Leren op organismeniveau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marjolein Willemse Postvakje in oost Dinsdag, woensdag en donderdag.
Advertisements

H1 Gedraag je (Ethologie)
De hersenen en het zenuwstelsel.
Gedrag.
Het geheugen is goud waard!
De “ leraar” als rolmodel
Leven met stress stress hoort bij het leven als dag en nacht
Pijnteam IJsselland Ziekenhuis
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
PRESENTATIES. PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS.
Sociaal gedrag.
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
o.a. bij deelname in het verkeer
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Psychologie van de beweging: afspraken
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Centrale Zenuw Stelsel
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Brein & Cognitie Hoe onderzoek je het brein
Vaardigheid onderwijs
Comorbiditeit tussen autisme en depressie nader bekeken
Gedragsleer.
Het peuterbrein – een handleiding
Conditionering Sander Slootman, Christian Mesman, Tom den Ouden.
Kijk op leerlingen en leren
Model-leren.
Cue reactiviteit en craving bij probleemgokkers en rokers: hersenactivatie patronen Anneke Goudriaan, PhD onderzoeker AMC.
OGW op de Firtel.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
DO IT.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Gedrag.
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sheets: Kamer: ML
Gedrag.
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Hoe we emotionele ervaringen goed onthouden: stress-hormonen
Gedrag.
Syndroom van Korsakoff
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Hersenen, Leren en Geheugen
Overgewicht, complexe materie!
Psychologie van het leren
Prikopdracht Waarom? Fijne motoriek Voorbereiding schrijven.
Opdracht 3.3.
Regeling door hormonen
Gedrag Gedrag = alle waarneembare activiteiten van dier of mens
Psychologie Conditioneren
Nog enkel begrippen..
Psychologieles 11 lesweek 1
Leren en het brein: opslag, consolidatie en herinneren
Psychologie van het leren
COMPLEXE POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS
Thema Gedrag.
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Gedrag.
Sadan Opdracht Kindersyndromen
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Transcript van de presentatie:

Leren op organismeniveau

Leren volgens ethologen Imitatie Inprenting Inzicht Gewenning Trial en error Conditionering, klassiek (Pavlov) Operant (Skinner)

Impliciet en expliciet leren Impliciet, veelal onbewust en motorisch leren (Cerebellum) Expliciet, meer bewust dan onbewust (Cortex)

Werkgeheugen en Lange termijn geheugen Werkgeheugen (=korte termijn geheugen) is trainbaar (super werkgeheugen) Lange termijn geheugen (thalamus en hippocampus helpen/selecteren info voor cortex en rekruteren zenuwen en hersengebieden) Mind-map, loci-methode helpt overgang van korte termijn geheugen naar lange termijn geheugen

Stress en leren Kortdurende stress: stresshormonen cortisol en adrenaline stimuleren leren via Amygdala Langdurige stress: stresshormoon remt leerproces door teveel en te grote activatie van hersengebieden

Hersenplasticiteit Continue in- en uitschakeling van zenuwen en zenuwbanen als gevolg van training