Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstel binnen de schoolcontext perspectief van de directeur
Advertisements

Leerlingbemiddeling / mediation
• Hoe het ooit begon • Eeuwige trouw • Voor altijd samen.
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Hoe lost men een conflict op
Asha Mithoe Regiocoördinator Alphen aan den Rijn
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Ontwikkelingstraject kinderen
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
“De toekomst is begonnen”
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Wat willen we vandaag doen?
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”
Mediation – Gezamenlijk tot een oplossing komen mr. Nancy Viellevoye
Overzicht soorten conflictbegeleiding positionering De Vrijplaatscoach
Conflictgedrag ‘in de praktijk’
ROM-D Regionale uitvoeringskracht in de economie Carrousel Drechtraad 20 mei 2009.
Hoe meer zeggenschap Hoe minder mede zeggenschap.
Mediation & Coaching ____________________
Van actie naar interactie
Titel. Titel Neutraal voorzitterschap 1. Definitie / doel gespreksleider | onafhankelijk | bewaken belangen van alle partijen 2. Omschrijving van.
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
H2 Achtergrond.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Conflictoplossers bouw, infra & vastgoed BOUWEND NEDERLAND AFDELING LINGESTREEK 30 JUNI 2014 METEREN “BOUWMEDIATION OF BOUWBEMIDDELING?” PRESENTATIE DOOR.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
waarom, wat, hoe, kansen van mediation wat kan ik doen?
Conflictoplossers bouw, infra & vastgoed Geschil oplossen bij bouw-, infra en vastgoed gerelateerde zaken 27 mei 2014 Afdelingsvergadering Bouwend Nederland,
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
Rechtwijzer Madeleine Leers. Filosofie Raad voor Rechtsbijstand Het bevorderen van de zelfredzaamheid bij burgers met juridische problemen: De Raad wil.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
VMO Congres 13 mei 2016 mr. Kim Roelofs, mediator SiB en MfN.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Conflicten bieden perspectief Grote transities in onze samenleving zijn vol van conflict Wat kán de rol van mediation hierin zijn?
Mediation informatie Toegestuurde informatie Praktische zaken
Ruzie maken… een vak apart !?
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Adriaanse-Research & Mediation
Mediation in faillissementen
Communicatie 7e les.
Mediation door leerlingen
Mediation in faillissementen
Welkom! Conflictvaardige organisaties
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Specifieke topics in communicatie
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Workshop – Hoe werk ik samen met mijn gemeente?
“bouwgeschillen oplossen”
Praat eens met iemand die hetzelfde heeft meegemaakt.
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Overzicht gedragingen per competentie
Wat kan een NMv mediator voor u betekenen?
Transcript van de presentatie:

Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation

Conflicten Samenwerking (micro, meso, macro) Veranderingen in de organisatiestructuur Sfeer

Voorwaarden voor conflictpreventie en conflictoplossing Gelijkwaardigheid van partijen Mate van escalatie

Mate van escalatie Escalatiefase 1 Win-win Escalatiefase 2 Win-lose Lose-lose Zakelijk meningsverschil Alleen direct betrokkenen Open dialoog met andere partij mogelijk Bereidheid samen oplossingen te zoeken Meer dan zakelijk meningsverschil Betrokkenen zijn ook partij Geen open dialoog mogelijk (karikaturen) Winst voor de één is verlies voor de ander Geen dialoog (praten over i.p.v. met) Oplossing ondergeschikt aan de wil de ander kapot te maken Onderhandelen Mediation Rechtszaak

Conflicthantering en mediation Een vorm van conflictoplossing met een onafhankelijke, neutrale procesbegeleider (mediator) die gericht is op herstel van de verstoord geraakte communicatie en de verstoord geraakte relatie en op het bereiken van haalbare en houdbare afspraken

Uitleg mediation Mediator is neutraal en onafhankelijk Partijen zoeken zelf naar oplossingen/besluiten zelf Partijen behandelen elkaar met respect Mediation is vrijwillig Niets is juridisch bindend tot slotovereenkomst is getekend Mediation is vertrouwelijk

Voordelen van mediation Kostenbesparend Tijdbesparend Partijen houden zeggenschap over oplossingsrichting Bestendiging/verbetering van de relatie Conflictvaardig

Belemmerende factoren Partijen die sterk door emoties geleid worden: Woede, afgunst, angst, wantrouwen, haat, vijandigheid, etc. Partijen die een (heimelijke) vooraf uitgestippelde strategie hebben Verborgen agenda, extreme positie innemen, tegenpartij frustreren/intimideren.

Goed voorbeeld doet goed volgen!