PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Ondernemen in de praktijk
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Bestuurlijke relevantie
Passend Onderwijs een korte inleiding
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Maatschappelijk Aanbesteden
Ondernemen : heb jij het in je?!
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Opbrengstgericht werken
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
De kern van het arrangeren
TOM keurmerk Marius Berendse.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ondernemen(d) in het onderwijs
Herstructurering Sociaal Domein
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Zorgen in de basisschool
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Kansen voor transformatie
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Besturen met Burgerkracht
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
“Omgeving in beweging”
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o. Van zetbaas tot ondernemer: de veranderende rol van de schoolleider in de context van passend onderwijs studiedag PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o. woensdag 6 februari 2008 Inleider: Leo Lenssen

Waarover gaan we het hebben? de plaats van uw school in de participatiesamenleving de zoektocht naar publieke waarden de inhoud van het (school)leiderschap leiderschap, innovatie en governance

Wat willen we bereiken? …

Bij wijze van inventarisatie 1 Welke drie praktische problemen houden u dagelijks van uw werk af? Aan welke drie strategische vraagstukken zou u graag wat meer aandacht willen besteden? Aan welke vraagstukken zou u volgens de samenleving vooral aandacht moeten besteden?

Bij wijze van inventarisatie 2 wie vindt zichzelf hier een ondernemer? wat is een maatschappelijke onderneming volgens u? vindt uw omgeving dat u ondernemend bent?

Geluiden uit de samenleving

Geluiden uit de samenleving

Trends in de samenleving (m. n Trends in de samenleving (m.n. in het ‘middenveld’: corporaties/gezondheidszorg/scholen) netwerken i.p.v. instituties verbindingen van publieke functies individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen van landelijk beleid naar regionale arrangementen bekostiging individu i.p.v. instelling Vraag: herkent u dit? Wat heeft dit te maken met uw ondernemerschap?

Trends in samenleving van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut maatschappelijke innovatie: functionele diffusie Vraag: wat betekent dit voor uw (school)leiderschap?

Trends in het onderwijs 1 van traditionele school naar moderne leeromgeving van bolwerk naar knooppunt in netwerk van voorzieningen van onderwijsproducent naar dienstverlener van taakorganisatie naar resultaatgerichte onderneming van autist naar geliefde partner Vraag: ziet u uw school hierin terug?

Trends in het onderwijs 2 de school faciliteert, integreert, accommodeert doorgaande professionalisering fundamentele verandering in organisatie primair proces leren i.p.v. onderwijzen bestuurlijke i.p.v. organisatorische schaalgrootte regisseur i.p.v. kennismonopolist Vraag: hoe ver staat dit af van uw school of uw dagelijks werk?

Nog wat verschijnselen PO Raad good governance; vertrouwen en compliance zorgplicht resultaten: taal en rekenen; deelnamepercentage?

Bij wijze van intermezzo Wat is uw beleid: optimale integratie of maximale deelname (aan speciaal onderwijs) Stelling: Optimale integratie leidt tot minimale aandacht voor de betere leerlingen.

Wat klassieke gedragspatronen circulaires goed lezen sterke oriëntatie op overheid en inspectie vragen: wat moet ik doen risico’s vermijden reactief ‘ze moeten er maar op vertrouwen dat wij de goede dingen doen’ we maken van de school een ’ veilige’ eigen wereld en vooral: onze leerlingen moeten het naar hun zin hebben

Wat gedragspatronen van de ondernemende (school)leider zoekt naar de betekenis van de school voor de omgeving ( want dan gaat de omgeving zich ook afvragen: wat kunnen wij voor die school betekenen?) vraagt: waar zitten mijn partners? oriënteert zich op samenleving, wijk en omgeving kiest actief neemt risico’s legt verantwoording af en vraagt om reactie is adaptief en responsief

Schoolleiderschap is ondernemerschap Moet je als schoolleider ondernemend in de wereld staan? Hoe doe je dat dan? Die houding begint bij de vraag: Op welke maatschappelijke vraag, op welk maatschappelijk probleem wil onze school een antwoord zijn?

Karakteristieken van de maatschappelijke onderneming: privaatrechtelijk georganiseerd (openbaar onderwijs?) inkomsten vanuit de overheid, de markt en de burger niet gericht op winst, maar op maatschappelijk rendement diensten gericht op het publieke domein verticale en horizontale verantwoording de omgeving is meervoudig en complex

Nog wat karakteristieken veel stakeholders moeilijk meetbare opbrengsten idealen, waarden en normen zijn erg belangrijk veel professionals

Doorlopende leerlijnen, zorgplicht, besturen en toezicht houden Doorlopende leerlijnen = de zorgplicht gestalte geven. Zorgplicht = gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van betrokken scholen Verantwoordelijkheid waar maken = goed besturen Beter besturen = gemeenschappelijke verantwoordelijkheid in één hand Toezicht = hoe wordt verantwoordelijkheid waar gemaakt?

Betekent dit dat je alles zelf moet doen? (De (heel erg) brede school: polikliniek voor alle samenlevingsvraagstukken?) Nee, integendeel! Smeed allianties, bouw netwerken, zoek partners.