Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo Taal de baas Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo Tiba Bolle Eefje Cadée
Diagnose van taalproblemen Taalachterstanden bij instroom: Hoe kom je aan informatie over de taalvaardigheid van de mbo-deelnemers? Welke informatie en middelen heb je tot je beschikking?
Onderliggende vaardigheden Wat moet een deelnemer kunnen om de opdracht bij deze tekst goed uit te voeren? Waar kan het mis gaan? Op welke onderliggende kennis en vaardigheden wordt een beroep gedaan?
De diagnose en remedie: Wat? Lezen Onderliggende taalvaardigheden Woordkennis Luisteren
Systematiek Diagnostische toets voldoende of oefening nodig? Instructies en oefeningen: korte oefensessies en puntenscore Diagnostische toets meer oefening of afronden onderdeel?
De diagnose en remedie: Hoe? Een voorbeeld…. Voorselectie Ik weet alles over griep Ik weet wel wat griep is, maar verder weet ik er niet van Ik weet niets over griep Bij optie 2 en 3 wordt voorkennis aangereikt
De diagnose en remedie: Hoe? Instructie Je krijgt op je werk een folder over het voorkomen van griep. Je chef heeft jou gevraagd om tijdens een vergadering je collega’s iets te vertellen over het voorkomen van griep. Lees de folder. Opdracht Je moet kort aan je collega’s vertellen wat ze moeten doen om griep te voorkomen… Schrijf op het notitieblaadje wat je aan je collega’s gaat vertellen tijdens de vergadering.
Woordenschat Werken aan Diepe en brede woordkennis Signaalwoorden Algemene beroepstaal woorden Korte tekst met geluid, foto’s, film Doelwoorden lichten op Zelfreflectie per doelwoord: Hoe goed ken ik dit woord? Semantiseren: Lezen definitie of uitleg woord Overschrijven definitie in eigen woordenschrift Goed laten keuren: beloning! Schrijf een zin met dit woord )
Volgorde / opeenvolgend Vervolg voorbeeld Rangschikken Volgorde / opeenvolgend Eerst Gelijktijdig Later Laatst
Het programma ‘Taal de baas’ Webbased: thuis en op school bereikbaar Serious gaming: uitdaging, competitie en beloning Veel hele korte doelgerichte toets- en oefensessies Eigen dossiervorming Voortgangcontrole docent (visueel) Sluit aan bij gangbare systeemeisen
Wat vinden jullie? Enkele dilemma’s… De keuze van de onderliggende vaardigheden bij lezen, luisteren en woordenschat Is dit voldoende? (Formuleer een advies aan de makers)
Wat vinden jullie? (Formuleer een advies aan de makers) Enkele dilemma’s… Hoe zelfstandig kan een leerling werken? Hoeveel inzicht wil je als docent hebben in de voortgang? Wanneer moet je als docent in kunnen grijpen? (Formuleer een advies aan de makers)
Wat vinden jullie? Enkele dilemma’s… Hoe kan je een link leggen tussen diagnose/remedie en de lessen Nederlands en de vakleer? Wat is daarvoor nodig? (Formuleer een advies aan de makers)
Wil je meedenken? Pilot Aantrekkelijkheid (look and feel) Gebruiksvriendelijkheid (functionaliteit) Effectiviteit (leeropbrengsten) Inzetbaarheid (inbedding in schoolsysteem)
Wil je meedenken? Pilot in periodes: November 2009 - Januari 2010 advies Januari 2010 - Maart 2010 keuren April 2010 - Juni 2010 testen
Wil je meedenken? Klankbordgroep: Docenten Deelnemers
Meer informatie Eefje Cadée Bureau ICE Godfried Bomansstraat 4 Postbus 189, 4100 AD Culemborg T 0345 656 617 M 06 433 707 97 F 0345 549 846 ecadee@bureau-ice.nl Tiba Bolle iTTA Universiteit van Amsterdam Spuistraat 210 1012 VT Amsterdam t 020 - 525 2448 f 020 - 525 2911 www.itta.uva.nl