Control: terug naar de basis Jan Verhagen BLOG, 9 mei 2014
Wat is er mis met de control op de gemeentefinanciën? Onbegrijpelijk voor bestuurders Onbegrijpelijk voor inwoners Besluitvorming niet integraal Heel veel mensen mee bezig Te dominant in interne discussies
Wondere wereld van de gemeente- financiën
Te doen: (1) Regels aanpassen, BBV e.d. Commissie-Depla (2) Werkwijze aanpassen
(1) Regels aanpassen, BBV e.d. Commissie-Depla Nieuwe kengetallen volgens landelijke definitie (“dezelfde taal”) maar mogen geen normen worden Kernvraag komende jaren Kunnen Rijk en provincies zich inhouden?
Vereenvoudigingsvoorstellen Depla Accountantscontrole: geen rechtmatigheid Apart programma overhead Interne rente uniform berekenen En vele andere
(2) Werkwijze aanpassen (2a) Vereenvoudigen (2b) Nadenken over principiële keuzes
(2a Vereenvoudigen) Niet te vaak aanpassen - stabiliteit
(2b) Nadenken over principiële keuze: wanneer begroting aanpassen? Bij welk bedrag? Meevallers anders dan tegenvallers? Tegenvaller pas aanpassen als er meevaller is? Meevaller pas aanpassen als er tegenvaller is? Al bij een licht vermoeden van afwijking, of pas bij absolute zekerheid? Hangt dat af van de functie van de begroting? Hangt dat af van autonomie vs. medebewind?
Inkomsten anders dan uitgaven? 1 keer per jaar, 2 keer, vaker? Politieke keuze of ambtelijk automatisme?
Stelling 1 Geen enkele gemeente heeft ‘controlbeleid’.
Stelling 2 Bij een voorziene afwijking van de begroting richten gemeenten zich te veel op het aanpassen van de begroting en te weinig op het bijsturen van de uitgaven.
Stelling 3 Beter 3 goede normen dan 10 goede normen.
Stelling 4 Voor de control bij de gemeenten zijn veel minder mensen nodig.
Bijlage: vier functies van de begroting Autorisatie van uitgaven Keuze voor beleidsterrein (“allocatie”) Beheer, basis voor control Verantwoording, is gedaan wat moest worden gedaan