Wat bezielt die psychologen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
Programma van de workshop
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Edzard Boland Luchtvaart- en Bedrijfspsychologie
Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Hok Kwan Kan Primary supervisor: dr. Katrien Antonio
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
1 Ontwerp van Openbare Aanbesteding: Naar een doelmatig gebruik van geschiktheideisen A.J. van der Vlist en S. Hardeman.
BiO-M Wiskundig Modelleren BiO-M Wiskundig Modelleren Lineair Programmerings-modellen Hoorcollege 2.
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Afstuderen Master PSY Sandra van Aalderen.
Voorlichting B2 Psychologie
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Inleiding Landelijk platform
Enkele voorbeelden.
Titel ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen te bevorderen, en.
Opleiding Psychologie Universiteit Gent
Laatste Scriptieseminarie
10 tips Lees ook de Manpower White Paper!
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden.
Als je de rest van je leven GRATIS WILT BELLEN.
De eisen aan de (aankomende) student
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
Commissie voor Aanvullende Pensioenen Omzetting van een kapitaal in rente Philippe DELFOSSE 05/04/2011.
Voorlichtingsavond 5 havo
Startcollege B2 Psychologie
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Groen Beter Best Minder Pillen Meer Natuur
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Kiezen voor keuzedelen
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Domein Verhoudingen 11 Rente van spaartegoeden 2 Rente van spaartegoeden Als je geld op een spaarbankrekening stort en voor langere tijd laat staan,
Christian De Duve De lessen van het leven Marxistische Studies nr. 83, Welke identiteit voor de 99 %? Bedenkingen bij het boek Identiteit.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Master studieadviseur Joleen de Jong
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Transcript van de presentatie:

Wat bezielt die psychologen? Harald waarschuwt Chroestsjov voor de laatste maal.

Wat moet er in het verplichte gedeelte van de bacheloropleiding? = Wat moet iedere psycholoog weten/begrijpen/kunnen? Gegeven drastische beperkingen Utrechtse BaMa (10 modulen verplicht - rest keuze) Gegeven de opkomst van psychologieopleidingen op het HBO (daar zou 50% van onze studentenpopulatie beter op z’n plaats zijn) Beperkt probleem, belangrijke implicaties voor wetenschappelijke opleiding psychologie

Meer Methoden huidige situatie Inleiding in de psychologie Biologische grondslagen van het gedrag Psychopathologie Methodenleer en Statistiek I Methodenleer en Statistiek II Diagnostiek en testtheorie Functieleer Persoonlijkheidsleer Ontwikkelingspsychologie Sociale Psychologie Meer Methoden wetenschapsfilosofie Interculturele psychologie ethiek geschiedenis etc.

Waarom (nog) meer methoden? Niet alleen voor onderzoekers juist praktijkpsychologen moeten het qua methoden van hun studie hebben. Strategische overwegingen: stel vooral verplicht wat studenten niet uit zichzelf zouden kiezen stel vooral verplicht wat studenten niet gemakkelijk zonder begeleiding kunnen leren stel vooral verplicht wat studenten helpt om andere zaken zelf te bestuderen geef goede voorlichting en misbruik verplichte studieonderdelen niet voor het winnen van zieltjes Fundamentele overweging: de aard van het vak

Psychologie is een versplinterd vak: geen groot theoretisch bouwwerk dat de boel bij elkaar houdt Wat houdt de psychologie wel bij elkaar? De biologische basis De methodologische gereedschapskist Psychologie: filosofische problemen te lijf gaan met natuurwetenschappelijke methoden.

Resultaat huidige methodenonderwijs: vaardigheid in SPSS-gebruik zwakke greep op grondslagen Vanzelfsprekend “nulritueel” geen idee van verschillen en controverses Diepe kloof tussen inhoud en methoden Ontbrekende schakel: modellen Model(len) van datagenererend proces Data in model(len) passen (Indien passend:) Uitspraken over parameters model (Indien meer modellen:) Modelvergelijking Continuiteit modelgebruik statistiek en “inhoudelijke” onderwerpen

Geschikt voorbeeld: Beslissen - core business van psychologen Moet ik een staatslot kopen? Op welke leeftijd ga ik met pensioen? Moet dit kind voor stoornis A behandeld worden met therapie T? Moet deze sollicitant worden aangenomen? Ga ik H0 verwerpen/H1 accepteren?

Beslissing hoeft niet perse een “bewuste” beslissing te zijn Elke situatie waarbij meer dan één gedragsalternatief mogelijk is en er één wordt geactualiseerd, kan worden gemodelleerd als beslissing. Zandtaartje of afdruk?

EV(A) = Σ p(a)∙V(a) p(A|B) ∝ p(B|A)∙p(A) Verwachte waarde Bayes Neyman - Pearson signaaldetectie

EV(A) = Σ p(a)∙V(a) a∊A .000001 • 1000000 = 1 .00002 • 100000 = 2 .000001 • 1000000 = 1 .00002 • 100000 = 2 .999979 • 0 = 0 -------------------------------- 3 Hoeveel is een staatslot waard?

Vkapitaal U = k ∙ log V EU(A) = Σ p(a)∙U(a) Vbedrag Ubedrag ∝ ------ verwachte utiliteit EU(A) = Σ p(a)∙U(a) a∊A

Vprospect = ∑π(pi)∙v(xi) i∊prospect Kahneman & Tversky Vprospect = ∑π(pi)∙v(xi) i∊prospect Schaalconstructie MAUT Meting Voorkeuren Speltheorie Psychofysica verwachte utiliteit EU(A) = Σ p(a)∙U(a) a∊A verwachte waarde EV(A) = Σ p(a)∙V(a) a∊A

p(A|B) ∝ p(B|A) ∙ p(A) a posteriori a priori aannemelijkheid likelihood Heeft dit kind stoornis A ?

∫ p(A|B) ∝ p(B|A)∙p(A) a posteriori likelihood a priori p(B|A)•p(A) p(A|B)= -------------- p(B) p(B|A)•p(A) p(A|B)= --------------------------------------- p(B|A)•p(A) + p(B|¬A)•p(¬A) p(B|Ai)•p(Ai) p(Ai|B) = ------------------ jp(B|Aj)•p(Aj) fθ(D|θ)∙pdf(θ) ∞ fθ(D|θ)∙pdf(θ)dθ -∞ ∫ pdf(θ|D) = p(A|B) p(B|A) p(A) ------------- = --------- • ----------- p(¬A|B) p(B|¬A) p(¬A) Diagnostiek pdf(θ|D) ∝ fθ(D|θ)∙pdf(θ) Modellen Waarneming Geheugen Leren Bayesiaanse statistiek Wetenschapsfilosofie (Klugkist & Hoijtink, 2007) (van der Kooij & te Pas, 2009)

Neyman - Pearson Ga ik H0 verwerpen / H1 accepteren?

Psychofysica Neyman - Pearson Fisher Signaaldetectie Modellen Geheugen Diagnostiek “nulritueel” (Bullens & Postma, 2008) (Smeets, 1995)

EV(A) = Σ p(a)∙V(a) a∊A p(A|B) ∝ p(B|A)∙p(A)

Functieleer Persoonlijkheidsleer Ontwikkelingsleer Sociale Psychologie Inleiding Biologische grondslagen Psychopathologie Methodenleer en Statistiek I Methodenleer en Statistiek II Diagnostiek en testtheorie Wiskunde Beslissen als model Wetenschapsfilosofie Experimenteel practicum

!!!

DANK U VOOR UW AANDACHT