7 maart 2009.  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Het belang van buitenspelen m.b.t. beweging en gezondheid
Presentatie Laaggeletterdheid
Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Leuven 12 november Toch worden er veel niet gebruikt, omdat: • De geneesmiddel beelden niet compleet zijn • Vaak fytotherapeutische werking onze.
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
3-jarigen in het basisonderwijs
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Haptonomie.
THE EARTH CIRCLE OP WEG NAAR DE NIEUWE AARDE …
Ontwikkelingstraject kinderen
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Inactiviteit onwil of onvermogen?
‘Hulpbehoevende ouderen’
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Psychotherapie bij ouderen
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Ouders en kinderen. Gewone mensen “Zwakheden en gebreken” “Zwakheden en gebreken” 2 e rijtje geboden: omgaan met elkaar 2 e rijtje geboden: omgaan met.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Een haperend geheugen.
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Psychotherapie en armoede
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Methodische vaardigheden
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Focus op motivatie en communicatie
Je herkent het pas als je het kent
CanDo Coaching.
Infoavond dementie 16 oktober 2014 Sint Lucas
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Ellen Govaerts, Two Roads
Gespreksvaardigheden
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
voor familie en vrienden van
Effectief communiceren
Groepsdynamica & Interactief communiceren
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Klinische les medisch maatschappelijk werk
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
ENERGY HIGH op holistische wijze energiek en gezond.
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Emotie in fotografie.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Project English BOL niveau 4.
Communicatie 7e les.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.

Transcript van de presentatie:

7 maart 2009

 Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek is in een mens (Organon: aforismen 8, 17) Lichamelijk is niveau 1 en 2 Geestelijk is niveau 3 en 4  Deze tekenen en symptomen zijn expressies van de verstoring en vormen een repetitief, coherent en betekenisvol patroon voor de homeopaat.

 Fysiek: materiële niveau, meest dichte, het enige tastbare  Energetisch: etherisch niveau, resoneert met de elementen, virussen en bacteriën  Emotionele: astrale, hogere en lagere gevoelens, individuele en collectieve  Mentale: causale of psychologische, resoneert met dualiteit en polariteit  Vitale: scharnierniveau, zieleniveau

 Is een ervaring, een gewaarwording  Die we via onze zintuigen kunnen waarnemen en via taal kunnen verwoorden  De uitdrukkingen van die verstoring persisteren doorheen de niveaus, de besproken onderwerpen, de tijdsperiode in iemands leven, de anekdotes, voorkeuren, hobby's, domeinen, relaties enz All levels all of the time

 Niveau 1: al wat niet tot de pathologie behoort, verwijst naar het vitale  Niveau 2: de hoeveelheid, beschikbaarheid, distributie van energie (generaliteiten)  Niveau 3: niet het verhaal op zich maar hoe het verhaal ervaren is, behoort tot het vitale  Niveau 4: niet het bewuste maar wat naar het onderbewuste is verdrongen: angsten, dromen, delusions  Niveau 5: de directe ervaring zelf

 De vitale verstoring wordt tijdens de anamnese uitgedrukt in woorden en bewegingen  Wanneer het om houding, (hand-) beweging, mimiek, gesticuleren gaat, spreken we van lichaamstaal  Observatie wordt ook vertaald in woorden rubrieken

 De aanpak verschilt naargelang de leeftijd  Het doel blijft hetzelfde: de vitale verstoring te ‘zien’ in de uitdrukkingen op alle niveaus  Dit ‘inzien’ volgt uit de observatie, feiten, beschrijvingen  Daarop wordt een constitutiemiddel (= een middel voor de zieke, niet de ziekte. Aforisme 1) voor geschreven

 Observatie is van groot belang  Het relaas van de ouder (s) dat het gedrag en de gewoontes van het kind beschrijft  De toestand van de moeder tijdens de zwangerschap (ook de toestand van vader kan bepalend zijn)  Het vitale gevoel van vader of moeder

 Observatie is zeer belangrijk: niet alleen hoe het kind er uit ziet, hoe het beweegt, ruikt, ‘praat’, maar ook hoe het communiceert met de ouder(s) en/of de homeopaat  Het relaas van de ouders  De toestand van de ouder(s) kennen kan helpen

 Kunnen vaak zelf angsten, voorkeuren, dromen (enz) verwoorden  Tekeningen kunnen helpen  Inlichtingen van de ouders zijn behulpzaam  Interactie tussen kind, ouders en homeopaat is belangrijk

 Anamnese zoals bij volwassenen maar met meer gerichte vragen  Eventueel aangevuld met relaas van de ouders maar vaak niet nodig  Manier van communiceren met homeopaat en ouders  Wanneer gesloten: over iemand anders laten praten (broer, vriend, buur)

 Wanneer de vitale verstoring niet duidelijk doorheen de verschillende niveaus te bemerken is, dan de rubrieken kiezen op het diepste niveau (bv delusions)  Een andere mogeijkheid is van het meest SRP symptoom/rubriek te vertrekken  Indien delusions niet duidelijk: eventueel op typologie (mind, generals and KN) voorschrijven

 Indien dit ook niet duidelijk is: een klinisch voorschrift op niveau 2 maken aan de hand van zo specifiek mogelijke rubrieken  Voorschrift op feiten, modaliteiten en generaliteiten is meer betrouwbaar dan algemene mindrubrieken of vage indrukken

 Observatie, constateren wat is.  Luisteren, (in-)zien ‘wat is’, begrijpen  Enkel de woorden van de patiënt gebruiken Geen case maken!

 Observatie: Lynn C.  Zuigeling: Yedra R., Seppe M.  Peuter: Gordana B., Merel J. (PGA 2006)  Kleuter: Marta M.  Lagere school: Wout S. (PGA 2006)  Pre puber: Nikolai K.