Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
De rekentoets.
Basisvorming.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Over rekentoetsen gesproken…
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
Drieslag functioneel rekenen
Geletterdheid….. Wat is dat?
Interculturele communicatie
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
wiskunde in vernieuwd vmbo
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
jonghva Verbinden van jonge HvA-medewerkers
Informatie avond groep 3
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Rijke rekenlessen 6 december 2011.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Begeleidingsplannen GGZ
Basisbewerkingen rekenen
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Competentiegericht leren vmbo
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Esthetica Leerplandoelstellingen: exemplarisch en activerend werken.
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
IPC Nederland.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Toekomstgericht onderwijs
Een concreet leerverhaal om leerkrachten aan te zetten innovatief aan de slag te gaan met als doel leerlingen sterker te engageren tot zelfstandig/coöperatief.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Rekenen in Beeld Drie onderzoeksvragen:
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Voorlichting Havo klas 4 van droom naar werkelijkheid
Product van TU Delft, SEC
Visie op het economieonderwijs
Niet alleen op de wereld
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles Nationale Rekendagen 27-28 maart 2008 Kees Hoogland (APS) Voor vragen of commentaar, neem contact op met: Kees Hoogland k.hoogland@aps.nl www.gecijferdheid.nl

Beelden Beelden van gecijferdheid

Gecijferdheid Werkdefinitie: “Kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten, nodig om adequaat en autonoom om te gaan met de kwantitatieve kant van de wereld om je heen.”

Gecijferdheid, wiskundige geletterdheid en professionele gecijferdheid Numeracy Mathematical literacy Statistical literacy Quantitative literacy Democratic mathematics Quantitative reasoning La formación matemátika Mathematische Kompetenz La culture mathématique Melek matematika

De ontwikkeling van het begrip gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Formative phase Recht toe - recht aan fase De smalle benadering Basisbewerkingen rekenen Mathematical phase De wiskundige fase De wiskundige benadering Wiskunde in contexten uit het dagelijks leven Integrative phase De geïntegreerde fase De brede benadering Wiskunde en rekenen, geïntegreerd met het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele. Bron: American Institutes for Research (2006)

cijfervormen Bron: Frans Moerlands

Vermenigvuldigstructuren

Hoog tijd voor testje tussendoor

Je eigen honderdveld Welke getallen hebben betekenis voor jou? Verzamel die getallen Berg ze op in het goede vakje

Metriek stelsel

Visualiseren Groep 5/6 Groep 7/8

Voorbeeld VO

Hoe verbind ik rekenen, wiskunde en gecijferdheid in de praktijk van het VO? Aanbod: oefening, basisfeiten, uit het hoofd … Aanbod: rijke reken/wiskunde-activiteiten Gecijferdheid: Wiskunde uit activiteiten halen Kern-concepten

Gecijferdheid12 voor (v)mbo www.gecijferd.nl

Hoe ordenen mensen?