Quality Function Deployment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
Hulp voor de bakker bij het kiezen van zijn gist. Verder.
“Hoe kom ik aan klanten?”
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Aanzet tot strategisch denken
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
© de vries business consultancy, 2008
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Business Marketing Management
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Een startersgids voor innovatie
© de vries business consultancy, 2008
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Prestaties Schatten en Managen
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
H8: Distributie.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Welkom bij de presentatie van het
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
De kracht van HBSoftware
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Onthaal en service.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Producten & Werkprocessen
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Knooppunt e-boekplatform / tabletoplossing status 28/08/2012 Expertgroep e-publishing.
Nike Supply Chain Management
Kennismanagement & Sociale media
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
4. Online strategie Internet scorecard
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Dienstenmarketing Week 4.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Procesverbetering in de Zorg
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
MO302B Noud, Ralf, Sanne en Lotte
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Een product of dienst verkopen
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Presentatie bedrijfsplan
Human Resources Accounting
Evaluatie [Projectnaam]
Is testen een project op zich?
Transcript van de presentatie:

Quality Function Deployment Marktwensen vertalen naar product eisen QFD Quality Function Deployment De QFD beschrijving is hier gebaseerd op FMCG © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Ontwikkelen = 80% communicatie QFD is een communicatie gereedschap QFD creëert een gemeenschappelijk beeld van: - de markt - het gewenste product resultaat © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Wat QFD doet QFD vertaalt kwalitatieve klantenwensen in gekwantificeerde technische specificatie punten. Deze punten kunnen op hun beurt weer worden doorvertaald met dezelfde methode naar component en proces specificaties. Voorbeeld: Moet in mij laatje passen L x B x H Makkelijk schoon te maken ? © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Typen klantenwensen Analyse Brainstorm Klachten Directe wensen Verrassing Potentieele wensen Impliciete wensen Expliciete wensen Features USP’s © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Clusters van klantenwensen - Makkelijk in het gebruik - Makkelijk schoon te maken - Eenvoudig op te bergen - Prestaties - Kwaliteit - Design - Features - Service © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Bronnen voor klantenwensen Enquetes onder gebruikers Enquetes onder mogelijke gebruikers Test criteria van consumenten organisaties “eigen ervaring” Service (Klachten zijn verborgen wensen) Winkel personeel Kwaliteits afdeling Zelf kijken in de winkel Diepte interviews met gebruikers © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Consumenten organisaties Een bron van klanten wensen? Consumenten organisaties hebben hetzelfde probleem als wij: Hoe moeten we klantenwensen vertalen naar meetbare test criteria Om te begrijpen hoe zij tegen de consument aankijken moet je dus hun test programma met weegfactoren terug vertalen naar hun perceptie van de klantenwensen © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 De voorbereiding van een QFD sessie: Beschrijf de doelgroep(en) Inventariseer marktinformatie en vat het samen Stel vast welk deel van het product beinvloed kan worden: Het business model Het systeem waarop het product gebaseerd is Het design concept Een deel van het concept Een aspect van het concept © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Stap 1: Klanten wensen inventariseren en belang voor de doelgroep scoren Not concept related Design requirements Consumer language ! Consumer requirements © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Stap 2: De concurrentie producten ook vergelijkend scoren met het eigen huidige product Not concept related Design requirements Consumer language ! Consumer requirements © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Stap 3: Specificatie punten zoeken bij de klantenwensen en de interrelaties scoren op basis van in hoeverre de vervulling van deze klanten wens hierdoor beïnvloed wordt. Not concept related Design requirements Strong correlation Medium Weak Consumer language ! Consumer requirements © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Als een eis niet meteen meetbaar gemaakt wordt, gaat het daarna heel veel tijd en discussie in het project opleveren. Als de meetmethode erg veel tijd kost of erg duur is, ligt die activiteit bijna altijd op het kritisch pad in de planning. TIME ! © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Stap 4: Doelscore voor het nieuwe product vaststellen, de resulterende weegfactor (laten) uitrekenen en dan de prioriteit voor de verbetering van de verschillende specificatie punten vaststellen (dit is een rekenslag; niet getoond) Not concept related Design requirements Strong correlation Medium Weak Consumer language ! Consumer requirements © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 De procedure: Klantenwensen verzamelen Consensus over prioriteiten Huidige product scoren Concurrenten scoren Verbeterdoel stellen voor het nieuwe product Specificatie punten genereren op basis van de wensen De relaties bepalen De technische prioriteit berekenen Benchmark technische performance van de producten Technische targets voor het nieuwe product vaststellen © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 In het begin kun je nog makkelijk dingen veranderen… QFD Product Quality ////////////////////// definitie ontwerp voorbereiding realisatie. tijd © de vries business consultancy, 2008

Product management = optimalizeren van “ perceived quality” Is product image goed? Nieuwe klant Nee, gemiste verkoop Ja, overweeg aankoop Ja, koopt weer en beveelt aan Perceived Quality Tevreden over gebruik? Is product attractief? ja, kopen Nee, goodwill verloren Nee, gemiste verkoop © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Tijd nodig voor QFD 4 3 Tijd in dagen 2 1 10 20 30 40 Aantal wensen © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Regels van het spel Zoek de feiten - Streef naar consensus - Luisteren > praten - We hebben geen specificatie nodig maar We hebben een gemeenschappelijke visie nodig! © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Back up en score sheets © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 WHATs Check: Begrip Geschikt om te benchmarken Kunnen we het testen? Zitten ze allemaal op hetzelfde niveau Klantentaal HOWs Worden afgeleid van de Whats Check: Duidelijke maat voor de What Meetbaar Non redundant Beinvloedbaar Complete representatie van de WHATs Niet concept gerelateerd © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Scores: Klantenwensen 5 - Erg belangrijk 4 - Belangrijk 3 - Leuk om te hebben 2 - Niet zo belangrijk 1 - Onbelangrijk © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Scores: De interrelaties 9 - Deze eis is essentieel voor deze wens 3 - Deze eis beinvloedt direct de mate van vervulling van deze wens 1 - Deze eis beinvloedt indirect de mate van vervulling van deze wens 0 - Er is geen beinvloeding © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Product scores: 5 - Best in class 4 - Goed 3 - Me too 2 - Slecht 1 - Zeer slecht Scores gebaseerd op: Value for money evaluatie gedurende het aankoop proces en gedurende gebruik. © de vries business consultancy, 2008