Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
C2C en Gebiedsontwikkeling
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Scenario's voor de zeer lange termijn
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
>> Als het gaat om energie en klimaat 1 Klimaat & duurzame mobiliteit 28 oktober 2010 Martien Das Agentschap NL Coördinator Themateam Schone en Zuinige.
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Voedsel, biodiversiteit en klimaatverandering
de werkgever van de toekomst
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
>> Als het gaat om energie en klimaat
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
EER Economische Effect Rapportage
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Spelen met een bak getallen
Urgenda: Visie en Actie in één! Euromast Rotterdam, 7 januari 2010 Samen Sneller Duurzaam.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Transcript van de presentatie:

Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft

2Huib van Essen - 27 januari 2011 Voorspellen is lastig…

3Huib van Essen - 27 januari 2011 … zeker de toekomst

4Huib van Essen - 27 januari 2011 Vele uitdagingen mobiliteitsbeleid Voorzieningszekerheid Bereikbaarheid Betrouwbaarheid Klimaat Luchtvervuiling Geluidshinder Veiligheid Betaalbaarheid

5Huib van Essen - 27 januari 2011 Enkele belangrijke trends Mobiliteitsgroei, hangt samen met: Toename autobezit Enorme groei goederenvervoer en zee- en luchtvaart Grootste groei bij snelle modaliteiten (weg, HSL, luchtvaart) Gevolg: toename gemiddelde snelheid en afgelegde afstanden p.p. Verkeersveiligheid: forse daling verkeersdoden Luchtvervuilende emissies: nemen af Geluidshinder: een onderschat probleem Energiebronnen: fossiele brandstoffen blijven voorlopig dominant Klimaat: CO 2 emissies blijven toenemen Bereikbaarheid en ruimte: toename congestie Grootste uitdaging: energie & klimaatdoelen in relatie tot mobiliteitsgroei en bereikbaarheid

6Huib van Essen - 27 januari 2011 Volumes & emissies wegverkeer in Nederland Bron: PBL, 2010

7Huib van Essen - 27 januari 2011 Ook in de EU: met huidige beleid en innovatie- tempo blijven CO 2 emissies transport toenemen

8Huib van Essen - 27 januari 2011 Transportemissies > totale emissieruimte 2050! Totale CO2 emissies CO2 emissies van verkeer

9Huib van Essen - 27 januari 2011 Reductiemogelijkheden Mogelijkheden voor CO 2 emissiereductie transport Koolstofarme energiedragers Zuinige voertuigen Efficiënte voertuig- benutting Minder groei transportvolume

10Huib van Essen - 27 januari 2011 Technische reductiemogelijkheden Mogelijkheden voor CO 2 emissiereductie transport Koolstofarme energiedragers Zuinige voertuigen Efficiënte voertuig- benutting Minder groei transportvolume Wat levert het op?

11Huib van Essen - 27 januari 2011 Potentieel van energie-efficiëntere voertuigen en alternatieve brandstoffen Efficiëntere aandrijving: energie terugwinnen Energiezuinige banden, luchtweerstand, gewichtbesparing Alternatieve brandstoffen/energiedragers, zoals: Volledig elektrische voor weg (korte afstand) en spoor Hybride elektrisch voor andere wegvoertuigen Biobrandstoffen voor lange afstand trucks, luchtvaart en binnenvaart Brandstofcel/waterstof voor specifieke toepassingen Aard-/biogas voor zeeschepen

12Huib van Essen - 27 januari 2011 Elektrische auto: what’s new ?!

13Huib van Essen - 27 januari 2011 Potentieel van technische maatregelen (alternatieve energiedragers en zuiniger voertuigen)

14Huib van Essen - 27 januari 2011 Niet technische reductiemogelijkheden Mogelijkheden voor CO 2 emissiereductie transport Koolstofarme energiedragers Zuinige voertuigen Efficiënt voertuiggebruik Minder groei transportvolume Wat levert het op?

15Huib van Essen - 27 januari 2011 Potentieel van niet-technische maatregelen Verschuiving naar OV, spoor, binnenvaart: in specifieke gevallen effectief Rijstijl (Het Nieuwe Rijden): no regret, op termijn door techniek Intelligent transport systems en verkeersmanagement: zeker potentieel, maar al gauw veel rebound effecten Logistieke optimalisaties: potentieel waarschijnlijk substantieel, maar precieze omvang onduidelijk Snelhedenbeleid Ruimtelijke inrichting

16Huib van Essen - 27 januari 2011 Scenario “alles uit de kast” (technisch en niet technisch)

17Huib van Essen - 27 januari 2011 Sneller vervoer is meer vervoer - Wet van behoud van reistijd

18Huib van Essen - 27 januari 2011 Relatie tussen snelheid, reistijd en emissies Wat is relatie? - Twee effecten: Gelijkmatiger = zuiniger = sneller Lagere emissies per voertuig-km (voor luchtvervuiling sterker dan CO 2 ) Betere doorstroming (groene golf e.d.) Hogere gemiddelde verplaatsingssnelheid Sneller = meer (‘reboundeffect’) Wet van behoud reistijd en verplaatsing (BREVER): iedereen besteedt ca. 1 uur per dag aan mobiliteit Sneller vervoer wordt betaalbaar (autobezit en vliegreizen nemen toe) Sneller zorgt niet voor reistijdbesparing maar grotere verplaatsingsafstanden

19Huib van Essen - 27 januari 2011 Ruimtelijk beleid: bereikbaarheid vs mobiliteit Mensen reizen om functies te bereiken Bereikbaarheid verbeteren = Meer functies bereikbaar maken Kan op twee manieren: Actieradius vergroten: bijv. sneller en meer vervoer (A) Afstanden verkleinen: bijv. compactere steden met functiemenging (B) A B

20Huib van Essen - 27 januari 2011 Beleidsstrategie: richting Kernpunten: Technische en niet-technische maatregelen stimuleren / afdwingen Inclusief beperking van verwachte volumegroei Alle bestuurlijk niveaus nodig (van VN tot gemeente) Speciale aandachtpunten Niet rijk rekenen: risico dat maatregelen minder opleveren dan gedacht (biobrandstoffen, elektrisch, testemissies vs. praktijk, etc.) Veel co-benefits mogelijk Pas op voor rebound effecten

21Huib van Essen - 27 januari 2011 Beleidsstrategie: overzicht instrumenten Normstelling (vooral EU en mondiaal) voor zuiniger en schoner: Normstelling energiezuinige voertuigen Normstelling voor koolstofarme energiedragers (well-to-wheel) Prijsbeleid - Prikkels voor zuiniger en minder vervoer (EU tot lokaal) Generieke instrumenten (CO 2 -heffing of emissiehandel) Infrastructuur- en congestieheffing, BTW-harmonisatie e.d. Differentiatie van MRB, BPM, parkeertarieven, havengelden Infrastructuur en ruimtelijk beleid (EU tot lokaal) Betere benutting van voertuigcapaciteit (incl. goed bezet OV) Volumegroei afremmen Minder transportintensieve samenleving en economie Communicatie en awareness raising

22Huib van Essen - 27 januari is nog ver… - wat kan Flevoland nu doen? 1.Zuinige voertuigen en alternatieve energiedragers: Goede biobrandstoffen en elektrisch: experimenteren en faciliteren Prijsprikkels door overheden of werkgevers voor zuinig en schoon Fors inzetten op de fiets (evt. elektrisch) 2.Efficiënter voertuiggebruik: Samenwerking en multimodaal handelen bedrijven stimuleren: in logistiek en woon-werk Parkeerbeleid: o.a. de gebruiker betaalt Goed benut OV stimuleren: op drukke corridors en in steden 3.Inzetten op betere bereikbaarheid met minder mobiliteitsgroei Klimaat integreren in infrastructuur en ruimtelijk beleid Snelhedenbeleid Meenemen in vestigingsbeleid nieuwe bedrijven

23Huib van Essen - 27 januari 2011 Contactgegevens Huib van Essen - CE Delft projectwebsite:

24Huib van Essen - 27 januari 2011 Stellingen Klimaatdoelen vereisen beleid dat de verwachte transportgroei afremt Klimaatbeleid en infrastructuurbeleid dienen beter te worden afgestemd Het is hoog tijd voor een samenhangende strategie naar duurzame mobiliteit