WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · l e r e n · d o o r · d o e n · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · De structuur van LINK2 Domein Thema’s Boxen.
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Datum Naam school Naam presentator
KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Leren in nieuwe contexten
‘Van mini-PW naar PW en verder’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Praktijkervaring en reflectie
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Reken je (niet) rijk.
Voorbereiding op de Rekentoets
Iv-Infra.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Digi(bord)boek project <titel project>
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Welkom instructeurs!.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Workshop “de coachende praktijkopleider”
PROEVERIJ.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
M. den Hartog De Siemens LOGO! op het VMBO
Taak 5 Tessa Mosselman.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

WildWaterWonen Cees Brederveld

Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal

Aansluiten bij belevingswereld Oefenen met algemene vaardigheden –Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid –Samenwerken –Presenteren Confronteren met reële problemen

Wat voor soort problemen? Herkenbaar zijn –In het nieuws –Mogelijkheden tot identificatie Te bevatten voor leeftijdsgroep Sprake van tegenstrijdige belangen Meerdere oplossingen denkbaar

WildWaterWonen Samenwerkingsverband tussen: –Go-Infra –Rijkswaterstaat –Technicles Voorlopig twee problemen: –Waterwonen –Vispassage

Waterwonen

Vistrappen

Introductie Herkenbaar aan de gele balk Introductie van het probleem Introductie van de werkwijze

Organisatie Hoe ga je aan de slag? Werk je in groepen? Hoe stel je groepen samen? Allround of specialist?

Uitwerking Reeks van vragen Geordend per gebied Deelopdrachten Uitwerking op papier Werkend model Voorbereiding op de presentatie

Info Achtergrond informatie als steun Direct doorlinken naar internet

Presentatie Laat zien wat je bedacht hebt Laat zien wat je geleerd hebt

Docenten ondersteuning Keuzes maken vooraf Groepen ja of nee? Beschikbare tijd Presentatie van het probleem Omvang van de opdracht Deelname verschillende vakken Opvallende start

Vernieuwend Digitaal of op papier Overzichtelijke structuur Duidelijke afbakening werkveld voor leerling Ondersteuning voor docenten, ook online Ruimte voor samenwerking tussen vakken ………… voor leergebieden ………… voor experimenten

Dank u voor de aandacht… Vragen?