Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Persoonlijke Toekomstplanning
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Niet Aangeboren Hersenletsel
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
doorzettingsvermogen”
Welkom bij Leefstijl.
Meneer M en de dokter huisartsenzorg voor kwetsbare ouderen in Amsterdam Marith Rebel—Volp, LHV.
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Mensen met hersenletsel
De (verknipte) jeugd van tegenwoordig.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Plasklas.
Tips voor een vlotte start!
De onzichtbare gevolgen van NAH: in beeld ?
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Cliënt Volg Systeem Niet Aangeboren Hersenletsel MEE IJsseloevers
Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
‘Het kind en het badwater’
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART”
MEE maakt meedoen mogelijk
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Crisis en het domino-effect
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
NaH bij kinderen en jongeren Feiten, fabeltjes en interventies E
Presentatie onderdeel CJG Route 1 Kind – 1 Gezin – 1 Plan Rendement
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Voortijdig schoolverlaten
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Hersenletselteam Monique Kuijpers
De onomkeerbare breuk in het gezinsleven met een kind met NAH
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Reflectiedag Verenigingen voor Verkeersveiligheid, Komimo 15/06/2010 Wat na een verkeersongeval? door Astrid Rubbens, Rondpunt.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Pak ‘t samen op. Huidige Situatie Toeleiding Zorg begeleidt zwerfjongeren de eerste 12 weken. TZ heeft gemiddeld 30 aanmeldingen per jaar. 25 jongeren.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Hersenletsel en dan weer meedoen. Wat bepaalt de toekomst
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Opnieuw licht op de zaak
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Steun landloze arbeiders in Pakistan
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Hersenletsel bij kinderen Vanaf de geboorte of vlak daarna aanwezig (pre, peri of postnataal): aanlegstoornissen, vroege bloedingen, zuurstoftekort. Ook hier vaak geen helderheid en veel gebrek aan kennis. Vanaf een half jaar tot een jaar na de geboorte niet aangeboren hersenletsel (NAH): soms grote helderheid, vaak niet. Beter te spreken van hersenletsel ontstaan op de leeftijd van … Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Ziektebeelden NAH bij kinderen (1 tot 25 jaar) Traumatisch hersenletsel Alleen die kinderen die in het ziekenhuis komen: ongeveer 1300 per jaar Niet traumatisch hersenletsel CVA, hersentumor, bijna verdrinking of cerebrale infectie (encephalitis/meningitis) Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Gevolgen van NAH op jonge leeftijd: Gevolgen zijn levenslang Restloos herstel komt nauwelijks voor Problemen op motoriek, somatiek, cognitie en psychosociaal functioneren (gedrag) Ervaringsachterstand Plasticiteit is er wel, maar wordt ook overschat Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Veel niet onderkende problematiek: Alleen die kinderen bij wie ernstige uiterlijk zichtbare handicaps zijn komen op revalidatie centra en mytylscholen Grootste gedeelte van de kinderen blijft thuis, een deel van hen wordt niet eens door huisarts gezien Kinderen proberen oude schoolcarrière weer op te pakken, faalervaringen Expertise ‘incompleet, versnipperd en onevenwichtig verspreid over het land’ (NIZW, 2004) Stuurgroep Hersenletsel en Jeugd (2011) tbv de bewustwording nationaal van de herkenning en erkenning van de gevolgen van NAH bij kinderen en jongeren Vanaf 2012 overal bezuinigingen, jeugdhulpverlening per 1 januari 2015 naar de gemeente (WMO) Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Wat praktijk Hulp bij Hersenletsel doet: Stap 1: Puzzelen! Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Stap 1: Puzzelen/in kaart brengen Goed luisteren naar het verhaal van de ouders en het kind Medische gegevens opvragen en bestuderen Testgegevens opvragen, interpreteren en eventueel opnieuw afnemen van NPO Geïntegreerde rapportage van deze gegevens maken Aan ouders – en indien mogelijk – aan jongere voorleggen of dit het juiste basisverhaal is. Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Wat praktijk Hulp bij Hersenletsel doet: Stap 2: Psychoeducatie! Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Stap 2: Psychoeducatie Uitleg ziektebeeld algemeen Uitleg specifieke situatie, zodat ouders en kind woorden krijgen om er over te kunnen praten Helpen met spreekbeurt of opstel, zodat het kind er op school over kan praten Uitleg complexiteit van de complexe opvoedingssituatie Uitleg indien gewenst aan de school Bijeenkomst met het kind, ouders en indien mogelijk en gewenst broertjes en zusjes en/of vriendjes Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Wat praktijk Hulp bij Hersenletsel doet: Stap 3: Empowerment! Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Stap 3: Empowerment Neuropsychologische/orthodidactische ondersteuning op onderdelen Positiebepaling voor ouders en kind (voor jezelf durven opkomen) Bijgestelde toekomstverwachting in perspectief helpen zetten. Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013

Conclusie Wees altijd alert op uiterlijk niet zichtbare gevolgen van hersenletsel Soms is hersenletsel expliciet, maar soms ‘verborgen’ Cluster van problemen: Gevolgen van hersenletsel + ervaringsachterstand + opvoedingsproblematiek Het hele systeem wordt getroffen Neuro-orthopedagogische deskundigheid is gewenst Heeft u nog vragen? Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013