Welkom Dyslexie op Het Vlier
Leonardo da Vinci
Albert Einstein
John F. Kennedy
Steve Jobs
Jacques Vriens
Ze hebben allemaal dyslexie! Het zijn allemaal mensen die iets voor de maatschappij hebben betekend.. Maar ze hebben nog iets gemeen Ze hebben allemaal dyslexie!
Inhoud programma Taken van de orthopedagoog Dyslexiebeleid op Het Vlier Faciliteiten Rol van mentor, teamleider en coördinator leerlingbegeleiding Begeleiding Communicatie met ouders Rol van ouders en de inzet van een leerling met dyslexie Gelegenheid voor vragen
Taken van de orthopedagoog Screening en onderzoek Voorleessoftware: Sprint, Kurzweil, Amis www.dedicon.nl http://www.dyslexie.tv/video/43/Introductie-Sprinto-USB.aspx Daisy speler WRTS www.wrts.nl Regeling vergoeding aangepaste leermiddelen
Dyslexiebeleid op Het Vlier Uitgangspunt: Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs Handreikingen en tips voor mentoren en docenten Afspraken binnen vaksecties Evalueren van dyslexiebeleid
Faciliteiten Wettelijke afspraken www.examenblad.nl www.eindexamen.nl 20% extra tijd bij toetsen en examens duidelijk lettertype, Arial 12 Gebruik van computer Gebruik van hulpmiddelen Schoolafspraken Binnen secties afspraken over berekening spelfouten Niet hardop lezen voor de klas zonder voorbereiding Aantekeningen waar mogelijk op papier luisterboeken
Rol van mentor, teamleider en dyslexiecoach Mentor Eerste aanspreekpunt leerling; signalering en melding Teamleider Klankbordgroep; inventarisatie van sterke punten en verbeterpunten; (helpen) oplossen van problemen Dyslexiecoach Controleren extra faciliteiten; contacten met ouders; probleemoplossing en advisering, aanspreekpunt in de school
Begeleiding Eerste kennismaking: k-uur (4e klas) Uitleggen van regels en faciliteiten Inventariseren van benodigdheden Advisering naar docenten Mentoren evalueren met de leerling Overzicht naar huis met handtekening terug Evaluatie door teamleider en dyslexiecoach Bijstellen en verder ontwikkelen van het dyslexiebeleid
Communicatie met ouders Via mentor Via coördinator leerlingbegeleiding/dyslexiecoach of de orthopedagoog Contact via telefoon of e-mail: p.knol@ettyhillesumlyceum.nl c.speelman@ettyhillesumlyceum.nl
Rol van ouders en de inzet van een leerling met dyslexie Hulp bieden met het maken van een planning - planwijzer examens eMindmaps www.lereniseenmakkie.nl Heeft uw kind een doel? Zorg voor de juiste voorwaarden (genoeg beweging en frisse lucht, rust en ruimte in huis e.d.) Stimuleer het lezen door het leuk te maken
Gelegenheid voor vragen Bedankt voor uw aandacht en komst!