Samen werken aan duurzame productketens Dromen, durven en doen… Douwe van den Wall Bake en Renilde Spriensma 10 december 2009
Welkom! Waarom samenwerken? Cradle to Cradle als inspiratiebron Resultaat van vier praktijkcases: Bouw Verhardingen Kantoormeubilair Drukker Roerige tijden
Discussie Welke factoren bepalen de slagingskans van samenwerking in de keten?
Checklist De belangrijkste drijfveren voor ketensamenwerking zijn directe financiële winst, productontwikkeling of imagoverbetering. Energie- en milieubelangen moeten daar dus mee samengaan. Voorwaarde is dan wel dat het maatschappelijke en het bedrijfsmatige belang evenveel nadruk krijgen in het project. De kansen die ketensamenwerking biedt, moeten helder zijn voor alle deelnemers, ook die met weinig ketenervaring. Houd rekening met verschillen in de motivatie om mee te doen. Dat er verschillen zijn, is op zich niet erg, maar als die resulteren in verschillen in bijvoorbeeld investeringen, verdienen ze extra aandacht. Het project moet gedragen worden door het management van de deelnemende bedrijven. Houd rekening met verschillende percepties van 'de toekomst’. Is dat bijvoorbeeld de gewenste of juist de geplande toekomst? Overeenstemming tussen partners daarover hoeft niet – kennis van elkaars ideeën moet wel. Weeg de inzet van interne kennis zorgvuldig. Als u uw kennis te weinig deelt, komt de voortgang in gevaar. Te veel delen geeft andere partijen mogelijk weer een concurrentievoordeel. Wees alert op verschillen in terugverdientijd tussen de participanten. AIs de één binnen een jaar uit de kosten is en het voor de ander maar de vraag is of het project rendabel wordt, vraagt dat om extra aandacht. Wees alert op verschillen in risico’s. Als er sprake is van grotere risico’s voor één partij, kan gekeken worden naar verzekeringen, of naar de verhouding tussen de kansen en de risico’s. Maak goede afspraken over investeringen. Het is nogal een verschil of er geïnvesteerd wordt naar draagkracht of door iedereen in gelijke mate. Ook hier moet een balans in gevonden worden. Houd rekening met de geschiedenis van de bedrijven. Een verzekeraar doet dat immers ook en een bedrijf dat bekend staat als een succesvolle innovator verdient enig krediet.