Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Informatieavond groep 4 5 september 2013
Bazarlessen Klas 2.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Van idee tot digitaal materiaal
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Taalontwikkeling in mbo
Diagnostische toetsen voor het MBO
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Taalbeleid.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Workshop: Begrijpend lezen
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Welkom in groep 5.
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Voorlichtingsavond groep 3
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Junior College Utrecht (JCU) U Talent voorlichting 1415 Werving 4VWO.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Workshop evalueren Dcp
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Programma Doelen bereiken met het Leerplan
(Voor)lezen is leuk!.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Solliciteren: wat wil ik?
Lezen: doe het goed voor
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Aantekeningen maken en navertellen
Instructie geven en uitvoeren
Aantrekkelijk formuleren
Schrijven Een Verslag.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Een instructie schrijven
taal speelt een rol in alle vakken
14 december 2017 bijeenkomst 5.
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Persoonlijke doelen maken
Cijferloos lesgeven bij talen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo Taal de baas Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo Tiba Bolle Eefje Cadée

Diagnose van taalproblemen Taalachterstanden bij instroom: Hoe kom je aan informatie over de taalvaardigheid van de mbo-deelnemers? Welke informatie en middelen heb je tot je beschikking?

Onderliggende vaardigheden Wat moet een deelnemer kunnen om de opdracht bij deze tekst goed uit te voeren? Waar kan het mis gaan? Op welke onderliggende kennis en vaardigheden wordt een beroep gedaan?

De diagnose en remedie: Wat? Lezen Onderliggende taalvaardigheden Woordkennis Luisteren

Systematiek Diagnostische toets  voldoende of oefening nodig? Instructies en oefeningen: korte oefensessies en puntenscore Diagnostische toets  meer oefening of afronden onderdeel?

De diagnose en remedie: Hoe? Een voorbeeld…. Voorselectie Ik weet alles over griep Ik weet wel wat griep is, maar verder weet ik er niet van Ik weet niets over griep Bij optie 2 en 3 wordt voorkennis aangereikt

De diagnose en remedie: Hoe? Instructie Je krijgt op je werk een folder over het voorkomen van griep. Je chef heeft jou gevraagd om tijdens een vergadering je collega’s iets te vertellen over het voorkomen van griep. Lees de folder. Opdracht Je moet kort aan je collega’s vertellen wat ze moeten doen om griep te voorkomen… Schrijf op het notitieblaadje wat je aan je collega’s gaat vertellen tijdens de vergadering.

Woordenschat Werken aan Diepe en brede woordkennis Signaalwoorden Algemene beroepstaal woorden Korte tekst met geluid, foto’s, film Doelwoorden lichten op Zelfreflectie per doelwoord: Hoe goed ken ik dit woord? Semantiseren: Lezen definitie of uitleg woord Overschrijven definitie in eigen woordenschrift Goed laten keuren: beloning! Schrijf een zin met dit woord )

Volgorde / opeenvolgend Vervolg voorbeeld Rangschikken   Volgorde / opeenvolgend Eerst Gelijktijdig Later Laatst 

Het programma ‘Taal de baas’ Webbased: thuis en op school bereikbaar Serious gaming: uitdaging, competitie en beloning Veel hele korte doelgerichte toets- en oefensessies Eigen dossiervorming Voortgangcontrole docent (visueel) Sluit aan bij gangbare systeemeisen

Wat vinden jullie? Enkele dilemma’s… De keuze van de onderliggende vaardigheden bij lezen, luisteren en woordenschat Is dit voldoende? (Formuleer een advies aan de makers)

Wat vinden jullie? (Formuleer een advies aan de makers) Enkele dilemma’s… Hoe zelfstandig kan een leerling werken? Hoeveel inzicht wil je als docent hebben in de voortgang? Wanneer moet je als docent in kunnen grijpen? (Formuleer een advies aan de makers)

Wat vinden jullie? Enkele dilemma’s… Hoe kan je een link leggen tussen diagnose/remedie en de lessen Nederlands en de vakleer? Wat is daarvoor nodig? (Formuleer een advies aan de makers)

Wil je meedenken? Pilot Aantrekkelijkheid (look and feel) Gebruiksvriendelijkheid (functionaliteit) Effectiviteit (leeropbrengsten) Inzetbaarheid (inbedding in schoolsysteem)

Wil je meedenken? Pilot in periodes: November 2009 - Januari 2010 advies Januari 2010 - Maart 2010 keuren April 2010 - Juni 2010 testen

Wil je meedenken? Klankbordgroep: Docenten Deelnemers

Meer informatie Eefje Cadée Bureau ICE Godfried Bomansstraat 4 Postbus 189, 4100 AD  Culemborg T 0345 656 617 M 06 433 707 97 F 0345 549 846   ecadee@bureau-ice.nl Tiba Bolle iTTA Universiteit van Amsterdam Spuistraat 210 1012 VT Amsterdam t 020 - 525 2448 f 020 - 525 2911 www.itta.uva.nl