Baharak Bashar Laurence Claeys Katelijne De Corte Parsival Delrue 19 november 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Evaluatie proefproject 2e man op het voertuig
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Guillotine.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De geografie van de Homo Sapiëns de man en de vrouw.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
1 9 formulieren bereikten ons nog na de opmaak van deze PowerPoint, respons bedroeg dus 159 Jan Geurts,
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Bezoek een sportief evenement:
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Roel Lafeber en Jeroen Kiemeney hebben vorig jaar een aflevering van Voetbal International bijgewoond.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Oefenopgave dichtheid
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Deze icoon wordt uitgedeeld aan de horecazaken die gedurende 3 maanden wensen deel te nemen aan ons experiment. Het experiment houdt in dat elke horeca.
Leg mijn blaas het zwijgen niet op foto: Freddy Willems Gelicentieerd onder de Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDivs Licentie Leg mijn blaas.
Florentijn Marinissen & Sjors IJspelder
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Niet- rokersfaciliteiten in de Horeca. Bron: OIVO Rookvrije plaatsen? 25% 34% 31% 10% Moeilijk Eerder moeilijk Eerder gemakkelijk Gemakkelijk - 59% +
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
Waar gaat het nou toch om?!
Voor de buurt door de buurt De Linie vormt een klein wooneiland in een zich snel ontwikkelende omgeving. Gebouwen blijven verrijzen om ons heen en we mogen.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
L. Claeys & B. Bashar, 2005Dit rapport is gelicentieerd onder de Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDivs Licentie 1.
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Onderzoek naar de interesse onder 55- plussers van Amerongen voor een woongemeenschap van ouderen 4 December 2015.
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Rapportage van voortgang of status
Transcript van de presentatie:

Baharak Bashar Laurence Claeys Katelijne De Corte Parsival Delrue 19 november 2007

1. Omschrijving van het project & selectie van de deelnemende horecazaken 2. Bevraging van de horeca voorafgaand het project 3. Bevraging van de deelnemende horecazaken na een proefperiode van 3 maanden 4. Conclusie

Reden: Met het project “Gentse Urinoirs bezeten door Vrouwen”, wilde de actiegroep de ongelijkheid in het aanbod van het publiek sanitair voor vrouwen en mannen in Gent aankaarten. Doel: Op een creatieve en ludieke manier vrouwen in nood wegwijs maken naar een dichtst bijzijnde GRATIS sanitair. Hoe:  Op basis van een aantal criteria, 7 urinoirs geselecteerd op volgende locaties: - Fratersplein - Korenlei/Graslei - Sint-Jacobsplein - Rode torenkaai - Zuid - Overpoort (Resto) - Overpoort (Kunstlaan) - Korenlei/Graslei 1.Omschrijving van het project & selectie van de deelnemende horecazaken

 Een levensgrote vrouwensilhouet werd aangebracht op de urinoirs.  Op de borsthoogte van de silhouet werd een stadskaart bevestigd waarop de locatie en de naam van de participerende zaken en de openingsuren van de dichtstbijzijnde toiletten werden aangeduid.  Van de 42 horecazaken aangesproken horeca-uitbaters, spraken 26 horeca-uitbaters effectief hun engagement uit om gedurende 3 maanden hun sanitair gratis aan te bieden => 38% weigeraars

 De horecazaken die zich binnen een straal van 200 meter rond het geselecteerd urinoir bevonden werden aangesproken om aan het proefproject actie deel te nemen.

De redenen die de weigeraars opgaven verschillen van plaszone tot plaszone: - Vandalisme (Overpoort) - Door gebrek aan publiek toilet in de beurt => overdaad (Rode Torenkaai) - Storen van de sfeer (Zuid) - Beperkingen van de sanitaire voorzieningen binnen de horeca’s (Korenlei/Graslei) => boottoeristen  leeg verval  terras horeca – beperkt aantal toiletten  het sanitair in het Vleeshuis, Designmuseum en in Sint-Michiels Parking is niet aangeduid => bijna onbekend  met mooi weer mensen met eigendrank => nachtwinkels bieden geen toilet aan

2. Bevraging van de horeca voorafgaand het project - Voorafgaand het proefproject VL1 ingevuld door 26 horecazaken - Na 3 maanden proefperiode VL2 ingevuld door 20 horecazaken  Sanitair aanbod in de deelnemende horeca

Rode Toren Kaai Sint-Jacobsplein Overpoort (Resto) Fratersplein Overpoort (Kunstlaan) Zuid Korenlei Van alle sanitaire eenheden is er: - 56% eenheden voor mannen waarvan 23% als urinoir - maar 34% eenheden voor vrouwen - 10% unisekstoilet

 (Vraag naar gratis) toiletgebruik van horecazaken => Toilettoeristen - 35% van de deelnemende horecazaken 2-3keer/week - 23% wordt zelfs meer dan 10keer/week - toilettoerisme verschilt van zaak tot zaak, maar vooral van toiletzone tot toiletzone. - de nabijheid van een bushalte blijkt doorslaggevend voor een hoog aantal toilettoeristen en ook boottoeristen in de zone Korenlei zorgen voor meer toilettoeristen

 Gender & toilettoerisme - Toilettoerisme lijkt niet enkel een vrouwenzaak te zijn (58%). 40% van de zaken beweren dat ze evenveel mannen als vrouwen over de krijgen. - 84% laat iedereen van zijn/haar sanitair gratis gebruik maken, maar de onbeleefdheid van sommige gebruikers ligt vele horeca-eigenaars dwars. - 70% van de deelnemende horeca kende GEEN publiek sanitair in de nabijheid van hun zaak! (cfr. 69% Gentenaars in Claeys et al. 2005).

3. Bevraging van de deelnemende horecazaken na een proefperiode van 3 maanden 77% van alle deelnemende horecazaken hebben aan het eindevaluatie deelgenomen (20/26)  De redenen die de horecazaken aangaven om aan dit proefproject te steunen: 58% 50% 31% 23% Sympathiek projectOneerlijk t.o.v. vrouwen Vervelend uit eigen ervaring Stad Gent steunen

 Verwachtingen en ervaringen met betrekking tot intensiteit van gebruik - 55% van de horecazaken die VL1 & VL2 hebben ingevuld verwachten een toename Aantal keren gebruik per week: - 35% van de zaken verwachtte een toename tot 10keer/week - 50% heeft effectief een toename tot 10 keer/week ervaren => De effectieve stijging overtrof dus de verwachte stijging met 15%.

 Verwachtingen & ervaringen met betrekking tot problemen 50% van de uitbaters ervaart/voorzag volgende problemen door het (gratis) aanbieden van hun sanitair: - verstoppen van toiletten (31%) - toename in kosten onderhoud en hygiëne (waterverbruik, legen van de beerput, etc.) (31%) - misbruik van het sanitair voor drugsgebruik (19%) - vandalisme (15%) - verstoring van de sfeer van hun zaak door de toenemende toilettoeristen (12%) - overdaad aan gebruik toilet (12%) => Vandalisme en misbruik beperken zich niet enkel tot publieke toiletten!

 Verwachtingen met betrekking tot voordelen - 20% van de horecazaken gaven aan voordelen te hebben ervaren door hun deelname aan dit proefproject - toch verwachte 60% van de deelnemende horeca die VL1 & VL2 hebben ingevuld voordelen te ervaren als: + Goede imago + Werven van nieuwe klanten + Reclame voor hun zaak => Men kan besluiten dat de verwachte voordelen niet werden ingelast.  Compensatie aan de horeca 19% 46% 65%

 Blik op toekomst

4. Conclusie  Het project werd door alle participerende horecazaken positief geëvalueerd.  Er werden geen problemen die het gevolg zouden zijn van het participeren aan het proefproject, gesignaleerd.  35% van de zaken verwachtte door deelname aan het project tot 10 keer/per week gebruik van hun sanitair door niet klanten. 50% van de zaken gaf na het beëindigen van het project aan dat er tot 10 keer/per week gratis gebruik gemaakt was van hun sanitair. De effectieve stijging overtrof dus de verwachtte stijging met 15%. Het feit dat 54% van de zaken op voorhand aangaf een stijging te verwachten was dus meer dan terecht.  Sommige toilettoeristen kwamen terug naar de horecazaak en/of iets consumeerden na hun toiletbezoek iets. Zo beweren 20% van de zaken voordelen te hebben ervaren door het gratis aanbieden van hun sanitair tijdens de proefperiode van 3 maanden.

 Opvallend is ook de verdeling van toiletten binnen horecazaken. Niet enkel zijn er verschillende zaken die enkel unisextoiletten aanbieden, daarenboven overstijgt het sanitair aanbod voor mannen dit voor vrouwen. De stijging van de aanwezigheid van vrouwen in de publieke ruimte is duidelijk niet gepaard gegaan met de stijging van het sanitair aanbod. Het valt op dat in de uitgaanszone en de studentenbuurt Overpoort een duidelijk overaanbod is aan herenurinoirs. Dat is ook het geval tijdens de festivals binnen en buiten de stad. Gaat men er vanuit dat een feestende man meer plascomfort verdient dan de feestende vrouw?  Het werd duidelijk dat elke zaak zijn/haar eigenheid heeft, publiek, ligging, pijnpunten en opportuniteiten. De horecazak gelegen te Korenlei en Graslei gaven aan al overbelast te zijn door het bezoek van toilettoeristen, veelal de bootjestoeristen die in de buurt aanmeren. Ze kampen met heel specifieke problemen. 4. Conclusie

 Niet enkel de publieke toiletten buiten de horeca/gebouwen vallen ten prooi van vandalisme en misbruik, maar dit ook is een bekend gegeven binnen de horecazaken zelf.  De actie wordt als erg positief gepercipieerd, zelf na verschillende jaren actie voeren. De sympathie voor de actie, samen met het rechtvaardigheidsgevoel ten opzichte van het onevenwicht in publiek sanitair voor mannen en vrouwen, waren de belangrijkste drijfveren van de horeca uitbaters om te participeren aan het proefproject.  Na financiële tussenkomst zijn 46% van de deelnemende horecazaken te vinden voor gratis reclame voor hun zaak ter compensatie voor het aanbieden van gratis sanitair aan niet-consumenten, de toilettoeristen.  85% van de deelnemende horeca uitbaters wil graag verder meewerken aan dit project.