3 februari 2010 Van de Velde: een verhaal over creativiteit, ambitie en waarden in een geglobaliseerde wereld Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Golfbeweging in de maatschappij
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Module B: De ‘Whole School Approach’
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
 Evolutie • Familiebedrijf °1948, derde generatie • 50 winkels • Omzetgroei van 294% (63.500/21.600); • Marge + 3%, EBITDA X 5, tewerkstelling.
offshore-outsourcing (import)
De marketingmixstrategie
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Welkom Doel van dit event 3 geteste criteria  Brandstofefficiëntie gemeten aan de hand van de rolweerstand  Grip op nat wegdek  Extern rolgeluid.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
1. Binnen de zorg kenden we de voorbije decennia een uitbouw van relatief goed gesubsidieerde diensten en organisaties, en dit heeft geleid tot - de uitbouw.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
strategie als een proces
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
19 e eeuw Arbeiders niet beschermd Bedrijven waren slecht georganiseerd 1850 in Londen Werkloosheid 40% Het aantal faillissementen 70% Geringe financiële.
Living & Working Environments. Leverancier van hardware, software en brainware voor gebouwautomatisering. Marktleider in Nederland: één op de drie gebouwen.
© de vries business consultancy, 2008
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Hartelijk welkom in Halle
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Herman Krommendam 23 september 2009
 Ambassadeursnetwerk 2005/2006 Ambities verzilveren * 8 november 2006 Een format voor rapporteren over diversity Klaas van den Berg Mohammed Essafi.
Het wereldwijde netwerk van de Duitse economische vertegenwoordiging Susann Zuber, Communicatie & PR AHK debelux.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
KWALITEIT IN DE ZORG BENT U GEREED VOOR ISOHEALTHCARE?
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Waardecreatie met een Duurzame Zuivelketen
Conferentie Netwerk Participatie 15/3/2012 “Leiderschap in innovatiegedreven organisaties” Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder Van de Velde NV.
Alex.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Cultuur, de basis voor een HR Strategie
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
HOE WORDT JE HR PROFESSIONAL? - Geen vaste paden qua opleiding en/of ervaring: psychologie, rechten, ingenieur, economie, … - Eigen parcours: een klassiek.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Congres 21/10/2016 "Langer werken met goesting" Van de Velde : een verhaal van creativiteit, ambitie en waarden Herman Van de Velde Voorzitter Raad.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Internationale marketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Groei van ‘de onderneming’ …
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Internationalisering
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
6 kansen voor de komende 6 jaar
Ontwikkeling, wij als EBS
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

3 februari 2010 Van de Velde: een verhaal over creativiteit, ambitie en waarden in een geglobaliseerde wereld Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder Van de Velde NV

Creatie, productie en distributie van verfijnde dameslingerie onder eigen merknamen

Van artisanale naar industriële productie 1919: Oprichting Van de Velde Achiel en Margaretha Van de Velde  pioniers  1 e product: dameskorsetten met het oog op kwaliteit  distributie via speciaalzaken

Van artisanale naar industriële productie 1919: Oprichting Van de Velde Achiel en Margaretha Van de Velde  pioniers  1 e product: dameskorsetten met het oog op kwaliteit  distributie via speciaalzaken 2 e generatie:  Uitbreiding productgamma (gebruik van elastische materialen)  Export naar Nederland  Vakmanschap reputatie

Aanpassing business model 1.Evolutie naar modebedrijf 2.Van productie- naar marketinggedreven bedrijf 3.Delocalisatie van productie

Aanpassing business model Mode vervangt klassieke producten  Uitbouw creatie-afdeling  Unieke combinatie functionaliteit en creativiteit

Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie:  Product  Prijssegment

FOCUS: keuze marktsegment Segmentering van de lingeriemarkt 80 %70 % < EURO 20 GOEDKOOP Hunkemöller, Etam < EURO 20 – 40 MIDDEN < EURO LUXE MJ, PrimaDonna, MJ l’Aventure > Euro 100 ANDRES SARDA 20 % 30 % Noord-EuropaZuid-Europa

Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie:  Product  Prijssegment  Distributiekanaal

FOCUS: keuze distributiekanaal

-De speciaalzaak verliest marktaandeel in de meeste Europese markten Duitsland : 21%, dalend Frankrijk : 13%, dalend Nederland : 35%, dalend België : 40%, stabiel -Alternatieve kanalen groeien, maar zijn geen optie voor VdV Internet/catalogus verkoop : niet de juiste consumentenervaring + merkerosie Private label winkels : wij zullen nooit private label maken Grootwarenhuizen : vaak ander soort aandacht voor consument -HET antwoord : geef de consument een ‘superervaring’ in jouw winkel. De speciaalzaak verliest marktaandeel. Toch blijft Van de Velde voor de speciaalzaak kiezen.

Pasvorm: de juiste maat vinden Stijl: de juiste snit kiezen Mode: wat is de juiste kleur voor een bepaalde persoon in een bepaalde situatie? “STYLING” “To shape a woman’s body and mind” Lingerie Styling heeft 3 componenten

Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie:  Product  Prijssegment  Distributiekanaal  Geografische markten

FOCUS: geografische markten Concentreren op: -West-Europa -Noord-Amerika -Canada

Aanpassing business model Marketinggedreven bedrijf Gefocuste strategie:  Product  Prijssegment  Distributiekanaal  Geografische markten  Merkenbeleid i.p.v. “private label”

Van private label naar eigen merken  1981: Lancering van Marie Jo  1990: Overname van het Duitse PrimaDonna  1997: Introductie Marie Jo L’Aventure  2008: Introductie Marie Jo Intense  2008: overname Eurocorset – Andres Sarda  2009: Introductie PrimaDonna Twist

Aanpassing business model Delocalisatie

Twee tendenzen in de operaties Centralisatie van de kernactiviteiten Delocalisatie van de productie

Centralisatie van de kernactiviteiten Strategie en beleid Design Kwaliteitscontrole van de grondstoffen Het versnijden van de stoffen Kwaliteitscontrole en expeditie Alle activiteiten gerelateerd aan klanten

Delocalisatie van de productie (31/12/2009)

Belgische productie Know-how Laboratorium ten dienste van ontwerpafdeling

Delocalisatie van de productie Kwaliteit is overal identiek “Made in Belgium” vervangen door “Made by Marie Jo” Voorwaarden: Gedetailleerde voorbereiding van het proces Sterk lokaal management Strikte opvolging vanuit hoofdzetel SA 8000 (sociaal label)

Wat is SA 8000 ? In 1996 door SAI of Social Accountability International Zetel in New York Board samengesteld uit vakbonden, NGO’s, bedrijven Op 31/12/2004: wereldwijd 572 bedrijven gecertificeerd Belgie: 2 bedrijven (Randstad en Van de Velde)

9 standaarden van SA geen kinderarbeid 2. geen dwangarbeid 3. veilige en gezonde werkomgeving 4. vrijheid van organisatie en het recht tot collectieve onderhandeling 5. geen discriminatie 6. geen disciplinaire maatregelen 7. respect van de maximale arbeidsduur 8. een leefbaar loon 9. continue monitoring vanuit het management

Personeelsevolutie België Hongarije Tunesië Spanje Andere (buitenland) Retail TOTAAL

Van de Velde heeft een gestage omzetgroei gekend

Studie John Kay Bedrijfssucces komt door: Innovatie Unieke strategische troeven Sociale architectuur  is de enige duurzame

Sociale architectuur = Unieke manier om relaties te onderhouden met klanten, leveranciers, personeel, overheid

2 rollen voor topmanagement 1.Strategiebepaling Charismatische/visionaire rol 2. Human Resources Management Organisatorische rol

Eigenschappen van een goed leider 1.Grenzeloos optimisme 2.Belang van de integriteit 3.Hoog amibitieniveau en doorzettingsvermogen 4.Constante nieuwsgierigheid en wens tot leren 5.Contextuele intelligentie

Van de Velde: veranderende organisatie Vroeger:Tayloristische organisatie  Centralisme, controle, hiërarchie  Weinig ruimte voor HR

Evolutie naar een innovatief gedreven organisatie 1.Centraal stellen van strategie, doelstellingen en resultaten - Winnaars-mentaliteit - Ambitie: doelen halen/overtreffen - Meten is belangrijk / Benchmarking – “best practices” 2.“Lowering the brain-line” 3. Aanpassing van leiderschapsstijl - Collectief leiderschap - Vrouwelijke leiderschapsstijl

Evolutie naar performantie-organisatie 4.Belang van “teamwork” 5. Waardegedreven - Manier van winnen is even belangrijk - Basiswaarden: respect – vertrouwen- eerlijkheid - Combinatie winnen/waarden = “Performance Ethics” 6. Transparantie/Cultuur van openheid Veel aandacht voor communicatie - Betrokkenheid - Passie

Valkuilen bij veranderingsprocessen 1.Ontbreken van een “Sense of Urgency” 2.Ontbreken van een sturende coalitie 3.Onvoldoende visie 4.De nieuwe visie wordt te weinig gecommuniceerd 5.De obstakels die de nieuwe visie in de weg staan, worden niet opgeruimd 6.Onvoldoende overwinningen in de korte termijn 7.Te vroeg victorie kraaien 8.De verandering wordt niet ingebed in de bedrijfscultuur

“Willing people make failing systems work. Unwilling people make working systems fail.”