Onderwijsbehoeften
Niels (10) is druk
Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel Accepteren Zoeken naar mogelijkheden Analyse van relevante factoren Aanpassen van omstandigheden
Carla (8) kan niet lezen
Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (dislexie) Programma tot herstel Accepteren Zoeken naar mogelijkheden Eigen ontwikkeling van het kind erkennen Analyse van relevante factoren Aanpassen Gesprek Afwachten Intensiveren van onderwijs
+ Zorg _
Deficit Zorg Kansen Behoeften
Onderwijsbehoeften Een alternatief voor: Deficit denken Kindkenmerken en labelen Zorg.....
Onderwijsbehoeften Een alternatief: Vanuit pedagogisch didactische argumenten Vanuit praktische argumenten
Onderwijsproblemen kun je niet oplossen, wel leefbaar maken
Waar labelen begint, houdt opvoeden op.
Communiceren over kinderen Deficit denken: “Dit kan niet langer” Wat is er mis Kindkenmerken Bewijzen Juridisch denken
Communiceren over kinderen Onderwijsbehoeften: “Hoe verder” Perspectief van ontwikkeling Wat heb je een kind te bieden, of (nog) niet Fit en misfit Delen van verantwoordelijkheid
Beslissingsschema leerlingenzorg
Geletterdheid Gecijferdheid Aanpassingen voor leren en leven Technische vaardighede n Gedrag en balans Sociale vaardigheden
Onderwijsbehoeften… het einde? Onderwijzen of leren Nieuw leren Betekenisvol leren Leren en emoties Leren en hersenen Kiezen
Onderwijsbehoeften… het einde? Voor of met het kind? Vraag het kind zelf maar Leerlingparticipatie in de zorg Eigenaar van eigen leren Advocaat van eigen belangen Zelfkennis / zelfbeschikking Autobiografie