 ‘De’ psyché -> Bestaat niet  Wij als horende => dove wereld onbekend › mogen dus niet oordelen (!)  Graad van gehoorverlies › rekening mee houden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Advertisements

Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Het nieuwe spelen is oud
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
presentatie NPV 10 oktober 2012
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
Als de zon schijnt, hoef je geen mooi weer te spelen. E. Lourenssen
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Try-out Ontbijt van de kast naar de keukentafel TRY OUT.
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
hoe autismevriendelijk ben ik
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Workshop Relationele en seksuele vorming
1. Tolkproces 2. Taak doofblindentolkbegeleider 3. Beschrijven 4. Samenvatten 5. Grenzen 6. Probleem in België.
Dove en slechthorende kinderen
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
ZACHTE WOORDEN VOOR DE OUDERS ….
LEZEN: Gen.37: : :14 47:9 Wat is zelfmedelijden?
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Geweldvrije Communicatie
Experimenten! Rosemarijn en Mandy H2D. Waarop moet je letten? Voorbereiding- Heb je alles? Staat alles veilig? Uitvoering- Alleen letten op je eigen proef.
In de leerschool van het gebed
Pabo studenten op zoek naar het ideaal van Big City Helmond.
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
Gedragsveranderingen bij dementie
ADVENT 2014.
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Reproductie van partnergeweld. Inleiding Nazorg is belangrijk binnen preventie Behandeling zorgt ervoor dat ouders en kinderen normaal kunnen functioneren.
Rake uitspraken en zeer mooie beelden! Klikken voor vervolg
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Even genieten van mooie muziek….
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
De geschapen mens.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Presentatie analyse interviews 4VWO RSG.  Stap 1: Wat is armoede?  Stap 2: Interviews uitwerken & analyseren  Stap 3: Gezamenlijk analyseren  Stap.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
De preek gaat over: Lukas 24: Voorlezer: Jan Dees Voorganger: Ds. J.F. Harmanny te Hoek Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Eerste.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Gezondheidszorg: hoe houden we langdurige zorg betaalbaar? Druk op Esc om terug te keren Press Esc to return.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gedragscode Koninklijke Landmacht
1.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Ouderen en activiteiten
Maatschappelijke zorg 2
Dove en slechthorende kinderen
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Transcript van de presentatie:

 ‘De’ psyché -> Bestaat niet  Wij als horende => dove wereld onbekend › mogen dus niet oordelen (!)  Graad van gehoorverlies › rekening mee houden  Moeilijk gedrag niet altijd gehoorstoornis › Ook horende -> gedragsmoeilijkheden

 Ideale reactie › Respect voor de beperking › Beperking accepteren  Slechtste reactie › Beperking negeren › Beperking willen weg werken

 Verminderd gevoel › Veiligheid › Geborgenheid › Zekerheid  Hoort mama niet aankomen  Hoort géén omgevingsgeluiden

 Betere ontwikkeling van: › Tastzintuig › Reukzintuig

 Gehoor => verte zintuig => grote ruimte  Dove => tastbare wereld + kleine zichtbare wereld ruimte

Auditieve beperking belemmert de ontwikkeling van de ruimtelijke beleving…

 Agressiviteit + impulsiviteit › Niet begrepen voelen › Niet geaccepteerd voelen  Eenzaamheid en isolement › Anders voelen  Onzekerheid en twijfel › Nooit zeker over info

 Egocentrisme › Gebrek aan aanpassingsvermogen  Afhankelijkheid + hulpeloosheid › Weinig voor zichzelf op te komen  Gespannenheid › Communicatie vergt veel concentratie

 Gehoorgestoorde hebben Vijf keer méér gedragsstoornissen dan goed horende mensen

 Bolton,B., Psychology of deafness for rehabilitation counselors.Baltimor, University Park Press 1976  Calon, PJ.A.,Over de persoonlijkheidsontwikkeling bij kinderen met aangeboren of vroeg verworven doofheid. Proefschrift Nijmege, 1950.

 Colin, D., Psychologie de l'enfant sourd. Paris, Masson,  Jansens, E., De wereld van de dove mens. Orthopedagogica, 37 (1975),4,  Warren, F., Young deaf people with severe behaviour problems.Hearing,35 (1980),5,