De Kwaliteitsmonitor Schoolexamens Jan van Weerden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatieavond
Advertisements

Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
De bolletjes naar rechts
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Woensdag 18 september 2013.
informatieavond havo5, woensdag 19 september 2012
Kwaliteitsborging schoolexamens (h/v)
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Opbrengstgericht werken
Transparantie bij evaluatie
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
Landelijke dag bouwtechniek Bouwen aan de examens Bouwtechniek Mieke Hodzelmansbouw breed Marieke Kuijperfijnhout Vera van Leeuwenmetselen Rienke.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
3VMBO Het examen. 3 MAVO → 4 MAVO In het eindrapport klas 3 zijn voortgangscijfers, SE1 en SE2 verwerkt. Overgangsregeling: -alle cijfers -gekozen vakkenpakket.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
SPE GL 2009 Technologie in de GL Platformbijeenkomst Technologie in de gemengde leerweg Kirsten van Ingen 13 januari 2008.
Informatiebijeenkomst examinering leerjaar 3 maandag 24 september 2012.
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4
VSO Het Mozaïek Almelo.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 15 september 2014.
Examen 2015 bb, kb.
Inhoud en opzet examens VMBO
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
1 Van der Meij College. 2 Inhoud en opzet examens VMBO 2011/ 2013 leerjaar 3.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 14 september 2015.
Informatieavond 4MAVO Welkom. Visie en missie ABC..van onze school  Actief  Betrokken  Creatief  Doelgericht  Eigentijds Werken aan onderwijs dat.
PTA Programma van toetsing en afsluiting
PTA en Toetsweek klas 3 Dinsdag 15 september 2015.
Examen schooljaar Schoolexamen (SE) PTA Landelijk flexibel examen Rekentoets Wanneer mag een leerling examen doen? Wanneer is een leerling.
 PTA  CENTRAAL EXAMENS. Programma van Toetsing en Afsluiting Per vak staat hierin aangegeven:  Toetsen  Handelingsopdrachten  Praktische opdrachten.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Eindexamen en PTA Uitleg over het eindexamen en het programma van toetsing en afsluiting voor havo 4.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Handreiking schoolexamen scheikunde
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Het ideale examenreglement
CENTRAAL EXAMENS PTA CENTRAAL EXAMENS.
Voorlichting klas Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Programma van toetsing en afsluiting
Het Examen Verdeeld in twee delen School examen Centraal examen.
Het Examen Verdeeld in twee delen School examen Centraal examen.
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 GTL
Voorlichtingsavond 4 mavo
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Groen en E&O
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL Z&W en HBR
informatieavond havo-5 / vwo-6
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

De Kwaliteitsmonitor Schoolexamens Jan van Weerden

Voordelen centrale examens Civiel effect diploma voor vervolgonderwijs en beroep Minder noodzaak tot toelatingsexamens voor universiteit Kansengelijkheid/sociale gelijkheid/kleinere verschillen tussen scholen Gebruik examengegevens voor schoolverbetering Centrale examens dragen blijkens internationaal vergelijkend onderzoek bij aan verhoging leerlingenprestaties Geen spagaat docent als begeleider en beoordelaar Minder problemen met hulp, authenticiteit, fraude en plagiaat Objectieve informatie en landelijke vergelijkbaarheid

Voordelen centrale examens Betrokkenheid docenten Recht doen aan professionaliteit docenten Bredere en diepgaandere examinering van onderwijsdoelen en inhouden Onderwijs op maat van de leerling Onderwijs op maat van de regio Regelmatige studie in plaats van stampen voor examen

Inspectie en kwaliteit schoolexamen Oordeel over kwaliteit SE gematigd positief, maar: grote kwaliteitsverschillen tussen scholen. slaagkansen verschillen van school tot school. Wat kan beter? inhoud toetsen constructieprocedures toetsvorm: te veel schriftelijk-reproductief correctievoorschriften en puntenwaardering transparantie voor kandidaten

Inspectie en kwaliteit schoolexamen De inspectie let tegenwoordig vooral op: documenten school m.b.t. interne kwaliteitszorg SE verschil in cijfer SE en CE constructie SE door één persoon scholing docenten in toetsconstructie kwaliteit SE te weinig geborgd  binnen sectie  tussen secties  met andere locaties / scholen  schoolbrede afspraken over bv. aantal toetsen, weging en normering  toezicht directie en examencoördinator op PTA en SE

Waarom Kwaliteitsmonitor Schoolexamens? “Ruimte en regels” Overheidsbeleid: deregulering en autonomievergroting. De scholen mogen inhoud en vorm schoolexamen meer zelf bepalen. Vanaf 2007 nieuwe geglobaliseerde examenprogramma’s minder overlap SE en CE school mag eigen vakonderdelen toevoegen vormvoorschriften voor SE geschrapt Maar … meer verticale en horizontale verantwoording hogere eisen aan interne en externe kwaliteitszorg

Voordelen centrale examens functies Kwaliteitsmonitor Schoolexamen communicatie over kwaliteit tijdig signaleren zwakke plekken kwaliteit verbeteren kwaliteit handhaven verantwoording afleggen

De Kwaliteitsmonitor Schoolexamens

Kwaliteitsmonitor Schoolexamens vooral bedoeld voor docenten vakgericht middenmanagement Scan Kwaliteit Schoolexamens vooral bedoeld voor schoolleiders examencoördinatoren

De zes kwaliteitsstandaarden STANDAARDOMSCHRIJVING 1InhoudDe schoolexamens zijn aantoonbaar representatief voor het eindexamenprogramma. 2Technische kwaliteitDe toetsen en opdrachten zijn zorgvuldig samengesteld en voldoen aan technische kwaliteitseisen. 3Organisatie en afnameDe afname van de toetsen en opdrachten is zorgvuldig, blijkend uit een adequate planning en organisatie. 4Beoordeling, normering en weging De beoordeling, normering en weging gebeurt op verantwoorde wijze. 5TransparantieHet is de kandidaten duidelijk wat er getoetst wordt, op welke wijze en hoe dat wordt beoordeeld. 6SchoolbeleidSchoolleiding en vakdocenten voeren een integraal beleid met betrekking tot de kwaliteit van het schoolexamen.

De Kwaliteitsmonitor Schoolexamens vragenlijst met 29 vragen: indicatoren zes dimensies van kwaliteit: standaarden per standaard vijf à zes indicatoren per indicator:  toelichting  hyperlinks met uitleg en informatie  hulpvragen (totaal 260) documentatie

Cd-rom versie

Webversie

6INDICATOREN 6.1De schoolleiding heeft vakoverstijgend beleid voor het schoolexamen op schrift gesteld en ziet toe op een consistente toepassing van dit beleid. 6.2Tijdens het overleg van de vakcollega's wordt de verbetering van de kwaliteit van het schoolexamen regelmatig aan de orde gesteld. 6.3Over de afstemming tussen de vakken vindt regelmatig overleg plaats met collega's van andere vakken. 6.4Ten behoeve van het nieuwe schoolexamen wordt de kwaliteit van het voorgaande schoolexamen kritisch en systematisch geëvalueerd. 6.5Er wordt interne en externe expertise ingeschakeld bij het vaststellen, handhaven en verbeteren van de kwaliteit van het schoolexamen. Voorbeeld Standaard 6: Schoolbeleid

Oefening

De Kwaliteitsmonitor SE Opbouw vragenlijst met 29 vragen zes dimensies van kwaliteit: standaarden per standaard vijf à zes indicatoren per indicator één vraag, namelijk: In hoeverre is deze indicator voor uw vak gerealiseerd? ANiet of nauwelijks BMin of meer CVrijwel volledig DVolledig E Kan ik niet beoordelen Toelichting – hulpvragen- hyperlinks

6INDICATOREN 6.1De schoolleiding heeft vakoverstijgend beleid voor het schoolexamen op schrift gesteld en ziet toe op een consistente toepassing van dit beleid. 6.2Tijdens het overleg van de vakcollega's wordt de verbetering van de kwaliteit van het schoolexamen regelmatig aan de orde gesteld. 6.3Over de afstemming tussen de vakken vindt regelmatig overleg plaats met collega's van andere vakken. 6.4Ten behoeve van het nieuwe schoolexamen wordt de kwaliteit van het voorgaande schoolexamen kritisch en systematisch geëvalueerd. 6.5Er wordt interne en externe expertise ingeschakeld bij het vaststellen, handhaven en verbeteren van de kwaliteit van het schoolexamen. Voorbeeld Standaard 6: Schoolbeleid

Oefening STANDAARD 6 Schoolleiding en docenten voeren een integraal beleid voor het vaststellen, handhaven en verbeteren van de kwaliteit van het schoolexamen INDICATOR 6.1 De schoolleiding heeft vakoverstijgend beleid voor het schoolexamen op schrift gesteld en ziet toe op een consistente toepassing van dit beleid. In hoeverre is deze indicator voor uw vak gerealiseerd? ANiet of nauwelijks BMin of meer CVrijwel volledig DVolledig E Kan ik niet beoordelen

Discussie Vragen voor discussie in groepjes en nabespreking. In hoeverre is deze indicator voor mijn vak gerealiseerd? In hoeverre is mijn kwaliteitsoordeel veranderd? Hoe bruikbaar is dit onderdeel van de kwaliteitsmonitor?

Productinformatie Cd-romversie Webversie