WildWaterWonen Cees Brederveld
Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal
Aansluiten bij belevingswereld Oefenen met algemene vaardigheden –Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid –Samenwerken –Presenteren Confronteren met reële problemen
Wat voor soort problemen? Herkenbaar zijn –In het nieuws –Mogelijkheden tot identificatie Te bevatten voor leeftijdsgroep Sprake van tegenstrijdige belangen Meerdere oplossingen denkbaar
WildWaterWonen Samenwerkingsverband tussen: –Go-Infra –Rijkswaterstaat –Technicles Voorlopig twee problemen: –Waterwonen –Vispassage
Waterwonen
Vistrappen
Introductie Herkenbaar aan de gele balk Introductie van het probleem Introductie van de werkwijze
Organisatie Hoe ga je aan de slag? Werk je in groepen? Hoe stel je groepen samen? Allround of specialist?
Uitwerking Reeks van vragen Geordend per gebied Deelopdrachten Uitwerking op papier Werkend model Voorbereiding op de presentatie
Info Achtergrond informatie als steun Direct doorlinken naar internet
Presentatie Laat zien wat je bedacht hebt Laat zien wat je geleerd hebt
Docenten ondersteuning Keuzes maken vooraf Groepen ja of nee? Beschikbare tijd Presentatie van het probleem Omvang van de opdracht Deelname verschillende vakken Opvallende start
Vernieuwend Digitaal of op papier Overzichtelijke structuur Duidelijke afbakening werkveld voor leerling Ondersteuning voor docenten, ook online Ruimte voor samenwerking tussen vakken ………… voor leergebieden ………… voor experimenten
Dank u voor de aandacht… Vragen?