INTUIT: Uitvoering en resultaten INTUIT Slotconferentie 30 januari 2008 Sake Jager, projectleider Rijksuniversiteit Groningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Edushock leerfestival
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Van idee tot digitaal materiaal
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Verzoek vorige keer - samenhang:
Schrijfvaardigheid met de LTB Fulco Teunissen James Boswell Instituut, Universiteit Utrecht Edith Schouten UTN, Radboud Universiteit Nijmegen.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Testen upgrade Blackboard
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Naam instelling…………… Datum visitatie……………. VISITATIE ORGANISATIE ONCOLOGISCHE ZORG.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
“Let’s talk about you & me”
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Welkom.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
INTUIT: Naar een geïntegreerde leeromgeving Engels Jaarvergadering NUT 14 maart 2008 Sake Jager, ICT & Onderwijs Letteren Rijksuniversiteit Groningen.
Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Groen water werkt samen
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Digitalenklas: Afsluiting en Continuering Stuurgroepvergadering Sake Jager 10 april 2003.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Innovatie in het onderwijs
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Het E-depot van Rotterdam
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

INTUIT: Uitvoering en resultaten INTUIT Slotconferentie 30 januari 2008 Sake Jager, projectleider Rijksuniversiteit Groningen

Opzet presentatie Doel en werkwijze project Language Tool Box Evaluatie Language Tool Box Lessons learned Vervolg

Doel Volgens Controlling Document (januari 2006): Het OVP Intuit heeft als hoofddoel om voor het TVO Engels een ICT-geïntegreerde leeromgeving te ontwikkelen en te implementeren aan zes universitaire talencentra in Nederland. Bij de inrichting van de leeromgeving wordt nauw aangesloten bij principes van autonoom taalleren en de uitgangspunten van het Referentiekader voor het talenonderwijs van de Raad van Europa. De leeromgeving moet mogelijkheden bieden voor diagnostische (zelf)toetsing, het zelfstandig verbeteren van specifieke vaardigheden en het begeleiden en beoordelen van cursisten door de inzet van een taalportfolio.

Achtergrond Sterke vraag naar Engels TVO –O.a. in Masters programma’s Beperkt gebruik ICT door talencentra –Onderlinge verschillen Bestaand materiaal als bouwstenen –Veel materiaal beschikbaar, weinig uitgeprobeerd of ingezet Blackboard als fundament –Bij alle instellingen beschikbaar als leeromgeving

Werkwijze Jaar 1: –Proof-of-conceptfase –Partners: RUG, UL, UVT, UU, RU, UM –Verschillende programma’s beoordeeld en uitgeprobeerd in onderwijs Jaar 2: –Opschalingsfase –Partners: RUG, UL, UVT, UU, RU (UM gestopt) –Programma’s in samenhang aangeboden –Blackboard gebruikt als overkoepelende leeromgeving –Language Tool Box geïntroduceerd

Language Tool Box LTB: –Folderstructuur in Blackboard –Uitwisselbaar als ZIP-bestand via SURFGroepen –Structurerend element cursussen en project

Waarom LTB? Cursussen verschillen, tools gelijk –Gemeenschappelijke inhoudsontwikkeling niet realistisch, wel delen van ervaringen en expertise tools –Zelfde tools binnen verschillende cursussen gebruiken Overzicht ontbreekt –Tools “verborgen” in cursussen –Overzicht ontbreekt, ook binnen instellingen –Overzicht kan herkenbaarheid verhogen Aanpassen nodig –Aanpassen aan specifieke doelgroepen/cursussen –Aanpassingen (delen verbergen, toevoegen, etc) door docenten zelf –Keuze voor Blackboard Autonomie verhogen –Niet alleen aspect van specifieke tools –Volledig autonoom leren vindt niet plaats –Autonomie vooral: zelfstandig tools kunnen gebruiken tijdens en na een cursus

Evaluatie gebruik LTB Tracking functie Blackboard –Nog geen systematische analyse –Deelresultaten lokaal beschikbaar Gemeenschappelijke enquête –Survey in Blackboard en papieren versie –Vorige week afgesloten –Centrale verwerking resultaten –Voorlopige analyse uitgevoerd –Resultaten op volgende slides

Respons per instelling (n=123)

Respons per faculteit (n=123)

Leeftijd en geslacht

Gebruiksfrequentie (%)

Duidelijkheid en gemak (%)

Use out of class and in the future (%)

Awareness competence and tools

Mogelijk belang leeftijd In de jongste leeftijdsgroep heel weinig mensen die de toolbox buiten college gebruiken (22,7%, tegen 64,2% bij jaar en 55,5% bij 24+) De oudste groep vindt het het leukst om met de toolbox te werken Diezelfde groep scoort ook het hoogst bij de vraag over het niveau van de tools t.o.v. hun eigen niveau. De oudste groep scoort ook het hoogst bij de vraag over de toolbox als grammaticaleermiddel i.p.v. een boek De jongste groep scoort het laagst in de vraag over toekomstig gebruik, de oudste groep scoort het hoogst. Ook voor wat betreft het bewust worden van sterke en zwakke punten scoort de oudste groep het hoogst. Zij weten ook het best welke tools ze kunnen gebruiken om hun niveau te verbeteren

Mogelijk belang geslacht Vrouwen vinden structuur toolbox duidelijker dan mannen Vrouwen vinden ook de toolbox beter geïntegreerd Vrouwen gebruiken de toolbox vaker buiten colleges Vrouwen vinden het leuker om met de toolbox te werken Vrouwen vinden het niveau van de tools beter bij hun niveau aansluiten Vrouwen zijn ook van plan de toolbox in de toekomst vaker te gaan gebruiken (t.o.v. mannen) Voor wat betreft bewust worden van eigen sterke en zwakke punten en welke tools er geschikt zijn voor verdere taalontwikkeling is de score min of meer in balans

Lessons learned De Language Tool Box bruikbaar hulpmiddel talenonderwijs Studenten Docenten Language Tool Box inzetbaar als leerstof- of cursusoverstijgend instrument Alternatieve, aanvullende toegang mogelijk en wellicht wenselijk (Course Organizer RUG) Gebruik van de Language Tool Box niet vanzelfsprekend Weinig gebruik buiten feitelijk onderwijs om Wel belangstelling voor gebruik in toekomst Persoonskenmerken wellicht van belang bij gebruik Mogelijke relatie leeftijd en geslacht met gebruik Language Tool Box De rol van docent als organisator en facilitator leerproces bevestigd Docent en cursus bepalen keuze tools in belangrijke mate Populair concept bij docenten Ook gebruikt binnen NAP Succesvolle Instroom en Doorstroom HBO- WO (HHS, TUD, HHG) CHN (Stender Hogeschool): belangstelling om over te nemen

Vervolg Redactie Language Tool Box Toevoegingen, verwijderingen, ordening, etc. Documentatie tools Gebruik Tool Tips Overige documentatie via verwijzingen in Tool Tips Meer Tool Tips van andere programma’s, ook uit NAP project Verspreiding via Language Tool Box als ZIP-bestand Instructies over importeren in Blackboard Alle bijbehorende Tool Tips en overige documentatie Overige documentatie Evaluatierapporten Eindrapportage SURF Continuering samenwerking Samenwerking continueren en verbreden Nader bepalen hoe en wat (aansluiting bij bestaande organisatie, oprichting nieuwe, etc.)

Tenslotte Bedankt voor uw aandacht. Veel plezier gewenst bij de presentaties!