Omgevingsonderwijs - omgevingsboek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Werken met de BaSO-fiche
Integraal onderwijs met ict
HOMCOM Ledenvergadering 22/11/2010. Google • Na Google instant nu Google instant previeuw – – 1 = sneller zoeken – 2 = previeuw.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Marco Ligtvoet MSc Aardrijkskunde IOL 14 mei 2010
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Gepersonaliseerd leren
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Kansrijke combinatiegroepen
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Herken je volgende situaties?
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Onderwijs 2.0. Even voorstellen Walter Vos Tweedejaars IDM/Media & informatiemanagement Digitaal samenwerken Google:
Herlancering educatieve website
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Handelingsgericht samenwerken
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Project erfgoededucatie
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Kwesties rond ict verbonden
Online leerplatform voor de lagere school Je kind kan altijd en overal oefenen op wat het in de klas voor wiskunde heeft geleerd Op computer en tablet.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
BVL middag KSE Etten-Leur.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Omgevingsboek Waarom? 1. Opmerking na de vorige doorlichting. 2. Sluit aan bij de introtekst van onze schoolvisie: « Landelijk gelegen school, geïntegreerd.
27 AUGUSTUS 2015 STARTDAG WELKOM!. Deel 1: Welkom Bezinning Schoolvisie Prioriteitenplanning Omgevingsboek Varia Programma:
KTKU op Fridtjof Nansen groep 7/8 Een keuze uur waarbij alle taartpunten aan bod komen!
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
THEO 2. Leerling gericht Didactisch onderbouwd Godsdienstig sterk Vrijheid Hapklaar.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Denkbeelden van jongeren over democratie
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
nieuwe leerplannen DKO
Nieuw kader inschrijvingsrecht
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
Transcript van de presentatie:

Omgevingsonderwijs - omgevingsboek 6 juni ’08 - Erwin Declercq

PWO-project "omgevingsboek" Omgevingsonderwijs Omgevingsonderwijs Wat “Bij omgevingsonderwijs staat de eigen leefomgeving centraal als uitgangspunt en object van studie. Voor leerlingen van het basisonderwijs bestaat deze “bekende omgeving” uit enkele belangrijke knooppunten en de verbindingen daartussen.” Voordelen concreet werkt motiverend grotere betrokkenheid leerlingen goedkoop … PWO-project "omgevingsboek" Erwin Declercq

PWO-project "omgevingsboek" Omgevingsonderwijs Omgevingsonderwijs in Vlaanderen Eindtermen en leerplannen basisonderwijs in Vlaanderen richt zich sterk op de onmiddellijke leefomgeving van de kinderen. onderwijs moet aansluiten bij de leefwereld van de kinderen onderwijs moet vertrekken van ervaringen van kinderen Deze didactische principes zijn van toepassing voor alle leergebieden, maar vooral via het leergebied wereldoriëntatie Omgevingsboek: ‘scholen aangespoord om een oplijsting te maken van allerhande mogelijke locatiegebonden leerinhouden in een omgevingsboek, en deze zinvol te integreren in de klaspraktijk’. PWO-project "omgevingsboek" Erwin Declercq

Voorbeelden van online omgevingsboeken Omgevingsboek Olsene Omgevingsboek Vrije Basisschool zonnekind te Kalmthout Omgevingsboek regio Evergem Zie “http://pwo-omgevingsboek.wikispaces.com/” PWO-project "omgevingsboek" Erwin Declercq

PWO-project "omgevingsboek" Omgevingsonderwijs Bedreigingen voor het omgevingsonderwijs Leerkrachten kennen niet meer zo goed de omgeving van de school waar ze onderwijzen. Handboeken wereldoriëntatie zijn niet of in beperkte mate gericht op de plaatselijke schoolomgeving Bronnen voor omgevingsgerichte informatie zijn te weinig gekend PWO-project "omgevingsboek" Erwin Declercq

Enkele online bronnen voor omgevingsonderwijs Popp kaarten Centrale archeologische inventaris Geovlaanderen Microsoft Virtual earth Google Earth (menu verfijnen) Google maps Toponymisch woordenboek Oude foto’s … PWO-project "omgevingsboek" Erwin Declercq

Doel PWO-project “Omgevingsboek” Ontwikkelen van een digitaal-interactief model voor het opstellen van een omgevingsboek voor basisscholen Doel: leerkrachten meer aanzet tot omgevingsgericht onderwijs Model of stappenplan didactisch relevante mogelijkheden en leerinhouden opsporen; geschreven en online achtergrondinformatie inwinnen; didactische aanbevelingen. Interessante sites of andere bronnen, didactische tips graag naar erwin.declercq@kahosl.be PWO-project "omgevingsboek" Erwin Declercq