3 februari 2010 Van de Velde: een verhaal over creativiteit, ambitie en waarden in een geglobaliseerde wereld Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder Van de Velde NV
Creatie, productie en distributie van verfijnde dameslingerie onder eigen merknamen
Van artisanale naar industriële productie 1919: Oprichting Van de Velde Achiel en Margaretha Van de Velde pioniers 1 e product: dameskorsetten met het oog op kwaliteit distributie via speciaalzaken
Van artisanale naar industriële productie 1919: Oprichting Van de Velde Achiel en Margaretha Van de Velde pioniers 1 e product: dameskorsetten met het oog op kwaliteit distributie via speciaalzaken 2 e generatie: Uitbreiding productgamma (gebruik van elastische materialen) Export naar Nederland Vakmanschap reputatie
Aanpassing business model 1.Evolutie naar modebedrijf 2.Van productie- naar marketinggedreven bedrijf 3.Delocalisatie van productie
Aanpassing business model Mode vervangt klassieke producten Uitbouw creatie-afdeling Unieke combinatie functionaliteit en creativiteit
Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie: Product Prijssegment
FOCUS: keuze marktsegment Segmentering van de lingeriemarkt 80 %70 % < EURO 20 GOEDKOOP Hunkemöller, Etam < EURO 20 – 40 MIDDEN < EURO LUXE MJ, PrimaDonna, MJ l’Aventure > Euro 100 ANDRES SARDA 20 % 30 % Noord-EuropaZuid-Europa
Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie: Product Prijssegment Distributiekanaal
FOCUS: keuze distributiekanaal
-De speciaalzaak verliest marktaandeel in de meeste Europese markten Duitsland : 21%, dalend Frankrijk : 13%, dalend Nederland : 35%, dalend België : 40%, stabiel -Alternatieve kanalen groeien, maar zijn geen optie voor VdV Internet/catalogus verkoop : niet de juiste consumentenervaring + merkerosie Private label winkels : wij zullen nooit private label maken Grootwarenhuizen : vaak ander soort aandacht voor consument -HET antwoord : geef de consument een ‘superervaring’ in jouw winkel. De speciaalzaak verliest marktaandeel. Toch blijft Van de Velde voor de speciaalzaak kiezen.
Pasvorm: de juiste maat vinden Stijl: de juiste snit kiezen Mode: wat is de juiste kleur voor een bepaalde persoon in een bepaalde situatie? “STYLING” “To shape a woman’s body and mind” Lingerie Styling heeft 3 componenten
Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie: Product Prijssegment Distributiekanaal Geografische markten
FOCUS: geografische markten Concentreren op: -West-Europa -Noord-Amerika -Canada
Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie: Product Prijssegment Distributiekanaal Geografische markten Merkenbeleid i.p.v. “private label”
Van private label naar eigen merken 1981: Lancering van Marie Jo 1990: Overname van het Duitse PrimaDonna 1997: Introductie Marie Jo L’Aventure 2008: Introductie Marie Jo Intense 2008: overname Eurocorset – Andres Sarda 2009: Introductie PrimaDonna Twist
Aanpassing business model Delocalisatie
Twee tendenzen in de operaties Centralisatie van de kernactiviteiten Delocalisatie van de productie
Centralisatie van de kernactiviteiten Strategie en beleid Design Kwaliteitscontrole van de grondstoffen Het versnijden van de stoffen Kwaliteitscontrole en expeditie Alle activiteiten gerelateerd aan klanten
Delocalisatie van de productie (31/12/2009)
Belgische productie Know-how Laboratorium ten dienste van ontwerpafdeling
Delocalisatie van de productie Kwaliteit is overal identiek “Made in Belgium” vervangen door “Made by Marie Jo” Voorwaarden: Gedetailleerde voorbereiding van het proces Sterk lokaal management Strikte opvolging vanuit hoofdzetel SA 8000 (sociaal label)
Wat is SA 8000 ? In 1996 door SAI of Social Accountability International Zetel in New York Board samengesteld uit vakbonden, NGO’s, bedrijven Op 31/12/2004: wereldwijd 572 bedrijven gecertificeerd Belgie: 2 bedrijven (Randstad en Van de Velde)
9 standaarden van SA geen kinderarbeid 2. geen dwangarbeid 3. veilige en gezonde werkomgeving 4. vrijheid van organisatie en het recht tot collectieve onderhandeling 5. geen discriminatie 6. geen disciplinaire maatregelen 7. respect van de maximale arbeidsduur 8. een leefbaar loon 9. continue monitoring vanuit het management
Personeelsevolutie België Hongarije Tunesië Spanje Andere (buitenland) Retail TOTAAL
Van de Velde heeft een gestage omzetgroei gekend
Studie John Kay Bedrijfssucces komt door: Innovatie Unieke strategische troeven Sociale architectuur is de enige duurzame
Sociale architectuur = Unieke manier om relaties te onderhouden met klanten, leveranciers, personeel, overheid
2 rollen voor topmanagement 1.Strategiebepaling Charismatische/visionaire rol 2. Human Resources Management Organisatorische rol
Eigenschappen van een goed leider 1.Grenzeloos optimisme 2.Belang van de integriteit 3.Hoog amibitieniveau en doorzettingsvermogen 4.Constante nieuwsgierigheid en wens tot leren 5.Contextuele intelligentie
Van de Velde: veranderende organisatie Vroeger:Tayloristische organisatie Centralisme, controle, hiërarchie Weinig ruimte voor HR
Evolutie naar een innovatief gedreven organisatie 1.Centraal stellen van strategie, doelstellingen en resultaten - Winnaars-mentaliteit - Ambitie: doelen halen/overtreffen - Meten is belangrijk / Benchmarking – “best practices” 2.“Lowering the brain-line” 3. Aanpassing van leiderschapsstijl - Collectief leiderschap - Vrouwelijke leiderschapsstijl
Evolutie naar performantie-organisatie 4.Belang van “teamwork” 5. Waardegedreven - Manier van winnen is even belangrijk - Basiswaarden: respect – vertrouwen- eerlijkheid - Combinatie winnen/waarden = “Performance Ethics” 6. Transparantie/Cultuur van openheid Veel aandacht voor communicatie - Betrokkenheid - Passie
Valkuilen bij veranderingsprocessen 1.Ontbreken van een “Sense of Urgency” 2.Ontbreken van een sturende coalitie 3.Onvoldoende visie 4.De nieuwe visie wordt te weinig gecommuniceerd 5.De obstakels die de nieuwe visie in de weg staan, worden niet opgeruimd 6.Onvoldoende overwinningen in de korte termijn 7.Te vroeg victorie kraaien 8.De verandering wordt niet ingebed in de bedrijfscultuur
“Willing people make failing systems work. Unwilling people make working systems fail.”