Onderwijsbehoeften. Niels (10) is druk Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
“In balans” met sociale netwerken
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Welkom bij Leefstijl.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
Krimpen met perspectief
Lineair curriculum concentrisch.
De waarde van cultuureducatie
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Het begint bij het jonge kind
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Methodiek: Plancyclus
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Interculturele klassen, ouders en buurten
Loopbaancompetenties
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
H3 Wat is normaal?.
Naar een typologie van scholen
Consumenten-gedrag Het gezin
BOM-model PV 25/03/2014.
Algemene ouderavond schooljaar
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Het Stuurinteractiemodel
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

Onderwijsbehoeften

Niels (10) is druk

Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel Accepteren Zoeken naar mogelijkheden Analyse van relevante factoren Aanpassen van omstandigheden

Carla (8) kan niet lezen

Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (dislexie) Programma tot herstel Accepteren Zoeken naar mogelijkheden Eigen ontwikkeling van het kind erkennen Analyse van relevante factoren Aanpassen Gesprek Afwachten Intensiveren van onderwijs

+ Zorg _

Deficit Zorg Kansen Behoeften

Onderwijsbehoeften Een alternatief voor: Deficit denken Kindkenmerken en labelen Zorg.....

Onderwijsbehoeften Een alternatief: Vanuit pedagogisch didactische argumenten Vanuit praktische argumenten

Onderwijsproblemen kun je niet oplossen, wel leefbaar maken

Waar labelen begint, houdt opvoeden op.

Communiceren over kinderen Deficit denken: “Dit kan niet langer” Wat is er mis Kindkenmerken Bewijzen Juridisch denken

Communiceren over kinderen Onderwijsbehoeften: “Hoe verder” Perspectief van ontwikkeling Wat heb je een kind te bieden, of (nog) niet Fit en misfit Delen van verantwoordelijkheid

Beslissingsschema leerlingenzorg

Geletterdheid Gecijferdheid Aanpassingen voor leren en leven Technische vaardighede n Gedrag en balans Sociale vaardigheden

Onderwijsbehoeften… het einde? Onderwijzen of leren Nieuw leren Betekenisvol leren Leren en emoties Leren en hersenen Kiezen

Onderwijsbehoeften… het einde? Voor of met het kind? Vraag het kind zelf maar Leerlingparticipatie in de zorg Eigenaar van eigen leren Advocaat van eigen belangen Zelfkennis / zelfbeschikking Autobiografie