Universiteit Utrecht Creativiteit in meervoud Prof. Dr. Henk Becker, Doorn Waarom een debat in de vorm van een ‘science court’?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectieve sociale interventies: wat werkt?
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Masterproef en Onderzoek Prof. Dr. Eva Van den Bussche.
Romeinen 14 sterk en zwak.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Eindhoven, Zondag 10 Januari 2012
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Geef de kinderen de wereld
Masterproef en Onderzoek voor Psychologie en Onderwijskunde
Methoden van Onderzoek
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
H E E R U B E N T W E L K O M...geloven, getuigen, groeien...
De rijkdom van de arme kunst
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Voor een lieve vriend of vriendin
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Verwondering in de natuur
“Van data naar didactiek”
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
Smart Specialisation: Social Innovation 28 maart 2013 Prof.dr. Roel in ‘t Veld.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Het ontstaan der soorten
Een bericht speciaal voor jouw m’n
GELOVEN IS BESLISSEND VOOR EEUWIG
Leren organiseren voor de New Millennium Learners Frans de Vijlder.
Universiteit Utrecht Voorlopige conclusies uit de science court.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Academische vorming: noodzaak of luxe? Dr. Maarten J. Verkerk juni 2008.
Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4. Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen.
In Uw licht zien wij het Licht
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
De rol van de universiteit tegenover haar gemeenschap KUL emeritiforum op de KULAK Piet Vanden Abeele 25 maart 2004.
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
De relatie tussen religie en politiek in Afrika. Inhoud: Inhoud:  Inleiding  Stelling  Religie en politiek in Afrika  Conclusies  Discussie.
God liefhebben boven alles En je naaste als jezelf?!
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
TRENDS 2014 Hafida
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
het opzetten van een onderzoek
De God van de Schriften.
Informatie verdraaien
De toekomst van God volgens de filosofen
Profeet in Babel, pelgrim naar Jeruzalem
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Bidden is praten met God Maar zegt God wel wat terug?
Als de samenleving je laboratorium is
Stu Studiemiddag: Wie betaalt bepaalt?
Ik geloof in God, de bron van alle leven
ECONOMIE en IT (A stroom)
Evolutie in een superdiverse klas
Wij geloven in de goede Vader
De vlieger van de Heilige Geest
Transcript van de presentatie:

Universiteit Utrecht Creativiteit in meervoud Prof. Dr. Henk Becker, Doorn Waarom een debat in de vorm van een ‘science court’?

Voordelen voor pleitbezorgers je mag in een science court scherp en compact formuleren [voorbeelden op TV] je kunt met achtergronddocumenten of getuige-deskundigen werken je mag het oneens blijven [agree to disagree]

Voordelen voor ondervragers je kunt hoor en wederhoor toepassen je kunt goed sturen tussen een vriendelijk of een fel debat je kunt heldere conclusies formuleren

Een lichtend voorbeeld van een science court de ‘controversezittingen’ in de Brede Maatschappelijke Discussie over het [Kern]energiebeleid in 1981–1983 voorbeeld: kan kernafval veilig worden opgeborgen? er bleven restcontroverses

Verdere voorbeelden debatten over Recombinant DNA in de VS toepassing in het onderwijs aan studenten [vanaf 1969] cases in onderwijs sociologie over onderzoeksethiek wellicht straks een toepassing in een brede maatschappelijke discussie over de relatie tussen religie en wetenschap [voorstel Mw Van der Hoeven]

Welke rode draad loopt door het symposium? [zie requisitoir] Creativiteit in wetenschap en kunst Is er al een algemeen model van de evolutietheorie? Gaan in wetenschap en kunst serendipiteit en systematisch zoeken hand in hand? Wie bepaalt wat tot wetenschap en kunst wordt gerekend? Creativiteit in de sfeer van geloof en wetenschap Geloof als stimulans in de emancipatie van groepen gelovigen. Geloofszekerheden tegenover wetenschappelijke waarheden. Godsdienstfilosofie en het aantonen van de waarschijnlijkheid van God. Creativiteit in een nieuw onderzoeksprogramma Heeft het onderzoeksprogramma rond ‘intelligent design’ kans van slagen? In vergelijking tot het traditionele researchprogramma?

Creativiteit in beleidvoering en wetenschapsbeoefening Training van creativiteit bij beleidvoering [in de technische sector]. Hetzelfde bij wetenschapsbeoefening [in de technische sector]. Wat draagt subsidiëring bij tot creativiteit in de wetenschap? Onderlinge samenhang bij creativiteit Onderzoeksrapport naast essay. Godsdienstfilosofie, literatuur en beeldende kunst [de hel van Dante].

De relatie tot religie zelden of nooit zal een science court zoals deze een atheïst tot gelovige omturnen vaak echter zal een bezinning zoals in deze science court een gelovige met vervaagde religieuze zekerheden tot een herbezinning op zijn of haar geloof bewegen. bij beide personen zal hopelijk het besef van het onderscheid tussen religieuze zekerheden en wetenschappelijke waarheden groeien.

De plaats van deze science court over creativiteit in het lustrumprogramma naast het evenement ‘De Creatieve Stad’ naast de ‘Expert Meeting’ over Creativiteit [Dieks] in relatie tot de Diësrede [Schnabel]

Voortzetting van de discussie op Internet