Lerares Textiel in het Praktijkonderwijs en textielkunstenares Workshop WERKVAARDIGHEDEN IN KAART door Liesbeth te Velde Lerares Textiel in het Praktijkonderwijs en textielkunstenares Email: vaardigheden@liesbethtevelde.nl
PROGRAMMA Inleiding Spelen van het spel in de hele groep - spelvorm met dobbelsteen Spelen van het spel in kleine groepjes - spelvorm naar keuze Nabespreking
Praktijkervaring Leerlingen ervaren succes door mooie textielwerkstukken Werkstuk is het anker voor succes én aangeleerde vaardigheden Energie van succes gebruiken voor aanleren nieuwe vaardigheden
Dit zijn WERKVAARDIGHEDEN Vaardigheden om goed te kunnen fuctioneren in les en stage zijn belangrijk Dit zijn WERKVAARDIGHEDEN
Goede werkvaardigheden geven: Hoger leerrendement in het hier en het nu Grotere kans om een baan te krijgen én te houden
Werkvaardigheden zijn universeel Voor iedereen, ongeacht beroep of diploma’s Het maakt niet uit of je bakker, kranten-bezorger of arts bent Iedereen gebruikt werkvaardigheden, elke dag weer
Ontwikkeling spel Onderzoeken wat er al bestaat over werkvaardigheden Inventarisatie werkvaardigheden (inbreng collega’s ProAlmere) Keuze overdrachtsvorm (inspiratie ”Kwaliteitenspel” CPS) Ordening in groepen en niveau’s Vormgeving
DOEL VAN HET SPEL ÉÉN TAAL om te communiceren met leerlingen, collega’s en ouders Om de leerling naar zichzelf te leren kijken (reflecteren)
Martine Delfos: Succes en het gevoel boven jezelf uit te stijgen is de belangrijkste motivatie om meer te leren en verder te gaan
bij oppositioneel opstandig gedrag: Kernbegrippen bij oppositioneel opstandig gedrag: Succes Structuur Support
Belangrijk is: Focus op waar je heen wilt en NIET op wat je niet wilt zien Samenwerking met leerling en ouders bevorderd groei Werkvaardigheden centraal stellen i.p.v. het gedrag van de leerling Complimenteren met wat goed gaat en dit regelmatig herhalen Zelf ook gespiegeld durven en willen worden
WERKVAARDIGHEDEN IN KAART
WERKVAARDIGHEDEN IN KAART 7 groepen
WERKVAARDIGHEDEN IN KAART 3 niveaus BLAUW = basis(werk)vaardigheden GROEN = extra basis(werk)vaardigheden ROOD = arbeids(werk)vaardigheden
Het spel met de dobbelsteen Leg uit wat het betekent Beeld het uit Omschrijf iemand waarop het van toepassing is Geef er een voorbeeld van in een lessituatie Geef er een voorbeeld van in een beroepssituatie Hoe kun je dit leren?