Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming
Advertisements

Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL NCVGZ 4 april 2013.
Reclame Reactie Onderzoek advertentie Albert Heijn
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Eindfeestje 16 december 2011, Diepenheim. Programma •14.15 uur presentatie '4 jaar Kind in de Natuur' •14.35 uur rondleiding BinnensteBuitenBos •15.30.
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Welkom bij “Triple P in het basisonderwijs”
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Triple P – Belgium CKG ‘t Kinderkasteeltje Gesubsidieerd door K&G 1.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Implementeren doe je samen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Kansarmoede.
Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Veranderende visie op leren.
Maarten Maeseele (1BaOb)
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Jeugdzorg naar gemeente: agenda voor inhoudelijke vernieuwing
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Netwerken met en voor ouders CREATIEVE DIALOOG NCJ Jaarcongres.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Crossmediale Communicatie
Werving: Ouders in (inter)actie
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Mediawijsheid.
Decentralisatie, een oplossing voor het toenemend beroep op jeugdzorg?
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Pedagogische interventie PEP-poli
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
Feiten & Cijfers Jeugd Fransje Grisnich
Alcohol, roken en opvoeding
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
Effect van een reactiveringsprogramma Bij mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Communicatie is de basis
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Platform Internethulpverlening AMW De Bascule, 10 maart mei 2011.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Gezondheid & Groen Noordwijk – 22 november 2016 Arthur Hilgersom.
Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.
OPweg Innovatief project
Welkom w.
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Transcript van de presentatie:

Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf

Inhoud  Auteurs  Triple P  Campagne ‘Positief Opvoeden’  Motivatie  Doel  Fasen  Resultaten  Bereik  Boodschap- overdracht  Waardering  Campagnesucces  Bronnen

Auteurs  Ferry X. Goossens  Trimbos-instituut  Onderzoek preventieprogramma’s

Auteurs  Ireen de Graaf  Trimbos-instituut  Onderzoeken en implementeren Triple-P interventies

Triple P  ‘Positive Parenting Program’ of ‘Positief Pedagogisch Programma’  Opvoedingsondersteuning  Interventies op 5 niveaus:  Niveau 1  tips en hulp  Niveau 2  informatie  Niveau 3  advies  Niveau 4  intensieve training  Niveau 5  gezinsinterventie

Campagne ‘Positief Opvoeden’  Motivatie  Instelling vaak moeite om ouders te bereiken met opvoedingsondersteuning  Oorzaken:  Onbekendheid aanbod  Schaamte  Hulp vragen bij opvoeding = ongewoon

Campagne ‘Positief Opvoeden’  Doel  Normaliseren stellen van opvoedvragen d.m.v. invloed oorzaken verminderen  Houding ouders t.a.v. opvoedingsondersteuning of –hulp zoeken veranderen

Campagne ‘Positief Opvoeden’  Fasen:  1 e fase: bereiken doelgroep   3 grote mediamomenten (tv-spotjes, krantenartikels, posters, …)  2 e fase: normaliseren stellen opvoedvragen  Tipkranten (info over opvoeding en ondersteuning)

Campagne ‘Positief opvoeden’  3 fasen:  3 e fase: ouders overtuigen om Triple-P interventies te benutten (nog te onderzoeken in 2011)

Resultaten Bereik  ‘geholpen herinnering’ en ‘herkenning’  Bezoek website

Resultaten Boodschapoverdracht  5 over te dragen boodschappen:  Dat elke ouder wel eens vragen heeft over de opvoeding (1)  Dat het gewoon is om met anderen over opvoeden te praten(2)  Dat het gewoon is om informatie op te zoeken over opvoeden (3)  Dat het gewoon is om hulp te vragen bij de opvoeding (4)  Dat alle kinderen wel eens lastig kunnen zijn (5)

Resultaten Waardering  5 puntenschaal  Mooi  Opvallend  Geloofwaardig  Duidelijk  Informatief  Niet irritant  Aansprekend

Campagnesucces  Succes  Normaliseren stellen van opvoedvragen  Startpunt voor verdere initiatieven  Nog te bepalen  Gaan ouders wel tot actie over?  Zijn er genoeg ouders bereikt?  Wegen de kosten op tegen de baten?

Bronnen  Goossens, F., & De Graaf, I. (2010). Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal. Jeugd en Co Kennis, 4,  Trimbos Instituut. (2011). De heer drs. F.X. (Ferry) Goossens. Geraadpleegd op 4 december 2011, op trimbos/medewerkers/g/goossens-fx  Trimbos Instituut. (2011). Mevrouw dr. I.M. (Ireen) de Graaf. Geraadpleegd op 4 december 2011, op trimbos/medewerkers/g/graaf-im-de  Hulpverleningsdienst Groningen. (2009). Groningen gaat steeds gezonder zorgen. Geraadpleegd op 4 december 2011, op 2ff7fd14dbd7e&o=9ed7c279c095a222e fb4f29b