Meervoudige intelligentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Filosofie Op HAVO en VWO.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Werkvormen en diversiteit
Ho 4:Talenten.
Wetenschap, techniek en lerenSLO Wetenschap, Techniek en Intelligent onderwijs overzicht presentatie • Waar en wanneer is de kennismaatschappij.
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Meervoudige intelligenties
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Plusklas op Basisschool De Muldershof Beek en Donk Maart 2010
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
WELKOM, en meer lezing meervoudige intelligentie
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Didactiek en Klassenmanagement Prestatie 1
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Versie 1: 1306; v2: 1308 ….
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
ANW - inductie & deductie
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Natuurgerichte intelligentie
Competentiegericht leren vmbo
blij,boos,bang,verdrietig.
Presentatie Bijeenkomst 2
Griekse mythen en wetenschap
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Meervoudige intelligenties.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Docent: Hans Bruning.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Dalton op de Dorendal.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Bevordering bekwaamheid ouders: gezinsbegeleiding.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Alle kinderen gemotiveerde lezers
5 rollen van de docent : verdieping
Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner
Open lesmiddag Woensdag 1 februari
Transcript van de presentatie:

Meervoudige intelligentie Howard Gardner

Kernpunten 8 verschillende intelligenties

Kernpunten 1 intelligentie bestaat niet! Meerdere intelligenties Intelligentie bestaat uit vaardigheden en kwaliteiten die worden gewaardeerd in een situatie/cultuur. Iedereen bezit alle intelligenties, maar kan een voorkeur hebben. Tijdens het uitvoeren van een complexe taak worden meerdere intelligenties aangesproken.

Interpersoonlijk; sociaal Intrapersoonlijk; reflectief Lichamelijk-motorisch; beweging Logisch-mathematisch; cijfers (ordening) Muzikaal-ritmisch; muziek Natuurgericht; biologie Verbaal-linguïstisch; taal Visueel-ruimtelijk; ruimte en kleur

Kernpunten Je kunt pas iets snappen als je het toe kunt passen. Onderzoek van Gardner (1991); studenten kunnen geleerde informatie niet toepassen op een nieuwe situatie. Hebben ze dan wel geleerd? Toetsing moet niet alleen schriftelijk zijn, maar ook praktisch. Docent moet van te voren duidelijk vaststellen wat hij/zij wil wat de leerlingen leren en welke intelligenties daarbij passen.

Erik Matser Neuro-psycholoog Begeleider van artiesten en topsporters Heeft onderzoek gedaan naar waarom zij zo goed zijn in hun talent. Heeft ook te maken met de hersenstructuur

Kritiek op Gardner

Kritiek op Gardner Niet-wetenschappelijk onderbouwd. Visser, Asten en Vernon (2006) konden onderzoek van Gardner niet reproduceren en kregen andere resultaten. Gardner haalt intelligentie door elkaar met vaardigheden en talenten. Het is niet helder hoe Gardner aan zijn intelligenties komt. Gardner legt teveel nadruk op cultuur en samenleving.

Let op! Artikel mythes over breinleren. Inspelen op onderbuik gevoelens. Simpele en duidelijke oplossing voor een “ingewikkeld” probleem.

Toepassing in de klas

Toepassing in de klas Gardner vind dat zijn theorie niet altijd goed wordt toegepast. Het wordt gezien als een doel op zich. Echter het onderwerp bepaalt de intelligentie Gardner geeft aan dat drie elementen van belang zijn in het onderwijs

Toepassing in de klas Voorkennis activeren Narratief; verhalend Numeriek; patronen en nummers Filosofisch; kernvragen Esthetisch; Kunst Praktisch; experimenteren Sociaal; groepswerk

Toepassing in de klas Analogieën maken; bijv. koppelen van historische gebeurtenissen. Overeenkomsten zoeken. Vanuit verschillende intelligenties een onderwerp benaderen en toetsen.