Tweede college Hedendaagse literatuur -beoordelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concrete werkvormen voor groep 3 en 4
Advertisements

Limburgse Literaire Lunch
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
j.roesink_uu utrecht_november 2013
Sociale media als taalvaardigheidstool
Hst 4: De wereld indelen.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Lesgeven en begeleiden
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
Introductie van ‘ruimte’
“De biografische blik: Het individu als speerpunt”
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
De kerk in de Middeleeuwen
Beeldvorming (inleiding)
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Les 1 De wereld staat in brand
Harry Mulisch En de literatuur over de Tweede Wereldoorlog.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
Hedendaagse literatuur- beoordelen Derde college Maart 2013.
Docentendag Talen Lidewij Hamstra
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Programma Nakijken opdracht 2, 3, 8 en 12 Stukje herhaling
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
LITERATUUR NA/OVER DE TWEEDE WERELDOORLOG
"De jaren zestig" in de Nederlandse literatuur Poëzie en werkelijkheid
De jaren zestig (II) Grensoverschrijding in de Nederlandse roman
Postmodern proza En andere tendensen in het proza na 1985.
Herhaling. examen hand-outs powerpoints notities referaten andere studenten (geen details) examen.
Blok 2.
Hugo Claus En de literatuur in de periode 1975 – 1985.
De vader van Nederlandse Literatuur!. 29 Juli 1927 in Haarlem Amsterdam.
Enkele trends in de hedendaagse poëzie. 1. Poëzie: hot or not?
Moderne literatuur 2 hoog/laag u Skleněná Louka Literaire avond.
Wat weten jullie allemaal? …. ……….. ………….. …………… ……………..
“Als je zo arm bent dat je niet meer kunt leven, mag je bij de bakker een brood uit de winkel stelen”. In het TV-programma Veldpost, 2 oktober 1996.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
De Asielzoeker Arnon Grunberg. ▫Proza ▫Poëzie, toneelstukken, columns ▫Literaire prijzen Vertalingen van zijn werk ▫Naar het Tsjechisch ▫Vertaling van.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Alleen maar nette mensen De debuutroman van Robert Vuijsje.
Literatuurgeschiedenis
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Literatuur, maker en maatschappij
Ondergang van het Romeinse rijk
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
DE CANON.
Vwo 4 – week #SCHM.
Thema 1 NU!.
Lezen samenvatten.
Libris literatuur prijs
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Davidsfonds JUNIOR JOURNALIST-wedstrijd
Informatieve teksten, interviewverslag
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Posters voor in het geschiedenislokaal
De Tweede Wereldoorlog in de literatuurgeschiedenis
Graphic novel: Friend or foe?
Literaire Begrippen.
In de Nederlandse Literatuur
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

Tweede college Hedendaagse literatuur -beoordelen

18 februari 2013 Opdracht 1? Nuis toelichten 1985 Literaire prijzen Uitleg beoordelingscriteria Opdracht 3, 5 en 6

Nuis? Focus op Nederlandse literatuur Vertalingen: eerste lezers De recensent plaatst werk in Ned. Literatuur Veel buitenlandse invloeden

Vensters  invloeden Indonesië Confrontatie tussen verbeelding en werkelijkheid Met afstand kijken naar de Nederlandse wereld

Antillen Kleine wereld  tussenpositie Brug tussen de nieuwe Latijns-Amerikaanse literatuur en de Nederlandse literatuur Man-vrouwverhouding Afstand

multiculturele invloeden Veel verschillende immigranten Eerste en tweede generatie Identiteitsvraag  leven in twee werelden Landsdichter Nasr

4e v België (Vlaams) Geschiedenis 1e Wereldoorlog Kongo Taalstrijd Positie van de kerk Status Nederland(s) perspectief

Een literair landschap? Veel verscheidenheid Weinig dramatische verschillen Kijken naar 1953 De wereld ingrijpend anders! Veel auteurs door de oorlog dood  Nieuwe kansen voor nieuwe schrijvers Boon, Hermans, Reve, Mulisch

Effect op het proza meeslepend somber thema’s: zinloosheid, vernietiging van waarden Proza op water en brood?

Effect op de poëzie Poëzie: veel nieuwe vormen Veel nieuwe mogelijkheden Veel vraag naar poëzie Bevrijding een duidelijk thema  positief Revolutie van de Vijftigers: behoefte aan verandering Jan Hanlo YouTube - oote van Jan Hanlo

1953 Unieke situatie: na de oorlog, veel doden Behoefte aan herbezinning op werkelijkheid Literatuur wordt gelijk aan religie? Daarna meer geleidelijkheid en continuïteit Stijlopvatting en stroming meer bepalend dan leeftijd

1989: criteria Dik of dun schrijven: zuinig tegenover breedsprakig Elsschot tegenover Brouwers Schijn en werkelijkheid:ermee spelen Hersenschimmen, Tirza, Inception Naar binnen of naar buiten gericht Vanuit één personage: hogere status

Hedendaags Minder dramatische veranderingen Veel minder publieke belangstelling Goede kwaliteit van het werk Invloed van goede auteurs minder groot Vervlakking?

Literaire prijzen Ako- vanaf 1986  ter bevordering van non-fictie en fictie Munstermann met De bekoring(2006) Van der Heijden met het Schervengericht (2007)

Libris: 65.000 euro shortlist: De omweg, Gerbrand Bakker - Cossee Bonita Avenue, Peter Buwalda - De Bezige Bij Tikkop, Adriaan van Dis - Augustus Superduif, Esther Gerritsen - De Geus Huid en Haar, Arnon Grunberg - Nijgh &Van Ditmar De maagd Marino, Yves Petry - De Bezige Bij

Opdracht 2 Wat is de hoofdgedachte van deze tekst? Hoe gesloten/klein is de Nederlandse literatuur eigenlijk? Noem redenen waarom de naoorlogse generatie tot op de dag van vandaag een stempel heeft kunnen drukken op de Nederlandse literatuur? Welke manieren van parameters/criteria om literatuur in te delen worden genoemd? Leg uit wat ze inhouden. Wat is in 2010 te merken van de toegenomen culturele en maatschappelijk verscheidenheid?

Hedendaagse literatuur Postmoderne romans Welke werkelijkheid? Onkenbare werkelijkheid Verwijzingen naar etc. Autobiografische literatuur Palmen, Thomése, Van der Heijden e.a. Vrouwelijke schrijvers Palmen, Enquist, Hemmerechts, De Moor e.a. Reisromans en –verhalen Pauline Slot, Nooteboom, Krabbé e.a. (Post)koloniale romans Haasse, Bloem, Van Dis e.a.

Nieuwe historische romans Migrantenliteratuur Abdolah, Bezaz, Sahar e.a. Nieuwe historische romans Japin, Roosenboom, De Moor e.a. Literaire non-fictie Koelemeijer, Van der Zijl, Mak? Columns en blogs Arnon Grunberg en vele andere schrijvers. Boeken van wereldschrijvers Adolescentenroman

Boeken van wereldschrijvers Columns en blogs Arnon Grunberg en vele andere schrijvers. Zoek er een stel op. Wie spreekt je aan? Boeken van wereldschrijvers Pablo Neruda, Nabokov, Morisson e.a. Adolescentenroman Aidan Chambers, Anne Provoost en vele anderen

Maatschappij vanaf 1985 Vrouwenbeweging Politiek activisme Ik-tijdperk Kloof rijk en arm Digitale wereld Multiculturele maatschappij Analfabetisme

Werken aan opdracht 3, 5 en 6 is huiswerk

uitleg beoordelingscriteria Voor de volgende keer: opdracht 3, 5 en 6 uitwerken De schilder ne het meisje lezen en opdracht 7 uitwerken. zie de vragen onder deze dia! Discussievragen bij De schilder en het meisje van Margriet de Moor - De naam van de zeventiende-eeuwse schilder die de hoofdpersoon is van dit boek wordt nergens onthuld. Dat hij sterke overeenkomsten vertoont met Rembrandt van Rijn is geen geheim. Zo worden er verscheidene van zijn schilderijen in het boek beschreven. Welke heb je zoal herkend? Zoek er twee op en vergelijk deze met hoe ze in het boek worden beschreven. - In hoeverre wijkt het beeld dat Margriet de Moor geeft van ‘de schilder’ af van het beeld dat je hebt van Rembrandt van Rijn? - Het meisje uit de titel, Elsje Christiaens, voelt een sterke drang vanuit Denemarken naar Amsterdam te reizen. De Moor maakt ook duidelijk waarom. Wat is de oorsprong van haar reislust? - Als de roman iets toont, dan zijn het de grillen van het noodlot. Zo zijn er verschillende momenten dat het meisje haar koers zou hebben kunnen verleggen, om niet te eindigen waar zij nu eindigt. Noem enkele van deze gemiste afslagen. - De moorddadige aanslag met de bijl wordt door De Moor op subtiele wijze al aangekondigd in de roman. Waar? - De schrijfster springt in haar roman van verleden naar heden en weer terug. Welke bedoeling zal zij hiermee gehad hebben? - Als de schilder aan het slot van de roman oog in oog komt te staan met ‘het meisje’, wordt hij zeer door haar getroffen. Kun je uitleggen waarom de schilder juist daar, op die plek en op dat moment, gevoelig is voor het lot van een achttienjarig, wildvreemd meisje? - Behalve een boek over een moord, is De schilder en het meisje ook een boek over de kunst, over inspiratie en de totstandkoming van een kunstwerk. In zoverre sluit het perfect aan op romans als De virtuoos, Kreutzersonate en De kegelwerper. Welke visie ontvouwt De Moor in haar werk op kunstenaarschap en vakmanschap?