Toetsen & Toetsen 16 november 2010. Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Reflectie-portfolio beoordelen
Hogere denkvaardigheden
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Exact competentie gericht.
Onderwijs Ontwerpen 12 oktober Onderwijs Ontwerpen 12 oktober 2010.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Het geven van een workshop
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Workshop ‘Competenties’
Het bedenken van een onderwerp
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Is participatie te meten?
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Richtlijnen voor de casustoets
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
RTTI – kennismaking en ervaring
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
TRENDS 2014 Hafida
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Toetsing en toetsontwikkeling
Formatief versus summatief
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Vragen, wat voor vragen?.
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Onderwijskunde en vakdidactiek
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Toetsen & Toetsen 16 november 2010

Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je hoe een toets past jouw eigen onderwijsorganisatie 4 - Kan je voor studenten helder maken wat de samenhang is tussen toetscriteria en leerdoelen 5 - Ben je op de hoogte van enkele bronnen

Toetsconstructie

Formatief Summatief Gericht op de ontwikkeling van het leren Gericht op de som van het leren Functies Selecteren Certificeren Diagnosticeren Feedback Monitoring Evaluatie Reflectie Functies

Toetsconstructie Neem een brokje kennis in gedachten Bedenk een mogelijke toetsvraag

Toetsontwerp-route Bij het ontwerpen geldt: Het maken van een toets is een interactief traject, latere stappen beïnvloeden eerdere …..

Toetsroute 1 Waarom moet een kandidaat dit weten / kunnen? Wat draagt deze kennis of vaardigheid bij tot het zijn van een IAM professional?

Toetsroute 2 Vertaal het blokje kennis of de vaardigheid in een een antwoord en eventueel een in beantwoordingsmodel.

Toetsroute 3 Bepaal criteria

Toetsroute 4 Welke vraag stel je om het antwoord te construeren of te krijgen?

Toetsroute 5 Er zijn verschillende soorten vragen die een beroep doen op verschillende denkvaardigheden. Taxonomie van Bloom

BLOOM 1. Kennis: Doe je boek dicht en noem de zes denkniveaus van Bloom. 2. Inzicht: Hier zijn drie vragen. Op welk niveau van Bloom zijn de vragen gesteld? 3. Toepassing: Hoe kan kennis van Blooms taxonomie het lesgeven verbeteren? 4. Analyse: Vergelijk Blooms taxonomie met een indeling van anderen. 5. Synthese: Ontwerp een nieuwe en betere indeling van denkniveaus. 6. Evaluatie: Behoort Bloom een verplicht onderdeel te zijn van opleidingen?

Toetsroute 6 Beoordeel en / of geef feedback

* Team up, maak duo’s kies iemand met wie je wil werken. * Ga met eigen creativiteit aan de hand een voorbeeldvraag of voorbeeld casus de route invullen. * Gebruik de hand-out. Vingeroefening

Aan de slag

IAM toetsroute Haltes 1Kennis/vaardigheid vaststellen leerdoel 2Noodzakelijk of gewenst antwoordleerdoelDenk aan criteria 3Wanneer is iets goed/halfgoed/foutcriteria- 4 tot denk aan: beoordelingsformulier - denk aan: herkansing 4VraagconstructieBenjamin Bloom Leerstijlen matrix. 5Stel cesuur vast. 6Beoordeel of geef feedbackbeoordelingsformulier 7Bepaal herkansingbeoordelingsformulier

Conclusies & aanbevelingen * Leerdoelen hebben een logisch verband met criteria. * En dit alles heeft relatie met toetsbeleid (kwaliteitsbeleid) * Transparant voor studenten ….. kandidaten en leerlingen.

Toetsbronnen

Toetsen in kaart

Toetsen geclassificeerd ToetsStud belastingDocenten belastingextra Schriftelijk tentamen Paper Meerkeuze (MC) Assessment Portfolio Projectpresentatie ……… ……..

Fijne Site duniversite/toetsenenbeoorde/16452main.ht mlhttp:// duniversite/toetsenenbeoorde/16452main.ht ml

Circle of Courage