Oproep Mensgericht ondernemen.  Geef een korte situatieschets van uw organisatie op dit moment zowel naar werking als naar context. Link dit aan uw kwaliteitsopstap/

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie POP-applicatie (MLB) Loopbaanbegeleiding
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Ondernemen in de praktijk
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
STRATEGISCHE PLANNING
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen projectorganisatie.
Een startersgids voor innovatie
Oproep Mensgericht ondernemen Oproep Innovatie. ESF-Agentschap  ESF = Europees Sociaal Fonds  Subsidieagentschap  Doel is om maximaal de uitvoering.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Werkervaring 2009 – Art 60 Projectformulering ESF AGENTSCHAP
Oproep Werkervaring 2009 artikel 60 Verwelkoming & inhoudelijke duiding oproep.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Z I NNAI Wat kan jij concreet doen als Zin?Ja! ?.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Wat is een communicatieplan?
Workshop: gender mainstreaming
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Workshop Fondsen werven
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
© VIGeZ 2013.
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Aanvraag transformatie- en innovatieplannen SW-bedrijf
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Waarden & organisatiecultuur
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Infosessie Oproep Armoede (360) 7 maart Voorstelling ESF.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Wettelijke taak: Het bieden van aangepaste arbeid aan personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Cursus vrijwilligers werven
Oproep Mensgericht ondernemen Oproep Innovatie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Een vergadering organiseren
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Vergadering Personeelsdienst
Oproep Mensgericht ondernemen
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Oproep Mensgericht ondernemen

 Geef een korte situatieschets van uw organisatie op dit moment zowel naar werking als naar context. Link dit aan uw kwaliteitsopstap/ -paper.  Project steeds binnen werking en context van organisatie  Geen algemene informatie, maar relevant voor het project  Link kwaliteitsopstap/paper NIET opnieuw kwaliteitsopstap zelf  Indien vrijstelling hoe verkregen en hoe ingebed  Zijn er al eerdere stappen gezet rond arbeidsorganisatie, sociale innovatie, mensgericht ondernemen, EAD, HR-ontwikkeling, gender, gelijke kansen,...?.  Kaderen in geheel werking organisatie MO - Situatieschets

 Tot welke werknemers richt u zich in het project?  Geïntegreerde beschrijving relevante kenmerken  Eventuele subgroepen?  Hoe hebt u de werknemers betrokken bij de opmaak van het project?  Consulteren en informeren  Mee beslissen  Hoe zal u tijdens de uitvoering van het project betrokkenheid creëren bij de werknemers en het management?  Breed gedragen MO - Doelgroep

 Wat zijn de problemen waar de werknemers (inclusief leidinggevenden) mee geconfronteerd worden? Hoe hebt u de problemen en de onderliggende oorzaken gedetecteerd?  Beschrijving alle problemen in de organisatie  Helder en reëel  Samen met werknemers en info  Aan welke problemen wil u concreet werken in het project? Motiveer uw keuze.  Bepaalde problemen (niet) prioritair  Bepaalde doelgroep MO – Problematiek

 Wat wilt u bereiken met uw project? Omschrijf de doelstelling van uw project.  Gelinkt aan de problemen in de organisatie  Voordeel voor de werknemers! MO – Doelstelling

 Geef aan wanneer het project voor u succesvol is. Hoe zal u dit meten? Welke indicatoren zal u hiervoor gebruiken?  Meten van de doelstelling  Streefcijfer dus meetbaar  Mix kwantitatief en kwalitatief  Aangeven hoe meten  Startwaarde MO – Indicatoren

MO – Activiteiten, mijlpalen, middelen en verantwoordelijkheid

Toelichting mijlpal enWaarop kan getoetst worden? A B C D E Hoofdactiviteiten link met problemen en doelstelling Tijdseenheid Mijlpalen Middelen  Detaillering kosten en financiering

 Geef vanuit de activiteiten en mijlpalen aan hoe u de lessen en principes uit de inhoudelijke fiches meeneemt. Zijn er eigen lessen en ervaringen die u kan toepassen?  Lessen uit bestaand onderzoek, projectevaluaties, bedrijfsanalyses, etcetera  Lessen inhoudelijke fiches  Expliciete link naar activiteiten  NIET meer alle lessen MO – Lessen

 Hoe zal u tijdens de uitvoering van het project rekening houden met de verschillende doelgroepen, inclusief gender en diversiteit? Voorziet u aangepaste activiteiten voor deze doelgroepen?  Bepaalde groepen hindernissen ervaren?  Aangepaste activiteiten/indicatoren/doelstelling nodig?  Ook gender! Vragen bij Annemie Roets  Tips in handleiding MO – Diversiteit

Oproep Innovatie 2013

Innovatie Vernieuwing Dienstverlening  Welke nieuwe of vernieuwde dienstverlening zal het project doorvoeren op de Vlaamse arbeidsmarkt?  Diensten voldoende beschrijven  Nieuwe dienstverlening of een aanpassing van bestaande dienstverlening? Beschrijving Instrumenten  Welke instrumenten zal u ontwikkelen om bovenstaande vernieuwing of verbetering te realiseren?  Instrumenten voldoende beschrijven  Volledig nieuwe instrumenten of reeds bestaande instrumenten die aangepast worden?  Instrumenten de juiste om de nieuwe dienstverlening te realiseren?

Innovatie Waarom dit innovatieproject  Geef aan dat er vraag is naar de nieuwe of vernieuwde dienstverlening die jullie wensen aan te bieden. Waarom willen jullie dit project uitvoeren? Hoe weten jullie dat deze nieuwe of vernieuwde dienstverlening nodig is?  D uidelijk waarom de nieuwe of vernieuwde dienstverlening dienstverlening zal aangeboden worden?  Bestaat de analyse uit feitelijk aantoonbare problemen of uit opinies? Objectivering aanbrengen. Huidig Aanbod  Is er een huidig aanbod? Zo ja, beschrijf het huidige aanbod. Zo ja, waarom is het eventueel bestaande aanbod ontoereikend?  Is het reeds aanwezige relevante aanbod nagegaan?  Is goed beschreven waarom het eventueel bestaande aanbod ontoereikend is?

Innovatie Belanghebbenden  Som op wie breder betrokken is bij dit project, zowel organisaties als de werkenden (werkzoekenden, werknemers of zelfstandigen). Beschrijf hun belang.  Duidelijk beeld geschetst van de diverse breder betrokkenen?  Meest relevante opgesomd?  Is omschreven waarom deze organisaties van belang zijn? Partnerschap  Geef aan wie u van bovenstaande oplijsting in het project zal betrekken als partner en motiveer uw keuze. Gelieve ons ook aan te geven welke organisaties niet tot het partnerschap zullen behoren, maar wel deel zullen uitmaken van de stuurgroep, werkgroepen of andere.  officiële partners en wie deelname in stuurgroep of andere

Innovatie Expertise  Welke expertise moeten jullie extern verwerven?  Lacunes die niet door partnerschap ingevuld worden

Innovatie Doelgroepen (incl gender)  Hoe hou je rekening met diversiteit en gender bij de ontwikkeling van het instrument en de dienstverlening? Dit zijn bijvoorbeeld leeftijd, anciënniteit, scholingsniveau, nationaliteit of andere kenmerken aanwezig bij de werkzoekenden, werknemers of zelfstandigen die in contact zullen komen met uw project of de uitrol van uw project. Plus de aanwezigheid van mannen en vrouwen.  Acties en instrumenten aanpassen aan subgroepen  Ook gender! Vragen bij Annemie Roets  Tips in de handleiding

Innovatie Voordelen En Kosten Vlaamse Arbeidsmarkt En Werkenden  Welk voordeel levert de nieuwe of vernieuwde dienstverlening op voor de Vlaamse arbeidsmarkt en voor werkzoekenden, werknemers of zelfstandigen? Welke kost brengt de dienstverlening met zich mee voor de Vlaamse arbeidsmarkt en voor werkzoekenden, werknemers of zelfstandigen in verhouding met het huidige alternatief? Vul het rooster aan. Concludeer hieruit wanneer dit project succesvol is voor jullie.  Kosten en baten tussen huidig aanbod en nieuwe/vernieuwde dienstverlening  Kosten om instrument over te nemen en kost om verbeterde/nieuwe dienstverlening te implementeren  Voordelen zoals uitsparen middelen, betere resultaten, meer output

Innovatie Meten Effecten/Resultaten  Hoe zal u de effecten/resultaten meten en opvolgen?  Nulmeting, testing en na afloop project  Mix kwantitatieve en kwalitatieve verwachtingen  Hoe meten en opvolgen?

Innovatie Opstart Dienstverlening  Hoe zal u aan de hand van het instrument de dienstverlening opstarten? Welke activiteiten voorziet u hiertoe?  Hoe wordt de dienstverlening opgestart?  Specifieke activiteiten voor opstart dienstverlening?  Ondersteuning opstart zowel bij actieve partners en anderen buiten het project

Innovatie Disseminatie  Hoe zal u het instrument en de dienstverlening bekend maken en verspreiden, zowel in het werkveld als bij beleidsinstanties? Beschrijf de disseminatie-activiteiten (bekendmaking en verspreiding) die u voorziet in dit project.  Bekend maken en verspreiden van eindproducten en/of resultaten (instrumenten plus dienstverlening)  Bekendmaking tot buiten werkingsgebied van partnerschap door info- uitwisseling  Welke verspreiding voor instrument en dienstverlening?

Innovatie - Planning

Toelichting mijlpal enWaarop kan getoetst worden? A B C D E Hoofdactiviteiten link met problemen en doelstelling Tijdseenheid Mijlpalen Middelen  Detaillering kosten en financiering Verplichte activiteiten: evaluatie en validering