Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Taakeisen (T) Kalibratie Competenties (C) Taakbekwaamheid (B) Competenties (C) Opleiding/training Ervaring Persoonskenmerken Attitudes Inzicht Kennis Vaardigheden Taakbekwaamheid (B) Fysieke condities Ziekte Vermoeidheid Psychoactieve stoffen Afleiding Stress Psychische condities Taakeisen (T) Weg Overige verkeersdeelnemers Voertuig (Weers-) omstandigheden
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Vind de balans: statusonderkenning
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Vergevingsgezindheid Niet alleen eigen taakbekwaamheid: rekening houden met anderen Ruimte laten voor elkaar Rekening houden met: - beperkingen (kinderen, ouderen) - beginners
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Voorwaarden in Duurzaam Veilig Omgaan met verschillen tussen mensen in: Competenties (ouderen en beginners) Situationele toestand (alcohol, vermoeidheid) Eigen taakbekwaamheid goed inschatten (statusonderkenning) Naast kunnen ook willen
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Levenslang leren Continu leren door: de dagelijkse ervaringen voorbeelden van anderen Leren kost veel tijd Terechte aandacht voor ‘levenslang leren’ ‘Formele’ educatie klein deel
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Implicaties Bescherm beginners: mobiliseer beïnvloeders zorg voor veilige leeromgeving geef getrapt toegang tot het verkeer Zorg voor ‘veilig’ voorbeeldgedrag: geef voorlichting, educatie en training houd toezicht Geef formele educatie: informeer en train beïnvloeders ontwikkel methoden voor statusonderkenning concentreer op ‘niet direct zichtbare’ verbanden en achtergronden
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Relatie statusonderkenning en regels Statusonderkenning (Wat kan ik?): onderkennen eigen beperkingen/taakbekwaamheid en daarnaar handelen Verkeersregels (Wat mag ik?): formele grens tussen aanvaardbaar en onaanvaardbaar gedrag
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Waarom mensen moedwillig overtreden Gewoonte Nut regels niet overtuigend Persoonlijk voordeel groter dan collectief nadeel Relatie met veiligheid niet duidelijk
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Snelheid Probleem Massale snelheidsovertredingen (wel 50%) Grote acceptatie (geen spijt of schaamte) Maatregelen Afstemming vormgeving weg en limiet Educatie/voorlichting: snelheid-ongevallenkans Handhaving (zero tolerance): het werkt Op termijn ITC voor: snelheidsbegrenzing dynamische limieten
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Alcohol en drugs Kenmerk Hoge risico’s (alcohol + drug) Geringe maatschappelijke acceptatie Probleem bij de ‘zware overtreder’ Maatregelen Toezicht op zware gebruiker en combinatiegebruiker Alcoholslot voor herhalende overtreder
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Snelheid minder erg dan alcohol? Wist u dat binnen de bebouwde kom de kans op een letselongeval …… bij 5 km/uur te hard rijden vergelijkbaar is met een BAG van 0,5‰? en bij 20 km/uur te hard vergelijkbaar is met een BAG van 2,0‰?
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Risico letselongeval: snelheid en alcohol
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Blik op de toekomst met ITS ITS houdt toezicht op beschermende maatregelen: smart key controleert op moedwillige overtredingen: de black box (eerst probleemgroepen) maakt rijden onder invloed onmogelijk: het alcoholslot (eerst recidivist) ondersteunt verkeerstaak voor verkeersdeelnemers met beperkingen
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Samenvattend Veilig door eigen inschatting taakbekwaamheid Leren door dagelijkse ervaringen Educatie opzichzelfstaand onvoldoende Bescherming door veilige leeromgeving Niet alleen opleiders: belangrijke rol anderen Handhaving consequent en effectief In de toekomst: mogelijkheden ITS
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit