Oog voor slimme kinderen?!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Realisatie kindcentrum
Leonardo school – Hoogbegaafdheid
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Marijke Gerritsen leerkracht groep 9
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Leren leren…..en het materiaal?
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Ervaringen in de praktijk
PLUSKLAS.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Nutsschool Hertogin Johanna Locatie V.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
MR De Medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit gelijk aantal leerkrachten en ouders MR Van Damschool bestaat uit: Inge Blok Ria van der Meijden Wijnand van.
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Presentatie Executieve functies
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Basisschool Wagenborgen.  Ouderavonden  Gezamenlijke teamvergaderingen.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Door Vincent Kok  WWaarom heb ik dit onderwerp gekozen WWat is hoogbegaafdheid eigenlijk? EEen geschenk met een keerzijde HHoogintelligent VVerdeling.
DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Passend onderwijs? Als passend onderwijs om nieuwe oplossingen vraagt voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen… … dan heeft Plannex.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Koningin Julianaschool,
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Profiel van een plusleerling
Transcript van de presentatie:

Oog voor slimme kinderen?! Onderwijs op VPCO De Viermaster: Ook voor slimme kinderen!

Oog voor slimme kinderen?! • Voorjaar 2009: behoefte VPCO De Viermaster aan passend onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. • Oktober 2009: besluit werving bovenschools IB • December 2009: start bovenschools IB start projectgroep

Oog voor slimme kinderen?! Leden projectgroep Jos van Barneveld Jolanda Boonzaaijer Netty Jonker De projectgroep vergadert 5 keer per jaar Taak projectgroep: Opzet en ontwikkeling van het beleidsplan

Oog voor slimme kinderen?! Hoofdpunten beleidsplan: Opzet en implementatie beleidsplan m.b.v. subsidie uit de experimentenpot WSNS Veenendaal e.o.

Oog voor slimme kinderen?! • Binnenhalen van kennis en vaardigheden van de projectgroep d.m.v. • Bezoek aan scholen waar reeds beleid is gemaakt en uitgevoerd • Het volgen van een Master SEN opleiding specialist hoogbegaafdheid bij Fontys in Utrecht door bovenschools IB

Oog voor slimme kinderen?! • Binnenhalen van kennis en vaardigheden van de IB groep en leerkrachten d.m.v. een powerpoint presentatie aan alle teams informatiemap literatuur

Oog voor slimme kinderen?! Definitie meerbegaafdheid Intelligentie > 115, Cito A 13,5 % van de leerlingen In staat meer leerstof te verwerken Definitie hoogbegaafdheid Intelligentie > 130 2 á 3 % van de leerlingen Motivatie Creativiteit Omgeving (gezin, school, peers)

Oog voor slimme kinderen?! Kenmerken van hoogbegaafdheid IQ > 130 Creatief denken Snel van begrip Voorkeur voor complexe taken Goede concentratie Goed geheugen Goede motivatie en doorzettings vermogen Brede oriëntatie Snel en zelfstandig Groot analytisch vermogen

Oog voor slimme kinderen?! Valkuilen Aanpassen Perfectionisme Faalangst Onderpresteren Rechtvaardigheids- gevoel Hypergevoelig Kritische instelling

Oog voor slimme kinderen?! • Aanschaf DHH: Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (van Gerven, E. & Drent, S., 2007) door alle scholen. • 19 april 2010: Studiemiddag voor directies en intern begeleiders over gebruik DHH door Eleonoor van Gerven.

Oog voor slimme kinderen?! Tweemaandelijks bezoek aan IB groep door bovenschools IB: Uitleg gebruik DHH Gesprek over signaleren, diagnosticeren, compacten, verrijken en versnellen binnen de eigen schoolpraktijk

Oog voor slimme kinderen?! Studiedag op 23 maart 2011 voor alle personeelsleden van VPCO De Viermaster door Slim! Educatief o.l.v. Eleonoor van Gerven Meer- en hoogbegaafdheid: ons een zorg?!! Lezing door Eleonoor: Van Zorgleerling naar Kanskind: EHBO

Oog voor slimme kinderen?! 7 workshops Educatief partnerschap Verrijken met kleuters Verrijken in groep 3 t/m 8 Hoogbegaafd en het syndroom van Asperger Begaafde onderpresteerders Leerplein Handige werk- en leerstrategieën

Oog voor slimme kinderen?! Bereikte doelen: Projectgroep ontwikkeling beleidsplan Urgentiebesef voor de verandering beleid is aanwezig in organisatie Vaststelling beleidsplan Aanschaf DHH en verrijkingsmaterialen Kennis en vaardigheden bij IB groep Meerjarendoelen 2011-2015 vastgelegd in beleidsplannen (SBP en schoolplan) Besluit opzet plusgroep

Oog voor slimme kinderen?! Doelen komende jaren: Implementatie beleid Schooljaar 2011 – 2012: Verdieping kennis en vaardigheden IB groep en leerkrachten Voorbereiding plusgroep Organisatie plusgroep Schooljaar 2012 – 2013: Start plusgroep op bovenschools niveau

Oog voor slimme kinderen?! Een eigen talentvolle weg: ook voor slimme kinderen binnen VPCO De Viermaster!!!