Business Marketing Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Corporate Portfolio Management
Wat is interactieve marketing?
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Business Marketing Management
4 P´s en 3 R-en MK01.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Business Marketing Management
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Logistiek management: begrippen en principes
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Business Marketing Management
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Inleiding tot marktonderzoek
Een dialoog met klanten opbouwen
Marketing vandaag en morgen
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Het nut van Business Planning
Nike Supply Chain Management
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Naar een optimaal HR - beleid
 A-94 A-94.
Ontwerpen & ontwikkelen
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Internationale handel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Strategische positie Een strategische positie bestaat uit de antwoorden op drie centrale vragen: welke klanten willen we bedienen? welke waarde bieden wij deze klanten? hoe gaan we deze waarde realiseren? De antwoorden op de eerste twee vragen vormen de waardepropositie van het bedrijf

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Strategievorming Proces van drie stappen genereren van zoveel mogelijk ideeën (via een gestructureerd planningsproces, maar ook via experimenten (trial and error) evalueren van de ideeën en maken van keuzes geschiktheid om problemen op te lossen haalbaarheid om strategie uit te voeren acceptatie door de organisatie implementeren van de strategie en handhaven van flexibiliteit Flexibiliteit is met name belangrijk in een dynamische omgeving

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Selectie van klanten Twee manieren om doelgroep vast te stellen kies uit alle mogelijke klanten die klanten die passen bij de kerncompetenties van het bedrijf stel criteria vast waar klanten aan moeten voldoen en ga op zoek gaan naar klanten die hier aan voldoen Aanbeveling: gebruik beide methoden in combinatie om geen potentiële klanten over het hoofd te zien Kijk niet alleen naar de directe klanten, maar eventueel ook naar de klanten op achterliggende markten

Portfolio aan klantrelaties De waarde van het bedrijf is gelijk aan de totale waarde van alle klantrelaties Vast te stellen m.b.v. customer lifetime value waarde van de klant tijdens de hele periode dat de klant klant is houdt rekening met alle relevante opbrengsten en kosten berekeningen op basis van schattingen De geschatte waarde van de klantrelatie bepaalt de marketingstrategie

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Keuze van te bieden waarde Opnieuw twee methoden: welke door klante gewenste waarde kunnen we bieden? wat is voor ons geschikte waarde om te leveren? Drie soorten klantenbehoeften basisbehoeften, waar iedere leverancier aan moet voldoen om in aanmerking te komen wensen, die de klant graag vervuld ziet, maar die niet leiden tot ander koopgedrag onverwachte extra’s, die aanleiding kunnen zijn om van leverancier te veranderen Waarde wordt gedefinieerd in termen van het geboden productconcept de reasons to buy

Strategische uitwerking van de waardepropositie Op strategisch niveau gaat het om de volgende twee vragen: interactie en uitbesteding Hoe organiseren we de interactie met onze klanten? fysiek (rechtstreeks, distributeurs, catalogus etc.) communicatie (advertenties, beurzen, direct mail etc.) Welke activiteiten doen we zelf en welke besteden we uit aan partners? waardenetwerk van samenwerkende partners

Interactie met klanten Transacties of relaties? Steeds meer nadruk op hechte relaties hogere winst concurrentievoordeel positieve effecten op het eigen personeel Relaties zijn veelal stabiel, complex, symmetrisch, informeel en evolueren in de loop der tijd Hechte relaties hebben ook nadelen! Persoonlijke relaties spelen vaak een belangrijke rol

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Ontwerp van een waardenetwerk Samenwerking met leveranciers effectieve keten supply chain management Samenwerking met andere partijen distributeurs aanbieders van complementaire producten installateurs Netwerk van samenwerkende partners die gezamenlijk superieure waarde creëren voor klanten concurrentie tussen waardenetwerk concurrentie binnen waardenetwerk (om de marge van klant)

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Supply chain management Afstemmen van bedrijfsprocessen van opeenvolgende schakels, waardoor de hele voortbrengingsketen is gericht op waardecreatie voor klanten strategieën, bedrijfsprocessen en operationele plannen zijn op elkaar afgestemd informatie wordt vrijelijk gedeeld iedereen gebruikt dezelfde basisprincipes voor accounting-, evaluatie- en beloningssystemen

Management van relaties Kiezen van een geschikte partner combinatie van overeenkomsten en complementariteit portfolioanalyse project champion Formuleren van duidelijke afspraken uitgangspunten van de samenwerking sturingsmechanismen voor effectief management Managen van de lopende relatie persoonlijke relaties interne communicatie customer relationship management vertrouwen