Geanne van Gurp Lieke de Roest HBO-verpleegkunde Februari 2010 Afstudeerpresentatie Doel en werkwijze van de transitiepolikliniek De rol van de transitiecoördinator Geanne van Gurp Lieke de Roest HBO-verpleegkunde Februari 2010 1
Programma Inleiding Toelichting actieprogramma Doel en werkwijze transitiepolikliniek Rol transitiecoördintator Afronding 2
Inleiding Keuze Kenniskring Transities in Zorg Begeleiding Kwaliteit Workshops 3
Actieprogramma Toolkit Transitiepolikliniek Transitiecoördinator 4
Doel en werkwijze Transitiepolikliniek Vraagstelling Literatuurstudie Praktijkresultaten Conclusie en aanbevelingen 5
Vraagstelling “Wat is het doel en wat is de werkwijze van transitiepoliklinieken, voor jongeren met een chronische somatische aandoening, in Nederlandse ziekenhuizen en komen deze overeen met gevonden literatuur?”
Doel en werkwijze Transitiepolikliniek Vraagstelling Literatuurstudie Praktijkresultaten Conclusie en aanbevelingen 7
CHF - model Referral Process/ Intake Preliminary screening Team Presentation Follow – up Evaluation of Outcomes
Literatuurstudie knelpunten Organisatie Zorgverlening aan jongere
Doel en werkwijze Transitiepolikliniek Vraagstelling Literatuurstudie Praktijkresultaten Conclusie en aanbevelingen 10
Praktijkresultaten Enquêtes (Kwantitatief onderzoek) Interviews (Kwalitatief onderzoek) Respons 11
Praktijkresultaten ‘een geoormerkte poli, gericht op specifieke doelgroep (leeftijd, aandoening), gericht op behandelen, stimuleren van zelfmanagement, bundeling van volwassenen & kinderzorg’, reuma, UMC Utrecht “Het doel dat is (…) dat ze daar naar toe gaan [internist] en blijven naar toe gaan (…) en de jeugd goed voorbereiden op de zelfstandigheid die ze daar krijgen.” Diabetes, Catharina Ziekenhuis
Levenslang, op vraag van patiënt Praktijkresultaten periode Ziekenhuis begeleiding voorbereiding duur periode Leeftijd start transfer nazorg Amphia, diabetes x 6 jaar 13 Catherina ZH, diabetes 5 jaar 12 UMC St. Radboud, CF +/- 5 jaar 12-13 Erasmus MC, revalidatie Ter Gooi, Diabetes 1 jaar 17 Erasmus MC, thuisbeademing UMC, reuma Erasmus MC, IBD +/- 13 UMCG, anatomische afwijkingen Levenslang, op vraag van patiënt Totaal: 7 6 2 Tabel Fasen van transitie waarin de transitiepolikliniek begeleiding biedt
Doel en werkwijze Transitiepolikliniek Vraagstelling Literatuurstudie Praktijkresultaten Conclusie en aanbevelingen 14
Conclusie en aanbevelingen Qua doelstelling en werkwijze weinig eenduidigheid Gezamenlijk consult Aanbeveling praktijk Aanbeveling vervolgonderzoek 15
Rol Transitiecoördinator Vraagstelling Literatuurstudie Praktijkresultaten Conclusie en aanbevelingen 16
Vraagstelling Wat is de werkwijze en de rol van de transitiecoördinator in Nederlandse ziekenhuizen bij de transitie van jongeren met chronisch, somatische aandoeningen naar de volwassenenzorg?
Rol Transitiecoördinator Vraagstelling Literatuurstudie Praktijkresultaten Conclusie en aanbevelingen 18
Resultaten literatuurstudie Transitiecoördinator Keuze voor verpleegkundige Kennis en ervaring Communicatief sterk Centraal aanspreekpunt Aan kinder- en volwassenkant Aanvullende waarde binnen de zorg
Literatuurstudie knelpunten Organisatie Zorgverlening aan jongere
Praktijkresultaten Enquêtes (Kwantitatief onderzoek) Interviews (Kwalitatief onderzoek) 21
Praktijkresultaten Tabel 2. : Weergave van de fasen waarin de transitiecoördinator aanwezig is om de jongeren te begeleiden naar de volwassenenzorg
Praktijkresultaten ‘Scoop op kwaliteit van leven & zelfmanagement, levende brug tussen kinder- volwassenzorg, laagdrempelig en in staat vraaggericht te werken, expertise op gebied van begeleiden/coachen’. Reuma, UMC Utrecht ‘Ik denk voornamelijk mensen die zich al met het ziektebeeld bezig houden, in de vorm van een verpleegkundig consulent of nurse practitioner, maar het hoeft niet perse een nurse practitioner zijn. Het kan ook een verpleegkundige, die zich gespecialiseerd heeft in dat ziektebeeld’. IBD, Erasmus MC Rotterdam
Rol Transitiecoördinator Vraagstelling Literatuurstudie Praktijkresultaten Conclusie en aanbevelingen 24
Conclusie en aanbevelingen Veel uit eigen ervaringen opgestart Verschil literatuur met praktijk Aanbeveling praktijk Aanbeveling vervolgonderzoek
Afronding Vragen of opmerkingen?