communicatieproces

NIVEAUS Niveau 6 issues, voegt iets nieuws toe aan het vak Niveau 5 planniveau, richtinggevend op lange termijn Niveau 4 resultaatniveau, bepaalt de oplossing Niveau 3 taakniveau, realiseert gegeven oplossing Niveau 2 instructieniveau, uitvoeren binnen kaders Niveau 1 ondersteunend, uitvoeren volgens instructie Elk niveau hoger betekent meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid én grotere/zwaardere vraagstukken

managen analyseren begeleiden adviseren organiseren creëren Leiden en bewaken van het communicatieproces In kaart brengen managen 6 6 5 5 4 4 analyseren 3 3 begeleiden 2 2 Organisaties communicatiever maken 1 1 Mensen communicatiever maken 6 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 1 1 adviseren 2 2 3 3 organiseren 4 4 5 5 Iets doen ontstaan 6 creëren 6 Zorgen voor ontmoetingen

managen analyseren begeleiden adviseren organiseren creëren Leiden en bewaken van het communicatieproces In kaart brengen managen 6 6 5 5 4 4 analyseren 3 3 begeleiden 2 2 Organisaties communicatiever maken 1 1 Mensen communicatiever maken 6 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 1 1 adviseren 2 2 3 3 organiseren 4 4 5 5 Iets doen ontstaan 6 creëren 6 Zorgen voor ontmoetingen 9

DIEPGANG IN HET MODEL Elk vak/punt in het model wordt beschreven : Wat doe je? Waar kun je dat aan zien? Wat moet je daar voor kennen? Wat moet je daar voor kunnen? Complexiteit Hoog – gemiddeld – laag

COMMUNICATIEADVISEUR, NIVEAU 4

COMMUNICATIEADVISEUR, NIVEAU 4

VOORBEELD: COMMUNICATIEADVISEUR

COMMUNICATIEADVISEUR, NIVEAU 4

TOEPASSEN Persoonlijke ontwikkeling Onderscheidend vermogen zichtbaar maken Inrichten van de communicatieafdeling Werving en selectie nieuwe collega’s Opzetten opleidingsaanbod Persoons- en opleidingscertificering

TOEPASSEN: INRICHTEN AFDELING Stel de strategie, visie en focus vast: “waar zijn wij van?” Stel de bijdrage van communicatie aan de organisatie vast Stel de benodigde kerntaken vast Inventariseer de niveaus per kerntaak Stel functieprofielen op Inventariseer de niveaus van medewerkers Formeer de afdeling met (nieuwe) medewerkers

STATUS Sept. 2010 Profielen definitief, start promotie Voorjaar ’11 Veel organisaties passen profielen toe bij positionering en/of inrichten comm.afdeling Maart ‘11 SRM + Vd Hilst bieden cursussen en opleidingen obv profielen Zomer ‘11 W&S-branche past profielen toe bij werving Aug. ‘11 HBO’s bieden opleidingen obv profielen

CASUS: AAN DE SLAG MET HET MODEL De casus SMILE Werk in groepen van 4 a 5 personen Bepaal wat Smile nodig heeft aan communicatie Geef dat aan in het schema Bepaal hoeveel (procent/dagen/uren) Maak dan pas logische functiecombinaties.