Lerares Textiel in het Praktijkonderwijs en textielkunstenares

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Sint-Jozefinstituut Kessel-Lo Vormingsinstituut voor de Begeleiding van Gehandicapten Stellen voor:
Time management in het onderwijs
Respectvolle bejegening
Op zoek naar een vervolgopleiding Gineke Boven Oktober 2012.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Kinderen en hun sociale talenten
Zelfstandig werken Groepen 3.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Informatie-middag na Roncalli
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Het begint bij het jonge kind
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 4.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Martine Speelman en Marieke v.d. Maten
‘De krakende maatschap’
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Welkom op onze thema-avond
IN DEZE KLAS……….. FOTO'S EN POWERPOINT GEMAAKT DOOR JASPER BLOEMSMA.
Tuin tangram-cramignon. 1.Waarom deze presentatie? 2.Boomplantdag 3.Wat mag wel en wat mag niet? 4.Verzorging inhoud.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Module 1 Leren omgaan met dementie
Professionele ontwikkeling
Workshop Duurzaamheid
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Top dat je het materiaal van Werken aan Programma's
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
WIN Event Maarten Tjallingii
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Lerares Textiel in het Praktijkonderwijs en textielkunstenares Workshop WERKVAARDIGHEDEN IN KAART door Liesbeth te Velde Lerares Textiel in het Praktijkonderwijs en textielkunstenares Email: vaardigheden@liesbethtevelde.nl

PROGRAMMA Inleiding Spelen van het spel in de hele groep - spelvorm met dobbelsteen Spelen van het spel in kleine groepjes - spelvorm naar keuze Nabespreking

Praktijkervaring Leerlingen ervaren succes door mooie textielwerkstukken Werkstuk is het anker voor succes én aangeleerde vaardigheden Energie van succes gebruiken voor aanleren nieuwe vaardigheden

Dit zijn WERKVAARDIGHEDEN Vaardigheden om goed te kunnen fuctioneren in les en stage zijn belangrijk Dit zijn WERKVAARDIGHEDEN

Goede werkvaardigheden geven: Hoger leerrendement in het hier en het nu Grotere kans om een baan te krijgen én te houden

Werkvaardigheden zijn universeel Voor iedereen, ongeacht beroep of diploma’s Het maakt niet uit of je bakker, kranten-bezorger of arts bent Iedereen gebruikt werkvaardigheden, elke dag weer

Ontwikkeling spel Onderzoeken wat er al bestaat over werkvaardigheden Inventarisatie werkvaardigheden (inbreng collega’s ProAlmere) Keuze overdrachtsvorm (inspiratie ”Kwaliteitenspel” CPS) Ordening in groepen en niveau’s Vormgeving

DOEL VAN HET SPEL ÉÉN TAAL om te communiceren met leerlingen, collega’s en ouders Om de leerling naar zichzelf te leren kijken (reflecteren)

Martine Delfos: Succes en het gevoel boven jezelf uit te stijgen is de belangrijkste motivatie om meer te leren en verder te gaan

bij oppositioneel opstandig gedrag: Kernbegrippen bij oppositioneel opstandig gedrag: Succes Structuur Support

Belangrijk is: Focus op waar je heen wilt en NIET op wat je niet wilt zien Samenwerking met leerling en ouders bevorderd groei Werkvaardigheden centraal stellen i.p.v. het gedrag van de leerling Complimenteren met wat goed gaat en dit regelmatig herhalen Zelf ook gespiegeld durven en willen worden

WERKVAARDIGHEDEN IN KAART

WERKVAARDIGHEDEN IN KAART 7 groepen

WERKVAARDIGHEDEN IN KAART 3 niveaus BLAUW = basis(werk)vaardigheden GROEN = extra basis(werk)vaardigheden ROOD = arbeids(werk)vaardigheden

Het spel met de dobbelsteen Leg uit wat het betekent Beeld het uit Omschrijf iemand waarop het van toepassing is Geef er een voorbeeld van in een lessituatie Geef er een voorbeeld van in een beroepssituatie Hoe kun je dit leren?