Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf
Inhoud Auteurs Triple P Campagne ‘Positief Opvoeden’ Motivatie Doel Fasen Resultaten Bereik Boodschap- overdracht Waardering Campagnesucces Bronnen
Auteurs Ferry X. Goossens Trimbos-instituut Onderzoek preventieprogramma’s
Auteurs Ireen de Graaf Trimbos-instituut Onderzoeken en implementeren Triple-P interventies
Triple P ‘Positive Parenting Program’ of ‘Positief Pedagogisch Programma’ Opvoedingsondersteuning Interventies op 5 niveaus: Niveau 1 tips en hulp Niveau 2 informatie Niveau 3 advies Niveau 4 intensieve training Niveau 5 gezinsinterventie
Campagne ‘Positief Opvoeden’ Motivatie Instelling vaak moeite om ouders te bereiken met opvoedingsondersteuning Oorzaken: Onbekendheid aanbod Schaamte Hulp vragen bij opvoeding = ongewoon
Campagne ‘Positief Opvoeden’ Doel Normaliseren stellen van opvoedvragen d.m.v. invloed oorzaken verminderen Houding ouders t.a.v. opvoedingsondersteuning of –hulp zoeken veranderen
Campagne ‘Positief Opvoeden’ Fasen: 1 e fase: bereiken doelgroep 3 grote mediamomenten (tv-spotjes, krantenartikels, posters, …) 2 e fase: normaliseren stellen opvoedvragen Tipkranten (info over opvoeding en ondersteuning)
Campagne ‘Positief opvoeden’ 3 fasen: 3 e fase: ouders overtuigen om Triple-P interventies te benutten (nog te onderzoeken in 2011)
Resultaten Bereik ‘geholpen herinnering’ en ‘herkenning’ Bezoek website
Resultaten Boodschapoverdracht 5 over te dragen boodschappen: Dat elke ouder wel eens vragen heeft over de opvoeding (1) Dat het gewoon is om met anderen over opvoeden te praten(2) Dat het gewoon is om informatie op te zoeken over opvoeden (3) Dat het gewoon is om hulp te vragen bij de opvoeding (4) Dat alle kinderen wel eens lastig kunnen zijn (5)
Resultaten Waardering 5 puntenschaal Mooi Opvallend Geloofwaardig Duidelijk Informatief Niet irritant Aansprekend
Campagnesucces Succes Normaliseren stellen van opvoedvragen Startpunt voor verdere initiatieven Nog te bepalen Gaan ouders wel tot actie over? Zijn er genoeg ouders bereikt? Wegen de kosten op tegen de baten?
Bronnen Goossens, F., & De Graaf, I. (2010). Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal. Jeugd en Co Kennis, 4, Trimbos Instituut. (2011). De heer drs. F.X. (Ferry) Goossens. Geraadpleegd op 4 december 2011, op trimbos/medewerkers/g/goossens-fx Trimbos Instituut. (2011). Mevrouw dr. I.M. (Ireen) de Graaf. Geraadpleegd op 4 december 2011, op trimbos/medewerkers/g/graaf-im-de Hulpverleningsdienst Groningen. (2009). Groningen gaat steeds gezonder zorgen. Geraadpleegd op 4 december 2011, op 2ff7fd14dbd7e&o=9ed7c279c095a222e fb4f29b