Toetsen & Toetsen 16 november 2010
Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je hoe een toets past jouw eigen onderwijsorganisatie 4 - Kan je voor studenten helder maken wat de samenhang is tussen toetscriteria en leerdoelen 5 - Ben je op de hoogte van enkele bronnen
Toetsconstructie
Formatief Summatief Gericht op de ontwikkeling van het leren Gericht op de som van het leren Functies Selecteren Certificeren Diagnosticeren Feedback Monitoring Evaluatie Reflectie Functies
Toetsconstructie Neem een brokje kennis in gedachten Bedenk een mogelijke toetsvraag
Toetsontwerp-route Bij het ontwerpen geldt: Het maken van een toets is een interactief traject, latere stappen beïnvloeden eerdere …..
Toetsroute 1 Waarom moet een kandidaat dit weten / kunnen? Wat draagt deze kennis of vaardigheid bij tot het zijn van een IAM professional?
Toetsroute 2 Vertaal het blokje kennis of de vaardigheid in een een antwoord en eventueel een in beantwoordingsmodel.
Toetsroute 3 Bepaal criteria
Toetsroute 4 Welke vraag stel je om het antwoord te construeren of te krijgen?
Toetsroute 5 Er zijn verschillende soorten vragen die een beroep doen op verschillende denkvaardigheden. Taxonomie van Bloom
BLOOM 1. Kennis: Doe je boek dicht en noem de zes denkniveaus van Bloom. 2. Inzicht: Hier zijn drie vragen. Op welk niveau van Bloom zijn de vragen gesteld? 3. Toepassing: Hoe kan kennis van Blooms taxonomie het lesgeven verbeteren? 4. Analyse: Vergelijk Blooms taxonomie met een indeling van anderen. 5. Synthese: Ontwerp een nieuwe en betere indeling van denkniveaus. 6. Evaluatie: Behoort Bloom een verplicht onderdeel te zijn van opleidingen?
Toetsroute 6 Beoordeel en / of geef feedback
* Team up, maak duo’s kies iemand met wie je wil werken. * Ga met eigen creativiteit aan de hand een voorbeeldvraag of voorbeeld casus de route invullen. * Gebruik de hand-out. Vingeroefening
Aan de slag
IAM toetsroute Haltes 1Kennis/vaardigheid vaststellen leerdoel 2Noodzakelijk of gewenst antwoordleerdoelDenk aan criteria 3Wanneer is iets goed/halfgoed/foutcriteria- 4 tot denk aan: beoordelingsformulier - denk aan: herkansing 4VraagconstructieBenjamin Bloom Leerstijlen matrix. 5Stel cesuur vast. 6Beoordeel of geef feedbackbeoordelingsformulier 7Bepaal herkansingbeoordelingsformulier
Conclusies & aanbevelingen * Leerdoelen hebben een logisch verband met criteria. * En dit alles heeft relatie met toetsbeleid (kwaliteitsbeleid) * Transparant voor studenten ….. kandidaten en leerlingen.
Toetsbronnen
Toetsen in kaart
Toetsen geclassificeerd ToetsStud belastingDocenten belastingextra Schriftelijk tentamen Paper Meerkeuze (MC) Assessment Portfolio Projectpresentatie ……… ……..
Fijne Site duniversite/toetsenenbeoorde/16452main.ht mlhttp:// duniversite/toetsenenbeoorde/16452main.ht ml
Circle of Courage