ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR 2007-2008 1 VOORWERP EN METHODE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SIER-spel Doelen: Leren hoe in een markteconomie de verbanden kunnen liggen tussen een aantal kern-concepten uit de algemene economie; Leren dat het moeilijk.
Advertisements

Hoofdstuk 2: Geld en ruil
Modellen Hoofdstuk 3.
De economische positie van EU-landen Crisis in de EU.
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Nationale grootheden Klik om verder te gaan.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
in de bovenbouw van HAVO en VWO
1 Vernieuwde tweede fase in de klas Start: augustus 2007.
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 1: Vakantie of werken
De Nederlandse economie 2007 Michiel Vergeer. Macro-economische kerncijfers % volumemutaties ) Economische groei3,4 3,5 3,1 Uitvoer7,3 6,5.
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Chapter Five 1 A PowerPoint  Tutorial to Accompany macroeconomics, 5th ed. N. Gregory Mankiw Mannig J. Simidian ® CHAPTER FIVE The Open Economy.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Keynesiaans model J. Zonjee.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Europese samenwerking
Internationale handel
ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR KOSTEN-BATEN ANALYSE.
Economie Toegelicht-Hoofdstuk 2
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Management en Organisatie
Modellen VWO 6.
Welvaart Hoofdstuk 2.
Economische kringloop
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Les 3 opgave 11 t/m 15 Kennisvragen WERKBOEK blz 11.
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
HAVO 5: Groei en inkomen Hoofdstuk 1: De vorming van inkomen
1 De Nederlandse economie 1e kwartaal 2009 Michiel Vergeer.
H 15 Klassieken: macrovraag en -aanbod Nationaal product, trend en schommelingen; Vraag- en aanbodfactoren; Werkloosheid en inflatie.
Economische kringloop
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
Hoofdstuk 14: Macro-economische analyse: Wat en Waarom?
J. Zonjee Toegevoegde waarde. Marktwaarde en toegevoegde waarde Overheid Bruto en netto.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
AANBOD ARBEID IS GROTER DAN DE VRAAG NAAR ARBEID
Algemene Ondernemersvaardigheden
Haalt de cao zijn tweede eeuwfeest? Symposium Vaktrots 14 november 2014 Paul de Beer Wetenschappelijk Bureau voor de Vakbeweging.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Grafiek 1 – BBP-groei Nederland
Jaar 1 – Blok P3.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
De economische kringloop
Hoofdstuk 6 Productie.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Economische crisis Samenvatting. Hoofdstuk 1: kredietcrisis Huizen: – Om in te wonen (hypotheek – langdurige lening met onroerend goed als onderpand;
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
3.1 PRODUCTIE.
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Schaarste en welvaart Produceren en kiezen.
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Vmbo 2 economie Goede producten?
Hfst 5 Sparen of lenen? Concept: Ruilen over de tijd
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
Consumenten/producenten/overheid
Economische kringloop
Macro-economische analyse: wat en waarom?
- Wat heb ik aan geld, ik heb veel meer aan brood -
Transcript van de presentatie:

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR VOORWERP EN METHODE

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR HET MATERIËLE VOORWERP 1. Welvaart Prijs Groei Ongelijkheid groei

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Wat produceren? Nieuwe producten, kwaliteitsverbetering

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Impact op werkgelegenheid

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Hoe produceren?

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR HET FORMELE VOORWERP 2. Economy - economics Keuze Schaarste Kostprijs Opportuniteitskosten

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Productiemogelijkheden - efficiëntie X Y Z A D G H C E F 0 woonwijk sportveld B M onvolledige benutting verkeerde benutting meer productiefactoren productiviteitsverhoging

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Specialisatie en arbeidsverdeling (verschillende niveaus) Ruil en markt  Traditionele systemen  Bevelsystemen  Marktsystemen  Gemende economie

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR  Producent afschrijving vervangingsinvestering netto-investering Economische agenten: Gewone consumptiegoederen Duurzame consumptiegoederen Lopende inputs Productiefactoren Arbeid Kapitaal Finale goederen/diensten Intermediaire goederen/diensten BTW  Consument sparen, vermogen

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Economische kringloop:

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Overheid (Inkomen - Publieke goederen) Rationaliteit:  Doelstellingen  Beperkingen  Gedragsreacties – incentieven  Evenwicht – marginaal gedrag Reële grootheden

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR METHODOLOGIE 3. Positieve >< normatieve economie Meningsverschillen tussen economen:  Beperkte kennis  Intensiteit  Waarden

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Economische modellen:  Variabelen (stroom – voorraad)  Functies  Verklaarde >< verklarende variabele Deductieve >< inductieve redenering

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR OEFENINGEN 4. Beschrijf de aard van de opportuniteitskost: voor een stedenbouwkundig ambtenaar die een opleiding stedenbouw volgt; voor de overheid die geld investeert in openbaar vervoer; voor de spoorwegmaatschappij als iemand de trein neemt.

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Een verschuiving van de curve van de productiemogelijkheden kan komen door: werkloosheid; immigratie; inflatie; economische depressie.

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Welke van volgende handelingen wordt economisch gezien als een investering beschouwd: een lening aan een bedrijf; de aankoop van een gezinswagen; het wedden op paardewedrennen; de aankoop van een boekhoudprogramma