Flowchart – motivatie typologie
leerlinggedrag- Voorbijganger Kenmerken Z/hij heeft geen vraag/probleem Weet niet waarvoor hij bij jou terecht kan Aanpak Complimenteren met komst en zelfsturing Vragen hoe de tijd nuttig gebruikt kan worden Context creëren voor hulpvraag
leerlinggedrag- Zoeker Kenmerken Heeft een vage vraag Heeft geen inzicht in eigen mogelijkheden Aanpak Complimenteren met komst Erkennen dat z/hij er last van heeft Complimenteren wat al gedaan is Werken aan helder worden hulpvraag Wondervraag-schalen Observatieopdrachten
leerlinggedrag- Koper Kenmerken Duidelijke vraag/doelstelling Wat deze vraag of dit probleem betreft heeft z/hij onvoldoende zicht op eigen mogelijkheden Aanpak Uitzonderingen binnen het probleem zoeken Complimenteren met aanpak/keuzes. Wondervraag stellen Schalen van hoop, motivatie, vooruitgang Continueringsopdrachten
leerlinggedrag- Co-expert Kenmerken Duidelijke vraag/doelstellingen Mogelijkheden om doelen te bereiken Wil hulp/begeleiding Aanpak Complimenteren met doelstellingen, keuzes, aanpakken Schalen van vooruitgang, motivatie Wondervraag stellen Continueringsopdrachten