Persconferentie Halte-infrastructuur Een nieuw tijdperk voor reizigersinformatie Ondernemingsraad 27 maart 2008
Een nieuw tijdperk voor reizigersinformatie Doel Het verbeteren van de communicatie/informatie voor reizigers op onze voertuigen, rond de haltes, onderweg en voor hun vertrek.
Al onze folders werden reeds vernieuwd
Vernieuwing van de routeplanner van De Lijn Vorige website
Vernieuwing van de website van De Lijn Nieuwe website
Volgende uitdagingen : 7 projecten haltes uitrusten met informatie conform de nieuwe huisstijl & regels van het exploitatiebesluit 2.Aanpassen van de signaletica op voertuigen 3.Aanpassen signaletica van alle premetro stations in Antwerpen 4.Implementeren van de richtlijnen en huisstijl m.b.t. omleidinginformatie 5.communicatiehandboek bij grote infrastructuurwerken 6.real-time reisinformatie voor reizigers 7.Nieuw design voor schuilhuisjes en haltepalen
project 1: Uitrusten van haltes –Aanpassen halteborden –Aanpassen haltenaamborden –Aanpassen Infokaders –Aanpassen dienstregelingen –Aanpassen doorkomsttabellen
project 1: Uitrusten van haltes Haltebord Infokader Dienstregelingtabel Infokast 5 Haltenaam
project 1: Uitrusten van haltes Halteborden
project 1: Uitrusten van haltes Haltenamen
Halte informatie Haltenaam aan schuilhuisje –De lettergrootte (283pt) en achtergrond werden aangepast om de haltenaam duidelijker weer te geven –Alle schuilhuisjes worden met 2 haltenamen uitgerust langs zowel straatkant als dwars op de rijrichting van de voertuigen
project 1: Uitrusten van haltes Infokaders
project 1: Uitrusten van haltes Dienstregelingstabellen
project 2: Signaletica op voertuigen –De signaletica van de huidige vloot van bussen en trams zal aangepast worden aan de nieuwe huisstijl. Dit zal gebeuren bij grote onderhoudsbeurten. Na 3 jaar zouden op deze wijze alle bussen en trams in de nieuwe huisstijl rondrijden.
project 3:Signaletica alle premetrostations –Een handboek voor de signalisatie voor premetro stations werd uitgewerkt. –Voor het station Diamant werd reeds een apart bestek uitgeschreven (gezien werken aan het Centraal Station van Antwerpen)
Signaletica premetrostations Illustraties
project 4: Implementeren van richtlijnen en huisstijl op omleidinginformatie De uitgewerkte richtlijnen omvatten: –Info kaders aan haltes & tijdelijke haltes –Info op voertuigen –Info via website - omleidingapplicatie –Info via Streekkrant & Passe-Partout
Halte informatie Tijdelijke informatie
project 4: Implementeren van richtlijnen en huisstijl op omleidinginformatie –3000 nieuwe halteborden en 1500 haltepalen en sokkels voor tijdelijke haltes. –6.000 infokaders –Aankoop software en printers voor aanmaak omleidingsberichten –afdekzakken voor halteborden die tijdelijk buiten gebruik zijn. –mediaruimte in regionale informatiebladen
Omleidinginformatie Info aan haltes & tijdelijke haltes –Haltes die worden afgeschaft, zullen overtrokken worden met een transparante zak en voorzien worden van informatie over de locatie van de vervanghalte is. –Er zullen ook tijdelijke haltepalen aangekocht worden die als vervanghalte dienen en ook reisinfo kunnen geven.
project 5: Uitschrijven van een communicatie- handboek voor grote infrastructuurwerken –De Lijn is in de entiteiten met traminfrastructuur betrokken bij infrastructuurwerken. Deze brengen vaak hinder mee voor aangelanden. De Lijn vindt het belangrijk om deze hinder te beperken door de nodige minderhinder- en communicatiemaatregelen. Hiervoor werd een handleiding uitgewerkt. –De basisprincipes werden al met succes toegepast bij de werken op de Turnhoutsebaan in Deurne –werfcommunicatoren
Implementatie communicatierichtlijnen voor grote infrastructuurwerken –Implementeren van communicatierichtlijnen voor grote infrastructuurwerken. Er werd een handleiding opgemaakt en uitgetest. De handleiding zal in 2008 verspreid worden bij projectleiders. Er werd ook een label ontwikkeld om aan te geven als de richtlijnen geïmplementeerd worden. –Tenslotte werd in samenwerking met Unizo een aangepaste handleiding opgesteld voor handelaars. Deze handleiding geeft handelaars nuttige tips over hoe zij hun cliënteel best kunnen informeren wanneer hun bereikbaarheid te lijden heeft onder de infrastructuurwerken. Coördinatie laatste fase (verspreiding en opleiding) Frédéric Laurent tegen februari 2008
project 6: Ontsluiten van real-time reisinformatie voor reizigers –GPS op de voertuigen die voor De Lijn rijden, biedt grote opportuniteit om deze informatie aan reizigers aan te bieden om zo de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat 100% van de ritten real-time kunnen worden opgevolgd. –Plaatsen van 750 bijkomende real-time borden aan hoofdhaltes en stations van De Lijn –Ontwikkelen van een SMS-toepassing –Ontwikkelen van een webtoepassing (bekijken van mogelijke afgeleiden proactieve s of sms’en –Ontsluiten van informatie via IDTV –Ontwikkelen van een forecast module i.s.m. verkeerscentrum en be-mobile die naast rekening te houden met opgelopen vertragingen ook een inschatting van de nog af te leggen route kan maken o.b.v. file-informatie
Ontsluiten van real time reisinformatie voor reizigers –real time borden –sms informatie
Real time informatieborden –De uitrusting van de haltes zal in 2 niveaus voorzien worden: 1.TFT bord van min 30 inch) 2.“light” bord ( min. 1 regel en 32 karakters)
project 7: Nieuw productdesign voor schuilhuisjes en haltepalen –Het contract voor levering en plaatsing van schuilhuisjes in de huidige huisstijl voorziet leveringen tot eind –Voor leveringen vanaf 2009 denken we aan een nieuw design van schuilhuisjes en haltepalen. Hiervoor zal worden deelgenomen aan een open oproep voor design van de Vlaamse Bouwmeester. De volgende oproep vindt plaats in januari Deze procedure zou 1 jaar in beslag nemen zodat tegen januari 2009 een nieuw design kan worden voorgesteld..
Bedankt voor uw aandacht.