Merkopstelling: een kwalitatieve neuromarketingtechniek CHI Nederland – Intuïtie in de meetbare wereld Amersfoort, 24 april 2007, – uur
Programma vanavond 19.00 – Verbale introductie merkopstelling 19.30 – Fysieke introductie merkopstelling 20.00 – Merkopstelling rond merkbeslissing
Introductie Wim Jurg : Doctoraal econometrie, kandidaats psychologie – : Merkadviseur en marketing docent (OUNL) – 2007: proefschrift merkopstelling (RUN) – : merkopstelling afstudeerthema (OUNL) 5.Wetenschappelijke bron merkopstelling: psychodrama 6.Persoonlijke bron: opstellingservaringen als voetbalcoach en levende spelen
Procedure merkopstellingen Vijf hoofdfasen: 1.Dialoog 2.Projectieve identificatie 3.Emotionele systeemfeedback 4.Simulatie en visie-ontwikkeling 5.Creatieve interpretatie.
1. Dialoog: Verbalisatie merkvraagstuk en -elementen
2a. Element projectie: Anthorpomorfisering / projectieve identificatie kernelementen
2b. Huidige systeemprojectie: Positionering ‘representanten’ kernelementen huidige situatie
3. Emotionele systeemfeedback: Element-representanten ondervragen op gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen
4. Simulatie en visiefase: Toevoegen merkverandering en optimaliseren systeemenergie
5. Creatieve interpretatie: Verwoorden inzichten en emoties ten aanzien van effect merkverandering
Systeemopstelling samenvattend 1.Wat: antropomorfe, ruimtelijke systeemmetafoor 2.Wanneer: onbestemd gevoel over beslissing 3.Waarom: on- c.q. voorbewuste kennis bewust maken 4.Voor Wie: mensen met fysieke, emotionele en spirituele intelligentie.
Fysieke introductie projectiefase: automerkopstelling als consument 1.Kies iemand voor Jezelf Je favoriete automerk Een neutraal automerk Een automerk ‘waarbij je liever gaat lopen’ Maar …, meldt niet wie welk merk representeert. 2.Stel deze vier elementen op in de ruimte.
Regels vraaginbrenger 1.Elementkeuze: intuïtief op resonantie 2.Benoem merk niet en elementen eenduidig maar niet herleidbaar tot merk voor representanten 3.Keuze representanten: intuïtief op resonantie persoon; mensen zorgvuldig uitnodigen 4.Positionering representanten: intuïtief op resonantie plaats en persoon; mensen zorgvuldig plaatsen 5.Interpreteer lateraal: genereer inzichten en vraag je pas in 2e instantie of waar ze vandaan komen.
Regels representanten 1.Vergeet welk construct je representeert 2.Concentreer je op je ervaringen: gevoelens, tele- ervaringen en gewenste bewegingen (van jezelf en andere constructen) 3.Beschrijf deze ervaringen kort en bondig wanneer de begeleider daarom vraagt.
Regels publiek 1.Concentreer je op je persoonlijke ervaringen: gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen van het hefboom-element in het merkvraagstuk 2.Beschrijf deze ervaringen en je conclusie ten aanzien van het merkvraagstuk in de creatieve interpretatiefase.