Hoe een loopbaandialoog te voeren Hoe een loopbaandialoog te voeren? Frans Meijers Congres ‘Denk samen groter over LOB Tilburg 25 april 2013
Het maken van een goede keuze is een proces van identificatie identiteit is het geheel van identificaties het maken van een goede keuze is dus het opbouwen van een identiteit
Illustratie via relatiekeuze Twee fasen: verliefdheid en liefde Hoe van verliefdheid liefde te maken? Grenservaringen Resultaat: echte liefde
Wat is identiteitsleren? grens- ervaring intuïtieve zingeving discursieve betekenisgeving identiteit emoties (onbegrepen/fysiek) concept levensverhaal concept emoties wederzijds begrip/ gedeelde waarden
Hoe gesprekken méér loopbaangericht te krijgen? 1. vooruitkijken = terugkijken = vooruitkijken 2. met respect voor gevoelens van nu 3. met als doel constructie van kleine verhalen over concrete ervaringen 4. die worden verbreed en verdiept naar grotere verhalen over zelf en toekomst
Het stagegesprek: dialoog ontbreekt 73% tegen 24 % over 3 % met
Aanzetten tot actie 1. Niet van plan 1. Ruimte voor emoties 2. Twijfel over actie 2. Exploreren van twijfel en barrières 3. Voornemen tot actie 3. Help bepalen wat beste strategie is (zelfvertrouwen vergroten) 4. Actie 4. Help stappen nemen, waarderen 5. Gedragsbehoud 5. Uitdagende stappen, zelfsturing
Waarom is dialoog zo moeilijk? Geen ervaring (leren = ik zal je leren) dus ontbrekende vaardigheden 2. Cultuur van onderwijs: een eeuw monoloog 3. Persoonlijkheidstype docent: minder open
Welke lessen zijn te trekken? stel nooit ‘waarom’-vragen maar vraag naar ervaringen niet(s) invullen voor een ander (NIVEA) emoties zijn sneller dan gedachten: het uiten en delen van emoties is belangrijk maak ruimte voor intuïtie, maar intuïtie werkt pas goed na voorbereiding op basis van concrete ervaringen geef informatie op basis van concrete vragen n.a.v. concrete ervaringen
Voor nuancering en detaillering zie www.frans-meijers.nl