LOB als doorlopende leerlijn Prof. dr. M. Kuijpers
LOB arrangementen havo-hbo
Onderwijs Diploma Loopbaan
LOB: waar gaan en staan we voor? Kwantiteit vs kwaliteit
Dynamische arbeidsmarkt Zelfsturend vermogen Profilering Reflectie Employability Leren kiezen Een leven lang leren
De leerloopbaan afronden: in zo min mogelijk jaren met zo hoog mogelijke cijfers zo hoog mogelijke opleiding waar veel vraag naar is op de arbeidsmarkt Loopbaanbegeleiding moet zorgen voor zo veel mogelijk instroom zo snel mogelijke doorstroom zo min mogelijke switchers en uitvallers in zo weinig mogelijk uren
Moderne loopbaan Moderne loopbaan (Defillippi & Arthur, 1994; Hall, 1996; Law, 1996; Boyatzis, 2006; Savickas, 2001; Mc Kay, Bright & Pryor, 2005) complexiteit dynamiek constructie (ervaringen betekenis geven om zichzelf te begrijpen) kans Talenten en passie (kwaliteiten en motieven): Ontdekken Ontwikkelen Laten zien
Doorlopende leerlijnen Van wat? Voor wie?
Kwaliteitenreflectie Netwerken Ervaring Vervolgstap Kwaliteitenreflectie Netwerken Zelfbeeld Netwerk Motievenreflectie Werk/Opleidingsbeeld Prestatiebewijs Werkexploratie Loopbaansturing
Ontwikkelen van de loopbaan Praktijkgerichte leeromgeving: kunnen ervaren Dialogische leeromgeving: kunnen praten over ervaringen en keuzes Vraaggerichte leeromgeving: oefenen om kleinere keuzes te maken
Loopbaangesprek - Kronenberg & Collega’s -
LOB arrangementen havo-hbo Doorlopende route Ontwikkeling van loopbaancompetenties Lerende heeft actieve rol Samenwerking tussen havo en hbo Loopbaanontwikkeling van docenten
LOB arrangementen havo-hbo GA ZO DOOR!