DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN Communicatienetwerk Limburg Sittard, 19 april 2011
PROGRAMMA Welkom Peter van den Besselaar en Caroline Wehrmann De nieuwe beroepsniveauprofielen voor communicatie Casus: aan de slag met Smile In duo’s: mijn profiel en ontwikkelingsrichting Maar eerst een filmpje:
BEROEPSNIVEAUPROFIELEN Beroepsniveauprofielen beschrijven het werkterrein en de verantwoordelijkheden van de communicatieprofessional Jaren 60: Basisdiploma PR Jaren 70: NGPR A, later NGPR A + B Eind jaren 90: BvC introduceert ABCD-model BNP A - Assistent communicatiemedewerker BNP B - Communicatiemedewerker BNP C - Senior Communicatiemedewerker BNP D - Communicatiemanager
MOTIEVEN VOOR NIEUWE PROFIELEN ABCD-model te generiek Nieuwe ontwikkelingen in: communicatievak technologie Europa organisaties Het ABCD-model doet geen recht aan de ontwikkeling en diversiteit van het vak en biedt te weinig ruimte voor onderscheidend vermogen
DE OPZET VAN DE NIEUWE PROFIELEN Zes kerntaken analyseren, adviseren, creëren, organiseren, begeleiden, managen Zes niveaus Elke kerntaak kan op 6 verschillende niveaus worden uitgeoefend Een functie bestaat vaak uit een combinatie van kerntaken, uitgevoerd op verschillende niveaus
KERNTAKEN Analyseren in kaart brengen Adviseren organisaties communicatiever maken Creëren iets doen ontstaan Organiseren zorgen voor ontmoetingen Begeleiden mensen communicatiever maken Managen leiden en bewaken van het communicatieproces
NIVEAUS Niveau 6 issues, voegt iets nieuws toe aan het vak Niveau 5 planniveau, richtinggevend op lange termijn Niveau 4 resultaatniveau, bepaalt de oplossing Niveau 3 taakniveau, realiseert gegeven oplossing Niveau 2 instructieniveau, uitvoeren binnen kaders Niveau 1 ondersteunend, uitvoeren volgens instructie Elk niveau hoger betekent meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid én grotere/zwaardere vraagstukken
managen analyseren begeleiden adviseren organiseren creëren Leiden en bewaken van het communicatieproces In kaart brengen managen 6 6 5 5 4 4 analyseren 3 3 begeleiden 2 2 Organisaties communicatiever maken 1 1 Mensen communicatiever maken 6 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 1 1 adviseren 2 2 3 3 organiseren 4 4 5 5 Iets doen ontstaan 6 creëren 6 Zorgen voor ontmoetingen
managen analyseren begeleiden adviseren organiseren creëren Leiden en bewaken van het communicatieproces In kaart brengen managen 6 6 5 5 4 4 analyseren 3 3 begeleiden 2 2 Organisaties communicatiever maken 1 1 Mensen communicatiever maken 6 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 1 1 adviseren 2 2 3 3 organiseren 4 4 5 5 Iets doen ontstaan 6 creëren 6 Zorgen voor ontmoetingen 9
DIEPGANG IN HET MODEL Elk vak/punt in het model wordt beschreven : Wat doe je? Waar kun je dat aan zien? Wat moet je daar voor kennen? Wat moet je daar voor kunnen? Complexiteit Hoog – gemiddeld – laag
COMMUNICATIEADVISEUR, NIVEAU 4
COMMUNICATIEADVISEUR, NIVEAU 4
VOORBEELD: COMMUNICATIEADVISEUR
COMMUNICATIEADVISEUR, NIVEAU 4
TOEPASSEN Persoonlijke ontwikkeling Onderscheidend vermogen zichtbaar maken Inrichten van de communicatieafdeling Werving en selectie nieuwe collega’s Opzetten opleidingsaanbod Persoons- en opleidingscertificering
TOEPASSEN: INRICHTEN AFDELING Stel de strategie, visie en focus vast: “waar zijn wij van?” Stel de bijdrage van communicatie aan de organisatie vast Stel de benodigde kerntaken vast Inventariseer de niveaus per kerntaak Stel functieprofielen op Inventariseer de niveaus van medewerkers Formeer de afdeling met (nieuwe) medewerkers
STATUS Sept. 2010 Profielen definitief, start promotie Voorjaar ’11 Veel organisaties passen profielen toe bij positionering en/of inrichten comm.afdeling Maart ‘11 SRM + Vd Hilst bieden cursussen en opleidingen obv profielen Zomer ‘11 W&S-branche past profielen toe bij werving Aug. ‘11 HBO’s bieden opleidingen obv profielen
CASUS: AAN DE SLAG MET HET MODEL De casus SMILE Werk in groepen van 4 a 5 personen Bepaal wat Smile nodig heeft aan communicatie Geef dat aan in het schema Bepaal hoeveel (procent/dagen/uren) Maak dan pas logische functiecombinaties.